تکنولوژی

نورمن آبرامسون، پدر شبکه وایرلس جهان درگذشت

نورمن آبرامسون که از وی به عنوان یکی پیشگامان توسعه شبکه‌های وایرلس یاد می‌شود، در سن 88 سالگی درگذشت.

نشریه نیویوک تایمز با اعلام این خبر، نوشت که آبرامسون و تیم تحت هدایت وی که از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به شمار می‌رفتند، توانستند شبکه وایرلس ALOHAnet را طراحی کنند. شبکه وایرلس اولیه‌ای که حتی این روزها از تکنیک نوآورانه آن در ساخت بسیاری از پیشرفته‌ترین شبکه‌های ماهواره‌های، کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

این نشریه معتبر نوشت که آبرامسون به دلیل ابتلا به سرطان پوست که منجر به درگیر شدن ریه‌هایش شده بود، فوت کرد. آبرامسون از مهندسان و دانشجویان تئوری ارتباطات دانشگاه‌هاروارد بود و مدرک PhD خود را نیز از دانشگاه استنفورد اخذ کرد.

او به دلیل علاقه زیاد به ورزش موج سواری، در‌هاوایی آمریکا زندگی می‌کرد و در سال 1966 نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی‌دانشکده مهندسی دانشگاه Manoa هواویی مشغول به کار شد. طولی نکشید که در کسوت رئیس اداره علوم کامپیوتری و اطلاعات دانشگاه انتخاب و حدود سه دهه بعد نیز بازنشست شد.

آبرامسون در دانشگاه‌هاوایی و در کنار همکار خود فرانکلین کو، موفق به ساخت سیستم ALOHAnet شد. این سیستم همانند ARPAnet که سنگ بنای اینترنت را قرار داد، به گونه‌ای طراحی شده بود تا دانشگاه‌هاوایی بتواند با اساتید و دیگر دانشگاه‌ها در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در ارتباط باشد.

این سیستم، اطلاعات را از طریق کانال‌های رادیویی انتقال می‌داد و اگر خللی در فرآیند انتقال اطلاعات اتفاق می‌افتاد، روند ارسال دوباره تکرار می‌شد. در واقع، ایده ALOHAnet بود که منجر به توسعه و شکل‌گیری ارتباط‌های وای‌فای و اترنت شد.

دیوید لاسنر، رئیس دانشگاه‌هاوایی در گرامیداشت آبرامسون عنوان کرد افراد بسیار کمی‌همچون نورمن در این جهان زندگی کردند و توانستند بر شیوه ارتباطات در این سیاره و اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که امروزه شاهدیم، تاثیر بگذارند. نورمن ارتباط جزایر‌هاوایی به یکدیگر و همچنین با جهان برقرار کرد و میراثی ماندگار را بواسطه ایده‌ها و دانشجویانی که ترتیب کرد، برجای گذاشت.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا