اپل

آیفون 36 خبرنگار از طریق آسیب‌پذیری آی‌مسیج هک شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که گوشی‌های آیفون 36 خبرنگار در جهان از طریق آسیب‌پذیری روز صفر (Zero-day) اپلیکیشن آی‌مسیج دهک شد.

طبق گزارشی که اخیرا توسط مرکز تحقیقاتی Citizen Lab با همکاری پژوهشگران دانشگاه تورنتو منتشر شده، این اقدام هکرها در ماه ژوئیه و آگوست با کمک نرم‌افزاری که توسط شرکت اسرائیلی NSO Group طراحی شده بود، صورت گرفت.

این شرکت در زمینه طراحی و توسعه نرم‌افزارهای جاسوسی فعالیت دارد و بسیاری از ابزارهای خود را در اختیار سازمان‌ها و دولت‌های مختلف قرار می‌دهد تا علیه افراد و چهره‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در هک اخیر، تعداد زیادی از این خبرنگاران متعلق به شبکه الجزیره قطر بودند. اما شرکت NSO Group برخی از موارد مطرح شده در گزارش منتشر شده از سوی Citizen Lab را نادرست خواند.

با این حال، گزارش اخیر حاکی از آن است گوشی‌ها که نرم‌افزار پگاسوس (Pegasus) در آن‌ها نصب شده بود، تحت تاثیر این اقدام خرابکارنه قرار گرفتند که البته تنها محدود به گوشی‌های آیفون نبود و گوشی‌های اندروید نیز هک شدند.

گفته می‌شود که این نرم‌افزار جاسوسی از قابلیت‌های زیادی همانند ضبط مکالمات و صداهای محیطی، استفاده از دوربین برای عکاسی و همچنین دسترسی به رمز عبور اکانت‌ها برخوردار بود. این هک از طریق یک آسیب‌‌پذیری مهم در آی‌مسیج اتفاق افتاد که اپل در آن زمان از وجود آن مطلع نبود. اما بعد از فاش شدن موضوع، در آی او اس 14، این مشکل را برطرف کرد.

در طی سال‌های اخیر، شرکت NSO Group توانست نرم‌افزارهایی را طراحی کند که به‌کارگیری آن‌ها نیازی به درگیر شدن کاربر نداشت. در واقع، این جاسوس‌افزارها از طریق بازدید از یک وب‌سایت و یا نصب اپلیکیشنی مخرب به گوشی فرد نفوذ می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند.

اگر خاطرتان باشد در سال 2019 نیز فیسبوک اعلام کرد که هکرها از طریق جاسوس‌افزار پگاسوس به اپلیکیشن واتساپ 1400 کاربر گوشی آیفون و اندروید نفوذ کردند و اطلاعات آن را به سرقت بردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا