تکنولوژیمایکروسافت

افت سهام اینتل به دنبال تصمیم مایکروسافت برای ساخت تراشه‌های اختصاصی

ارزش سهام شرکت اینتل بعد از انتشار گزارشی از سوی بلومبرگ مبنی بر تصمیم مایکروسافت برای تولید تراشه‌هایی اختصاصی و استفاده از آن‌ها در پی‌سی‌ها و سرورهای خود، با افتی 6.3 درصدی همراه شد.

سال‌هاست که همکاری میان اینتل و مایکروسافت همکاری دارد و ردموندی‌ها از پردازنده‌های ساخت مهندسان اینتل برای انواع پی‌سی‌های ویندوزی و سرورهای خود استفاده می‌کنند. فرانک شاو، سخنگوی مایکروسافت در این باره عنوان کرد: از آنجایی که سیلیکون (تراشه) یک بخش بسیار مهم در دنیای فناوری محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم تا روی قابلیت‌های خود در حوزه‌های طراحی، تولید و ابزار تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم. با این حال، به همکاری‌های خود با دیگر شرکت‌ها ادامه خواهیم داد و آن‌ها را تقویت خواهیم کرد.

این گزارش در حالی رسانه‌ای شد که چندی پیش، شرکت اپل نیز تولید و فروش محصولات مجهز به تراشه M1 خود را آغاز کرده و پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشته است. در حال حاضر، پردازنده‌های مایکروسافت مبتنی بر معماری ARM هستند.

علاوه بر مایکروسافت، تراشه‌های اپل و پردازنده‌های سرور آمازون نیز مبتنی بر معماری ARM تولید می‌شوند و با فناوری به‌کار رفته در تراشه‌های اینتل، متفاوت است. طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، مایکروسافت بیشتر تمایل دارد تا از تراشه‌های ساخت مهندسان خدو در ساخت سرورهای خود استفاده کند تا مدل‌های سرفیس.

در حال حاضر، سیستم‌های ویندوزی که مبتنی بر تراشه‌هایی با معماری ARM هستند ، توسط شرکت کوالکام ساخته شده‌اند. مایکروسافت در سال 2012 از تبلتی به سرفیس آرتی پرده برداشت که از معماری ARM تحت مالکیت شرکت انویدیا بهره می‌برد که البته تولید این محصول در سال 2013 متوقف شد.

سال گذشته نیز این شرکت، سرفیس پرو ایکس خود را مجهز به تراشه ARM کوالکام عرضه کرد که امسال نسخه ارتقایافته این محصول رونمایی و وارد بازار شد. مایکروسافت اعلام کرد که در سال 2017، به شرکت‌هایی که از معماری ARM برای تولید تراشه بهره می‌بردند، وارد همکاری شد تا بتواند از طریق این پردازنده‌ها عملکرد دیتاسنترهای خود را ارتقا دهد.

اینتل نیز اخیرا اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به ماه دسامبر، حدود 9.85 میلیون دلار درآمد را از طریق فروش تراشه به شرکت‌های تولیدکننده پی‌سی به دست آورده است. چیپ‌های ویژه سرورها نیز بخش دیگری از درآمدهای اینتل به شمار می‌روند که این شرکت توانست در فصل منتهی به ماه سپتامبر، درآمد 5.91 میلیون دلاری را از این طریق به دست آورد.

با این حال، اینتل در طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی در تولید تراشه‌های خود مواجه بوده است. در حال حاضر، تراشه‌های اینتل با ترانزیستورهای 10 نانومتری تولید می‌شوند اما محصولات شرکت‌های رقیب همانند TSMC با فناوری 5 نانومتری به بازار عرضه می‌شوند که از لحاظ کارایی و عملکرد بهتر هستند.

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا