استارتاپایران

تامین اجتماعی شرایط بیمه دورکاری را اعلام کرد

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی از این به بعد کارفرمایان برای اجرای دورکاری دیگر مشکل بیمه نخواهند داشت.

طبق بخشنامه‌ سازمان تامین اجتماعی کارگاه‌هایی که در سال‌ جاری بخاطر شیوع ویروس کرونا دورکاری می‌کنند یا با نیمی از افراد خود فعالیت می‌کردند، در صورتی که حداقل یک ماه برای افراد خود پیش از ابلاغ این بخشنامه بیمه پرداخت کرده‌ باشند، می‌توانند بدون بازرسی بازرس بیمه همچنان اقدام به ارسال لیست بیمه کنند و دیگر بازرسی انجام نمی‌گیرد. به این صورت که بازرس بیمه از کارفرما اسامی کارکنانی را که دورکار هستند را دریافت کرده و آن‌ها را به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی در لیست بیمه شدگان وارد کرده و تاکید کند که آنان دورکار بوده‌اند.

اگر هم در این دوران دورکاری کارگاه‌ها نیروی جدید استخدام کنند باید لیست اسامی آن‌ها را هم در سامانه تامین اجتماعی اعلام کنند و به دنبال آن سازمان تاییدیه خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین اعلام می‌کند. به گفته تامین اجتماعی حقوق و مزایای اشخاص دورکار مانند شاغلان حاضر در کارگاه است.

در این بخشنامه آمده است که بازرسی از کارگاه‌هایی که کارفرمایان آن دارای معافیت حق بیمه سهم کارفرمایی تا میزان ۵ نفر کارگر بوده همچنان ادامه دارد.

چالش‌های بین کسب‌وکارهای آنلاین با سازمان تامین اجتماعی سابقه دیرینه دارد. این سازمان به علت ماهیت سنتی که دارد، تاکنون به سختی توانسته با فضای چابک فضای آنلاین سازگار شود و این معضل در ایام کرونا به شدت بیشتری نشان داده شد. پیش از این مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جلسه‌ای منظور رسیدگی بهتر به وضعیت بیمه‌ای شرکت‌های استارتاپی خبر داده بود تا اواخر آبان‌ماه یک سری تغییرات در سامانه آنلاین سازمان اتفاق خواهد افتاد و طی موعد مقرری، بخشی از مشکلات موجود مانند بیمه نیروهای دورکار برطرف خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا