ایران

۶ درصد کاهش درآمد زرین‌پال به علت اختلالات اینترنت در ۴ هفته گذشته

تاثیر کیفیت اینترنت در کسب‌وکارها را نمی‌توان نادیده گرفت، هر آن‌چه که اینترنت می‌تواند به عنوان یک کاتالیزر عمل کند و باعث رشد کسب‌وکارها شود؛ اما کوچکترین اختلال در آن هم می‌تواند آسیب‌های زیادی و بعضا جبران ناپذیر به آن‌ها وارد کند. به گفته بنیانگذار زرین‌پال اختلالات اینترنتی در ۴ هفته گذشته باعث ۶ درصد کاهش درآمد در این کسب و کار شده است.

مصطفی امیری با اشاره به این موضوع که میزان کیفیت اینترنت به همان اندازه قطعی اینترنت می‌تواند تاثیرگذار باشد، می‌گوید: «در ۴ هفته گذشته به علت افت کیفیت اینترنت ثبات سرویس‌دهنده در زرین‌پال در ایران ۹۸ درصد بوده است. به این صورت که پذیرندگان وب‌سایت در اتصال به زرین‌پال و روند پرداخت آنلاین به مشکل برخورد کرده‌اند.» به گفته او حجم این اختلالات ۲ درصد بوده است یعنی در دو درصد مواقع گیت‌وی‌های کشور اختلال روبرو بوده‌اند و  در این برهه زمانی و با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم این خطای دو درصدی می‌تواند کسب‌وکارها را در آستانه ریسک قرار دهد.

او توضیح می‌دهد: «مشکلات در زیرساخت به دو بخش گیت‌وی‌های داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود. در بخش بین‌المللی مشکل اساسی انحصار شرکت زیرساخت است که تنها پهنای باند کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت عرضه می‌شود و همه شرکت‌های دیگر و دیتاسنترها از این شرکت پهنای باند خریداری می‌کند. با توجه به اینکه تامین‌کننده ثالثی وجود ندارد؛ هر مشکلی در این شرکت کل اینترنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «قرار است که به واسطه قانون پنجم توسعه این قانون برداشته شود؛ اما هنوز این اتفاق نیافتاده است و امید داریم که در ۲ سال آینده این انحصار برداشته شود و تغییری در این حوزه ایجاد شود. زمانی که چند عرضه کننده وجود داشته باشد، در صورت بروز مشکل امکان عرضه خدمات توسط چند شرکت هم ممکن است که درواقع شرکت‌ها می‌توانند از چند تامین‌کننده سرویس موردنظر خود را خریداری کنند. پیش از این مراکز علمی و برخی شرکت‌ها اجازه استفاده از پهنای باند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی استفاده می‌کردند که تا حدی اختلالات قابل کنترل بود ولی امروز این امکان هم وجود ندارد.»

به گفته امیری علاوه بر اختلالات بین‌المللی، اختلالات داخلی هم وجود دارد که شرکت‌ها نمی‌توانند اینترنت را با کیفیت مناسب از تامین‌کننده‌ها دریافت کنند.

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا