تکنولوژیفضا

پهپاد Ravn X برای پرتاب موشک از آسمان به مدار زمین رونمایی شد + ویدیو

شرکت Aevom از پهپاد جدیدی تحت عنوان Rvan X پرده برداشت که به منظور حمل و پرتاب ماهواره به مدار زمین طراحی شده است.

وزن این پهپاد غول‌پیکر در هنگام حمل بار به چیزی حدود 25 تن خواهد رسید که این دستاورد را به یکی از سنگین‌ترین پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دوری که تاکنون تولید شده، تبدیل می‌کند. قد این پهپاد برابر با 4.5 متر عنوان شده و طول بال‌های آن نیز به 18.2 متر می‌رسد و بیشتر شبیه به پهپادهای به‌کار رفته در فیلم «مارکوس پلاس» به نظر می‌آید.

طبق گفته شرکت سازنده، این پهپاد می‌تواند محموله مدنظر را در مدت زمان تقریبی 3 ساعت در مدار پایین زمین قرار دهد. این شرکت مدعی شده  که در حالت عادی و با استفاده از روش‌های کنونی، قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین چیزی بین چند ماه تا چند سال طول می‌کشد که با پهپاد Ravn X می‌توان به طور قابل توجهی این مدت زمان را کاهش داد.

جدای از طراحی بیرونی متفاوت و ساختار عظیم‌الجثه، داخل کابین این پهپاد تفاوت چندانی با دیگر پهپادهای موجود ندارد. به گفته، Aevum، این پهپاد برای پرواز می‌بایست حدود یک مایل (1.6 کیلومتر) را روی زمین حرکت کند و این یعنی قادر خواهد بود تقریبا از تمامی‌باندهای پرواز فرودگاه‌ها بلند شود.

در خصوص نحوه کارکرد این پهپاد نیز باید گفت گه به محض قرارگیری Ravn X در ارتفاع مطلوب، موشک دومرحله‌ای را که با خود دارد، رها می‌کند و در چیزی حدود 5 دهم ثانیه، این موشک روشن خواهد شد. طبق گفته این شرکت، 95 درصد از تجهیزات پرتاب قابل استفاده مجدد خواهد بود.

این پهپاد به گونه‌ای طراحی شده که بعد از قرار دادن ماهواره در مدار زمین، به پایگاه خود باز خواهد گشت و می‌تواند در زمانی بسیار کم، برای حمل ماهواره دیگری آماده شود. در این پهپاد از همان سوختی استفاده می‌شود که در جت‌های امروزی به‌کار می‌رود.

علاوه بر Aevum، شرکت‌های دیگری نیز در تلاش برای قرار دادن ماهواره به مدار و پرتاب موشک از هواپیما هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویرجین اوربیت اشاره کرد. اما هنوز این شرکت نتوانسته این فرآیند را با موفقیت آزمایش کند؛ با این حال اخیرا اعلام کرده که قبل از کریسمس امسال، این تست را انجام خواهد داد.

گفته می‌شود که اولین ماموریت پهپاد Ravn X در سال آینده میلادی انجام خواهد شد که در طی آن، قرار است ماهواره ASLON-45 نیروی فضایی ایالات متحده را در مدار قرار دهد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا