تکنولوژی

آیا زمان خوبی برای خریدن مک‌بوک پرو است؟

اکنون که اپل نخستین نمونه لپ‌تاپ‌های تجهیز شده با تراشه سیلیکونی داخلی را عرضه کرده است، باز هم به این سوال قدیمی می‌رسیم: زمان خوبی برای خریدن یک مک‌بوک است؟

طبق معمول، جواب این سوال بستگی به نیازهای شما دارد. ما نگاهی به هر کدام از مک‌بوک‌های بازار انداختیم تا به این نتیجه برسیم کدام‌یک از آنها برای کاربران ارزش خرید دارند و کدام یک ندارند. ما مک‌بوک پرو 16 اینچی را با مک‌بوک 13 اینچی M1 مقایسه کردیم. همچنین به مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچی M1 با مک‌بوک M1 پرداختیم.

آیا باید مک‌بوک‌های دارای تراشه اینتل بخرید؟

اجازه دهید ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم. آیا اصلا باید برای خرید یک مک‌بوک با تراشه اینتل به خود زحمت بدهید؟ در اکثر موارد، جواب «نه» است. فقط در یک صورت می‌توان پاسخ مثبت به آن داد که در ادامه توضیحش می‌دهیم.

برای بیشتر کاربران مک‌بوک پرو، نسخه 13 اینچی مجهز به تراشه ام‌وان (M1) پیروز قطعی رقابت است؛ حتی در مقایسه با سایر مک‌بوک‌ها. اپل در این محصول به بهترین شکل ممکن به سمت معماری آرم (ARM) رفته است. کاربران باگ خاصی احساس نخواهند کرد و حتی ممکن است این محصول هیچ باگی نداشته باشد. همچنین تفاوت ملموسی در کاربری‌های روزانه خود احساس خواهند کرد. به لطف لایه ترجمه روزتا 2 (Rosetta 2) حتی برنامه‌های مبتنی بر اینتل هم به راحتی در این لپ‌تاپ اجرا می‌شوند. البته اجرای این دست برنامه‌ها تا حدی مدت شارژدهی باتری را کاهش می‌دهد اما با افزایش تعداد برنامه‌های طراحی‌شده برای تراشه‌های M1 این مشکل هم کمرنگ خواهد شد.

 مک‌بوک پرو 16 اینچی 

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، بالاخره اپل مک‌بوک پرو 16 اینچی را در دسامبر 2019 به بازار معرفی کرد. هر چند نمی‌توان گفت این محصول جهان را تکان داد، باز هم بهبودها و ارتقای عملکردی داشت که مدت‌ها منتظرش بودیم. با این بهبودها می‌توان آن را در زمره یکی از بهترین مک‌بوک‌های معرفی شده در سال‌های اخیر دانست.

از بین این بهبودها می‌توان به کیبورد بسیار بهتر آن، لبه‌های ظریف‌تر، ضخامت کمتر بدنه، اسپیکرهای قدرتمند و کارت گرافیک ای‌ام‌دی ناوی(AMD Navi) اشاره کرد. هر چند این قابلیت‌ها به ارزانی در اختیار مشتری قرار نگرفته و قیمت پایه هر مک‌بوک پرو 16 اینچی را 2399 دلار تعیین شده است. البته با توجه به این که همین قیمت برای مک‌بوک پرو 15 اینچی هم در نظر گرفته شده بود (که اکنون تولید آن متوقف شده است)، اوضاع می‌توانست بسیار بدتر باشد.

با این حال، همچنان قیمت این مک‌بوک یکی از مولفه‌های منفی آن به حساب می‌آید. اگر فقط به دنبال یک کیبورد راحت و طراحی بدنه خوب در یک لپ‌تاپ هستید، این قیمت برای شما مناسب نیست. به همین است که به اکثر مردم توصیه به نخریدن آن می‌کنیم. در چنین شرایطی، بهتر است منتظر بمانید تا اپل در ماه‌های آینده همین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را به مک‌بوک‌های جدیدش انتقال دهد.

با تمام این اوصاف، اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید و قدرت سخت‌افزاری برایتان حرف اول و آخر را می‌زند، قطعا مک‌بوک پرو 16 اینچی ارزش قیمتش را دارد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این مک‌بوک به سطوح عملکردی چشمگیری دست یافته است. از طرفی سیستم خنک‌کننده کاملا جدید آن اجازه می‌دهد تا تمام قطعات با حداکثر توانشان کار کنند. اگر پیش از این مک‌بوک پرو 15 اینچی داشته‌اید (حتی نمونه‌های تولید شده در سال 2019) تفاوت عملکرد را به وضوح احساس خواهید کرد. به عنوان مثال، مک‌بوک پرو 16 اینچی فقط به نصف زمان مک‌بوک پرو 15 اینچی برای رندر یک فیلم 4کی سنگین نیاز دارد.

به رغم این قدرت در کاربری‌های سنگین گرافیکی و …، اگر می‌توانید از اندازه صفحه نمایش چشم‌پوشی کنید، مک‌بوک پرو 13 اینچی مجهز به تراشه‌های M1 هم گزینه فوق‌العاده‌ای است. این مک‌بوک به سادگی می‌تواند مدل‌های پایه مک‌بوک پرو 16 اینچی را شکست دهد و قیمتش هم تقریبا نصف آن است. البته مک‌بوک پرو 16 اینچی (به ویژه رده‌های بالاتر آن) همچنان اندکی بهتر از نمونه 13 اینچی با تراشه M1 است.

بله، مک‌بوک پرو 16 اینچی همچنان بهتر از مک‌بوک پرو 13 اینچی با تراشه M1 است اما قیمت آن به شدت بالاتر است. از طرفی شایعاتی مبنی بر ورود قریب‌الوقوع تراشه‌های M1X به بازار شنیده می‌شود که باعث ناچیز شدن تفاوت عملکرد دو مک‌بوک مورد بحث خواهد شد.

در پایان، اگر بهترین عملکرد سخت‌افزاری ممکن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز ندارید، توصیه می‌کنیم که برای معرفی مک‌بوک‌های پرو 16 مجهز به تراشه M1 صبر کنید.

مک‌بوک پرو 15 اینچی 

نه. دیگر ویژگی جذابی در مک‌بوک 15 نمانده است. حتی اگر هم بتوانید آن را با تخفیفی چشمگیر پیدا کنید، احتمالا مک‌بوک ایر با تراشه M1 همچنان از آن ارزان‌تر است؛ ضمن آنکه عملکردش هم بسیار بهتر است. فارغ از این موارد، سوئیچ کیبورد مک‌بوک 15 پروانه‌ای را باید ایده‌ای شکست خورده دانست و سراغش نرفت.

اگر قصد اندکی صرفه‌جویی و داشتن یک مک‌بوک خوب دارید، مک‌بوک ایر با تراشه M1 برای بیشتر کاربران گزینه‌ای بی‌نقص است.

مک‌بوک پرو 13 اینچی 

در اینجا است که قلب‌ها به تپش درمی‌آید. از طرفی مک‌بوک پرو 13 اینچی مجهز به تراشه M1 بهترین نمونه از دستگاه‌های 13 اینچی اپل در سالیان گذشته است. از طرف دیگر، اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید، احتمالا گزینه‌های قدرتمند دیگری هم در دسترستان است. اجازه دهید به قابلیت‌های این مک‌بوک، جایگاهش در میان سایر لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه M1 و محصولات احتمالی آینده نگاهی بیندازیم.

در ظاهر قضیه، مک‌بوک پرو 13 مانند نیاکان خود به نظر می‌رسد که به هیچ وجه ویژگی منفی به حساب نمی‌آید. این مک‌بوک، کیبورد مجیک با سوئیچ قیچی، اسپیکرهای خوب و یک صفحه نمایش با وضوح واقعی دارد. تاچ‌بار همچنان روی آن است و مثل سابق بی‌مصرف. اما تفاوت‌های اصلی آن را باید داخل بدنه جستجو کرد.

تراشه‌های M1 از آنجا منحصر بفرد هستند که پردازشگر، رم و کارت گرافیک را در یک معماری واحد کنار هم می‌آوردند. بررسی‌ها نشان داده است که این یکپارچگی و هماهنگی بین قطعات پردازشگر لپ‌تاپ به شدت عملکرد آن را افزایش می‌دهد. با این حال، رم آن حداکثر 16 گیگابایت است. با آنکه بعید است بتوانید در این مک‌بوک نقطه ضعفی از نظر عملکرد پیدا کنید، باز هم ممکن است با خود بگویید که چرا یک رم 32 گیگابایت در آن تعبیه نشده است. شاید این ارتقا را در مدل‌های آینده ببینیم.

قیمت آن مثل سال گذشته، از 1299 دلار شروع می‌شود. برخلاف تصورات، عملکرد آن به شدت افزایش یافته و قیمتش هم تغییری نکرده است. همچنین مک‌بوک پرو 13 تجهیز شده با M1، سیستم خنک‌کننده دارد که باعث می‌شود تراشه M1 حتی هنگام کاربری‌های سنگین گرافیکی بتواند سطح عملکرد خود را حفظ کند. به لطف این ویژگی است که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به مک‌بوک ایر داشته باشد که هیچ سیستم خنک‌کننده‌ای ندارد.

از دیگر مزیت‌های مک‌بوک پرو 13 اینچی نسبت به مک‌بوک ایر M1، دوام باتری است. باتری مک‌بوک‌پرو 13 بسته به استفاده‌ای که از آن می‌شود بین 17 تا 20 ساعت دوام دارد؛ این رقم تقریبا سه برابر دوام باتری مدل سال گذشته است.

با این تفاسیر، مک‌بوک پرو 13 ارزش خرید دارد؟ اگر به تازگی مشغول به تولید محتوا شده‌اید یا در شغلتان نیاز به بالاترین عملکرد را ندارید، بله. عملکرد بالاتر و بادوام‌تر بودن باتری خرید آن را نسبت به مک‌بوک ایر M1 توجیه می‌کند. با این حال، اگر در حال حاضر مک‌بوک پرو 15 یا 16 اینچی دارید، مدتی دست نگه دارید. ممکن است اپل برای آنها تراشه‌های M1X در نظر گرفته باشد و به گزینه‌های بهتری دست پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا