گوناگون

6 مشکل رایج در پرینترها و راه حل رفع آن‌ها را بشناسیم

پرینتر از ضروری‌ترین لوازم اداری بوده و مزایا و قابلیت‌های بیشماری دارد. پرینتر با هر مدل و برندی که باشد، می‌تواند تا سال‌ها به درستی کار کند. اما این دستگاه نیز، مانند هر تکنولوژی دیگری بعد از مدتی دچار مشکل شده و عملکرد مثبتی نخواهد داشت. در ادامه به معرفی 6 مشکل رایج در پرینترها و راه‌حل رفع آن می‌پردازیم، تا با داشتن یک دید کلی نسبت به مشکل ایجاد شده، در آینده از وقوع دوباره آن جلوگیری کنید.

مشکل اول: پرینتر کند شده است

متوجه شده‌اید که به تازگی، پرینتر شما اسناد و عکس‌ها را بسیار کند و آهسته چاپ می‌کند و باید زمان زیادی را منتظر برگه پرینت شده بمانید. عوامل زیادی می‌توانند، باعث بروز چنین مشکلی شده باشند. اگر فایل موردنظر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، پرینتر باید زمان زیادی را برای چاپ آن بگذارد. خرابی کابل اتصال، کند بودن سیستم و بالا بودن کیفیت چاپ نیز می‌تواند سرعت پرینتر را کاهش دهد. برای حل این مشکل، می‌توانید کیفیت چاپ را از طریق فعال کردن گزینه (draft) پایین آورده و سرعت دستگاه را افزایش دهید.

مشکل دوم: هزینه کارتریج بالا است

اگر از کاربران پرینتر باشید، می‌دانید که تونر پرینتر‌های لیزری به نسبت جوهر پرینتر‌های جوهرافشان از قیمت ارزان‌تری برخوردار است. جوهر پرینتر‌های جوهرافشان، ظرفیت و طول عمر پایینی داشته و قیمت آن در حدود یک چهارم قیمت خرید پرینتر است. اگر استفاده زیادی از پرینتر جوهری خود دارید، کارتریج جوهری با ظرفیت چاپ بیش از 250 برگه و یا کارتریج لیزری با ظرفیت چاپ بیشتر از 2000 برگه را تهیه نمایید.

مشکل سوم: پرینتر پرینت نمی‌گیرد

پرینتر را روشن کرده و فایل‌ها را برای چاپ به دستگاه فرستاده‌اید، اما متوجه می‌شوید که پرینتر پرینت نمی‌گیرد. در اولین قدم باید اتصالات پرینتر و سیستم را بررسی کنید، پس هر دو را خاموش کرده و کابل‌ها را جدا کرده و دوباره آن‌ها را متصل کنید. حالا باید از بروز بودن نرم افزار پرینتر، یعنی درایور مطمئن شوید. با مراجعه به سایت کمپانی سازنده پرینتر، می‌توانید آخرین نسخه از درایور پرینتر خود را متنساب با سیستم عامل دریافت کنید.

اگر پرینتر‌های زیادی به سیستم متصل است، این امکان وجود دارد که رایانه شما سند مورد نظر را، به طور پیشفرض به پرینتر دیگری ارسال کرده باشد. اگر پرینتر شما در حالت پیشفرض قرار ندارد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سندی هم چاپ کند. اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کرده، اما باز هم پرینتر پرینت نمی‌گیرد، باید برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

مشکل چهارم: پرینتر سفید چاپ می‌کند

مشکل سفید پرینت گرفتن پرینتر، از مشکلات راجی است که اغلب کاربران با آن مواجه خواهند شد. شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما اغلب به دلیل خالی بودن کارتریج‌ها، پرینتر سفید چاپ می‌کند. گاهی به تازگی تعویض و یا شارژ کارتریج را انجام داده‌اید، اما باز هم با این مشکل روبرو می‌شوید. در چنین مواردی این نصب کارتریج بوده که، به درستی صورت نگرفته است.

مشکل پنجم: گیر کردن کاغذ در پرینتر

گیر کردن کاغذ درون پرینتر، از مشکلات رایج پرینتر‌ها بوده و اغلب، به دلیل استفاده از کاغذ‌های نامناسب است. در دفترچه راهنمای پرینتر، لیست کاغذ‌های مناسب دستگاه نوشته شده است. شما می‌توانید قبل از خرید پرینتر نیز، از فروشنده درباره کاغذ مناسب دستگاه سوال کنید.

عامل دیگری که منجر به گیر کاغذ درون پرینتر شود، نشست گرد و غبار روی قطعات داخلی دستگاه است. پرینتر نیز مانند هر دستگاه دیگری، برای عملکرد بهتر و بیشتر نیاز به نظافت دارد. هر چند وقت یکبار با الکل ایزوپروپیل، پارچه‌های خشک و لطیف قطعات درون پرینتر را تمیز کنید. قبل از قرار دادن دسته کاغذ‌ها درون پرینتر نیز، آن‌ها را صاف و مرتب کرده و کاغذ‌های خیس، تاشده و پاره را از آن‌ها جدا کنید

اگر وزن و ضخامت کاغذ مناسب و پرینتر تمیز است، اما هنوز کاغذ درون پرینتر گیر می‌کند، این غلطک دستگاه بوده که مستهلک شده است.

مشکل ششم: افتادن خطوط افقی روی برگه

به تازگی می‌بینید که روی سند‌های پرینت شده، خطوط افقی سیاهرنگی می‌افتند. این مشکل اغلب در پرینتر‌های جوهرافشان رخ می‌دهد، هنگامی که برای یک دوره طولانی به عنوان مثال یک ماه، از دستگاه استفاده‌ای نمی‌کنید. در چنین شرایطی کارتریج جوهری در پرینتر خشک شده و باعث گرفتگی سوزن‌های نازل هد پرینتر می‌شود. برای رفع این مشکل، باید تمیز کردن هد پرینتر را در برنامه خود بگذارید. اگر پرینترتان، از قابلیت تمیز کردن هد به صورت خودکار پشتیبانی می‌کند، این عمل را سه الی چهار بار انجام دهید.

شما می‌توانید به صورت دستی و با کمی الکل ایزوپروپیل، هد پرینتر را تمیز کنید. به یاد داشته باشید، اگر مهارت کافی در این کار ندارید، هرگز آن را انجام ندهید، زیرا یک حرکت اشتباه کافیست تا تمامی قطعات پرینتر دچار آسیب‌های جدی شوند. تمیز کردن هد، در گروه خدمات سرویس پرینتر قرار گرفته و شما می‌توانید به راحتی، با ثبت درخواست در سامانه آچارباز از این خدمت استفاده کنید. آچارباز اولین سامانه اینترنتی خدمات در محل بوده و محدود به سرویس و تعمیر پرینتر نیست و سایر خدمات مانند شارژ کارتریج در محل نیز در این سامانه انجام می‌گیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا