تکنولوژیعلمی

دریافت سیگنالی مرموز از ستاره‌ای نزدیک به زمین

محققان پروژه Breakthrough Listen در بررسی‌های خود به صدایی عجیب از ستاره‌ای نزیک به زمین برخوردند.

محققان در این پروژه که با هدف دریافت سیگنال‌هایی از بیگانگان در سیارات مختلف دنبال می‌شود، با استفاده از تلسکوپ پارکس (Parkes) در استرالیا، یک سیگنال رادیویی عجیب را دریافت کردند که از ستاره پروکسیما قنطورس – Proxima Centuari- ارسال شده است.

این ستاره، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید محسوب می‌شود. به گفته محققان، این سیگنال مرموز از طیف 982 مگاهرتزی برخوردار است که تاکنون توسط ماهواره‌ها و فضاپیماهای ساخت انسان استفاده نشده بود. همچنین این دانشمندان اعلام کردند که فرکانس سیگنال مذکور، برخلاف سیگنال‌های دریافتی از سایر سیارات، افزایش می‌یافت.

با این حال، اگرچه درپروکسیما قنطورس، سیاره‌ای قابل سکونت گزارش شده، اما بعد از اکتشاف این سیگنال در ماه آوریل و مه 2019، هنوز هیچ سیگنال جدید و تازه‌ای توسط محققان دریافت نشده است.

دانشمندان پروژه Breakthrough Listen اعلام کردند که به دقت در حال بررسی موضوع هستند و تاکنون نتوانسته‌اند این سیگنال مرموز را به طول کامل رمزگشایی کنند. طبق آنچه محققان می‌گویند بعید به نظر می‌رسد که ساکنینی در ستاره مذکور با امکان ارسال امواج رادیویی سکونت داشته باشند.

البته این ستاره حدود 4.2 سال نوری با منظومه شمسی دارد و دانشمندان معتقدند که احتمال دارد این سیگنال از منابعی ناشناس در زمین و یا مربوط به پدیده‌ای طبیعی جدید باشد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا