استارتاپایران

مقایسه تجربه کاربری سرویس‌های VOD در ایران

مقایسه کاربردپذیری ۴ سرویس لنز، فیلیمو، کافه‌بازار و نماوا توسط تستادی

«تستادی»، پلتفرم بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی تجربه استفاده از سرویس‌های آنلاین VOD از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محتوا و محصول و البته تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار استفاده کاربران در این نمونه‌های پیشرو، این سرویس‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که سانسور، دلیل عمده‌ی بیان شده توسط کاربران برای پیشنهاد ندادن این سرویس‌ها به دیگران است. از سوی دیگر، تنوع و دوبله بودن فیلم‌ها و سریال‌های خارجی، از نظر کاربران برای طیف مخاطبان میانسال مثبت است. همچنین کاربران برای ذخیره‌سازی و حذف فیلم در بخش لیست علاقه‌مندی‌های تمام اپلیکیشن‌ها، با مشکل مواجه شدند. به نظر می‌رسد کسانی که کاربر همیشگی این اپلیکیشن‌ها نیستند، در صورت وجود بسته‌های متنوع‌تر، به خرید اشتراک وسوسه می‌شوند. به خصوص بسته‌هایی با مدت زمان کوتاه‌تر و هزینه‌های کمتر که از لحظ اقتصادی برای آن‌ها به‌صرفه باشد.

در این گزارش آمده است که امکان جستجوی سریع، عملکرد مناسب الگوریتم نمایش نتایج جستجو و امکان جستجوی پیشرفته (فیلتر)، تاثیرگذارترین دلایل رضایت کاربران در مرحله‌ی تصمیم‌گیری و انتخاب استفاده از این سرویس هستند؛ تا حدی که اگر کارکرد این بخش‌های اپلیکیشن مشکل‌ساز باشد، بیشتر کاربران حاضر به پیشنهاد یا استفاده مجدد از آن نیستند یا دست‌کم برای انتخاب فیلم و سریال از گوگل استفاده کرده و سپس سراغ این اپلیکیشن‌ها خواهند آمد.

نتایج تست کاربردپذیری کاربران VODهای ایرانی

نتایج تستادی از کاربران فیلیمو نشان می‌دهد که ۲۰ درصد آن‌ها توانستند تمام وظایف خواسته شده را انجام دهند. ۶۰ درصد آن‌ها هنگام کار با اپلیکیشن دچار مشکلات غیرمنتظره شدند. همچنین ۶۰ درصد کاربران اعلام کرده‌اند که رضایت کلی داشته و آن را به بقیه توصیه می‌کنند. به گفته آن‌ها تنوع بسیار زیاد فیلم‌ها و سریال‌ها، مقایسه گزینه‌های خرید اشتراک آسان، امکان ورود با رمز یکبار مصرف برای ورود به اپلیکیشن از طریق شماره همراه از ویژگی‌هایی بوده است که آن‌ها را ترغیب می‌کند تا آن را به دیگران توصیه کنند. درباره نحوه کار اپلیکیشن هم ۱۰۰ درصد آن‌ها راضی بوده‌اند.

یکی از مشکلاتی که کاربران درباره تجربه کاربری با سایت فیلیمو گفته‌اند، فرایند حذف فیلم‌های نشان‌شده است. بعضی از کاربران برای حذف نشان‌شده‌ها، به پروفایل مراجعه می‌کردند. کاربر برای مشاهده‌ی آخرین فیلم‌های نشان‌شده، باید حتما لیست را به‌روز رسانی کند. تفاوت خرید و پرداخت‌ها برای کاربران واضح نبوده و برای خرید اشتراک ابتدا وارد قسمت پرداخت می‌شدند.

گزارش بخش نماوا نشان می‌دهد که ۴۰درصد کاربران این VOD توانستند تمام وظایف خواسته شده را انجام دهند. اما ۱۰۰ درصد کاربران هنگام کار با این اپلیکیشن دچار مشکلات غیر منتظره شدند. ۸۰ درصد آن‌ها هم گفته‌اند که رضایت کلی داشته‌اند و آن را به بقیه توصیه می‌کنند. کاربران نماوا اعلام کرده‌اند که در بخش‌هایی از این اپلیکیشن دچار مشکل شده‌اند، برای مثال امکان فیلتر نتایج تنها در بخش جستجو وجود دارد و در قسمت دسته‌بندی‌ها امکان فیلتر یا مرتب‌سازی در اختیار کاربران نیست، همچنین گزینه ورود بدون ثبت‌نام برای کاربران واضح نیست یا اینکه فرم ثبت‌نام بسیار طولانی است و آن‌ها ترجیح می‌دهند که فقط با شماره موبایل وارد شوند. همچنین آن‌ها اعتقاد دارند که تفکیک و دسته‌بندی محتوا به فیلم، سریال، کودک و… به آن‌ها برای انتخاب سریع کمک می‌کند.

کافه بازار شرایط متفاوتی با بقیه VODها دارد، برای مثال بازار دارای امکان جستجوی اختصاصی در سرویس ویدیو نیست و فیلم‌ها و سریال‌ها را نمی‌توان با استفاده از دسته‌بندی و مرتب سازی انتخاب کرد. البته برای تماشای فیلم و سریال در این سرویس نیازی به خرید اشتراک نیست. ۸۰ درصد کاربران کافه بازار اعلام کردند که توانسته‌اند تمام وظایف خواسته شده را انجام دهند. ۱۰۰ درصد کاربران هنگام کار با اپلیکیشن دچار مشکلات غیرمنتظره شدند. همچنین ۸۰ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که متوجه نحوه کار اپلیکیشن شده‌اند. همچنین تنها ۴۰ درصد کاربران نسبت به تجربه کلی رضایت داشته و گفته‌اند که آن را به بقیه توصیه می‌کنند. بسیاری از کاربران کافه‌بازار در این تست گفته‌اند صفحه نتایج بسیار شلوغ است و برای پیدا کردن بخش ویدیو، دچار مشکل می‌شوند. الگوریتم جستجو و نمایش بر اساس کارگردان یا بازیگر، نتایج کاذب زیادی به کاربر نشان می‌دهد و برای آن‌ها آزاردهنده بوده است.

طبق گزارش‌های تستادی، ۴۰ درصد کاربران لنز هنگام کار با اپلیکیشن دچار مشکلات غیرمنتظره شدند، ۱۰۰ درصد آن‌ها توانستند تمام وظایف خواسته شده را انجام دهند و ۸۰ درصد آن‌ها گفته‌اند که نحوه کار با اپلیکیشن لنز را سریع یاد گرفته‌اند. همچنین ۶۰ درصد آن‌ها هم اعلام کردند که از تجربه کلی رضایت داشتند و آن را به بقیه توصیه می‌کنند. در گزارش تستادی آمده است که از نظر کاربران ساده بودن مقایسه گزینه‌های مختلف خرید اشتراک لنز از ویژگی‌های خوب این VOD است. برخی از آن‌ها در موردهایی به این پلتفرم واکنش منفی نشان داده‌اند. یکی از آن‌ها این است که پس از ثبت‌نام، کاربران باید ۳۰ ثانیه برای ساخته شدن حساب کاربری منتظر بمانند و همچنین اکثر کاربران برای یافتن جای نوار جستجو با مشکل مواجه شده‌اند.

مقایسه تجربه کاربری سرویس‌های VOD در ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا