ایرانفضا

ربات مدل انسان ایرانی سال آینده به مدار زمین می‌رود

رییس پزوهشگاه هوافضا از اعزام یک ربات مدل انسان به مدار زمین در سال آینده خبر داد. به گفته فتح‌الله اُمی، در جهت تحقق سند جامع توسعه هوافضای کشور که دی‌ماه ۹۱ به ثبت رسیده، باید بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ انسان را به مدار زمین اعزام کنیم.

اُمی تأکید کرد: تکنولوژی و فناوری برای دستیابی به این هدف، بسیار پیشرفته است و به‌سادگی نمی‌توان به آن دست‌یافت. کشور ایران تاکنون هشت پرتاب در این زمینه داشته و پرتاب نهم را به‌زودی انجام خواهیم داد.

وی افزود: نهمین تلاش ایران برای دستیابی به اعزام موجود زنده به فضا، پرتاب ربات انسان است. اگر شرایط مناسب باشد این گام مهم اوایل سال آینده انجام خواهد شد. این ربات مدل انسان ۱۰۰ درصد توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته خواهد شد و گام خوبی به سمت پیشرفت در این پروژه است.

بررسی پرتاب سه ماهواره به فضا

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: پژوهشگاه هوافضا سال‌ها است در دو بخش کلی توسعه مرزهای دانشی علوم فضا و بخش فناوری در حوزه هوافضا مشغول به کار است. با تلاش این پژوهشگاه، جایگاه این مرکز از رتبه ۲۳ کشوری به رتبه ۴ ارتقا پیدا کرد. البته تمرکز صرفاً برای پیشرفت داخلی نیست، پژوهشگاه در تلاش است با ثبت مقالات و کتب به سبک جهانی، در سطح جهانی و به‌عنوان یکی از ۲۰۰ نامزد آکادمی جهانی مطرح شود.

امی درباره ماهواره‌هایی که در چند سال اخیر پرتاب‌شده‌اند، افزود: پروژه‌های فضایی به‌طور کلی از آن دست پروژه‌هایی نیست که بتوان به آن صفر و یکی نمره داد و برایش موفقیت یا عدم موفقیت ثبت کرد. در مورد سه ماهواره دوستی، پیام و ظفر که اخیراً پرتاب‌شده است، باید بگویم این‌ها در بخش سکوی پرتاب موفق بودند و برای اولین مرتبه توانستند حاملی را برای مدار ۵۰۰ کیلومتر پرتاب کنند. در ادامه «جدا شدن‌ها» و استارت موتورها نیز با موفقیت همراه بود.

وی اضافه کرد: ما در دستیابی به حداقل سرعت ورود به مدار موفق نبودیم که البته این مساله،  طبیعی است و در تست‌های اولیه معمولاً موفقیت زیادی به دست نخواهد آمد.

در حوزه ماهواره‌بر ضعف داریم

رییس پژوهشگاه هوافضا با بیان این‌که امسال نیز ماهواره‌هایی توسط سازمان فضایی پرتاب خواهد شد، افزود: در آینده حداقل سه پرتاب ماهواره با همکاری وزارت دفاع انجام می‌شود. مشکلاتی که در ماهواره‌های قبلی بوده در این ماهواره‌ها برطرف می‌شوند و امیدواریم همگی در مدار قرار بگیرند.

وی در خصوص این‌که چرا ماهواره‌های قبلی در مدار موردنظر قرار نگرفتند، افزود: عدم ماندگاری ماهواره‌ها در مدار موردنظر به این دلیل بود که آن‌ها حداقل سرعت را نداشتند. ماهواره‌ها به مدار رسیدند اما به دلیل سرعت کم و قدرت جاذبه زمین، دوباره به زمین برگشتند.

رییس پژوهشگاه هوافضا در ادامه گفت: دیگر مسئولیت پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخت هواپیمایی هوانوردی عمومی ۲ تا ۱۹ نفره است. اکنون توانسته‌ایم طراحی هواپیمای ۸+۲ نفره را به اتمام برسانیم تا در آینده ساخت مدل مهندسی آن آغاز شود. در سند هوافضا بر ساخت جت منطقه‌ای و هواپیمای هوانوردی عمومی ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره نیز تأکید شده است که پژوهشگاه در به انجام رسیدن آن مسئولیتی ندارد.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا