تکنولوژیگوناگون

کشف دستگاه رمزنگاری «انیگما» متعلق به ارتش نازی از اعماق دریایی بالتیک

در حالی که چند غواص مشغول پاکسازی قسمت‌هایی از کف دریای بالتیک از تورهای ماهیگیری پاره‌شده بودند، یکی از نادرترین تجهیزات یعنی ماشین رمزنگاری انیگما (Enigma) که توسط نازی‌ها برای رمزنگاری پیام‌های سری استفاده می‌شد، پیدا کردند.

این دستگاه الکترومکانیکی در خلال جنگ جهانی دوم توسط ارتش نازی‌ها به منظور رمزنگاری ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گرفت. پیام‌های نوشته شده به صورت کد مورس و از طریق امواج رادیویی مخابره می‌شدند. در این دستگاه، چند روتور وجود داشت که می‌توانست با کمک حروف یا مهر رمزی، حروف آلفبا را به حروفی دیگر تبدیل می‌کرد.

دستگاه رمزنگاری انیگما ظاهری شبیه به یک دستگاه تایپ داشت و اپراتو از کلید‌های روی آن برای تایپ متون استفاده می‌کرد. دکمه‌های رمزی هر چند وقت یکبار تغییر می‌کردند و ضشخص دریافت‌کننده پیام می‌بایست این تغییرات را روی دستگاه خود داشته باشد تا بتواند پیام را رمزگشایی کند.

دستگاه رمزنگاری انیگما توسط غواصانی در سواحل آلمان پیدا شد و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، دکمه‌های این دستگاه دچار خوردگی شده‌اند اما با این حال، برخی از دکمه‌های آن همچنان سالم باقی مانده‌اند.

قرار است که متخصصان موزه باسان شناسی دولتی (SAM) این دستگاه را تعمیر و احیا کنند. گفته می‌شود که این فرآیند چیزی حدود یک سال طول خواهد کشید.

 

منبع
Arstechnica

نوشته های مشابه

‫853 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا