تکنولوژی

بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه چین در لیست سیاه آمریکا

وزارت دفاع آمریکا قصد دارد تا شرکت SMIC، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان به فهرست شرکت‌هایی اضافه کند که تحت مالکیت یا کنترل ارتش چین قرار دارند.

اوایل ماه نوامبر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی که قرار است از یازدهم ژانویه اجرایی شود، برخی شرکت‌ها را لیست سیاه وزارت دفاع اضافه کرده که بر اساس آن، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای آمریکایی مجاز به دادوستد با این شرکت‌ها نخواهند بود.

 

شرکت SMIC در بیانیه‌ای که اخیرا در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده، اعلام کرد که این شرکت به مذاکرات سازنده و شفاف خود با دولت آمریکا ادامه خواهد داد و ثابت می‌کند که هیچ ارتباطی میان این شرکت و ارتش چین وجود ندارد و همچنین تولیدات این شرکت در مصارف نظامی‌استفاده نمی‌شود.

شرکت SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در چین به شمار می‌رود که طبق برآوردهای مرکز تحقیقاتی «ترند فورس» هم اکنون 4 درصد از مجموع فروش تراشه‌های بازار را در اختیار دارد. شرکت‌های آمریکایی کوالکام، برودکام وتگزاس اینسترومنتس نیز از جمله خریداران و مشتریان این شرکت به شمار می‌روند.

طبق آخرین اطلاعات، تاکنون 31 شرکت در لیست سیاه وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته‌اند که SMIC یکی از چهار شرکت جدیدی است که وزارت دفاع آمریکا از تصمیم خود برای اضافه کردن آن‌ها به این لیست سیاه خبر داد.

سه شرکت جدید دیگر شامل China Construction Technology، China International Engineering Consulting Corp و China National Offshore Oil Corp می‌شوند. البته شرکت SMIC پیش از این نیز به دلیل اعمال برخی محدودیت‌های صادراتی از سوی اداره صنعت و امنیت آمریکا با مشکلاتی مواجه بوده و این مسئله بر تولیدات این شرکت تاثیر منفی داشته است.

اقدام جدید وزارت دفاع آمریکا در اضافه کردن شرکت‌های جدید به لیست سیاه این وزارتخانه، تلاشی دیگر از سوی دولت دونالد ترامپ برای اعمال فشار و سخت‌گیری‌های بیشتر علیه شرکت‌های چینی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که تاکنون تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار گرفته‌اند شامل هوآوی، ZTE و بایت‌دنس می‌شوند. به زعم آمریکا، ارتباط این شرکت‌ها با دولت چین، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

منبع
Techcrunch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا