علمیویروس کرونا

ساخت اسپری بینی برای مقابله با کرونا

کرونا این روزها جهان را با خود درگیر کرده و همگان امیدوارند که با ساخت واکسن‌هایی توسط دانشمندان، بتوان روزی به زندگی عادی قبل از کرونا بازگشت.

اما اخیرا محققان دانشگاه کلمبیا، راه‌حل دیگری را جدای از واکسن برای پایان دادن به این کابوس بشریت اندیشیده‌اند. این محققان به تازگی موفق به تولید یک اسپری بینی شده‌اند که توانسته با موفقیت، آزمایش‌های خود را در جلوگیری از ایجاد عفونت و گسترش ویروس کرونا در بدن پشت سر بگذارد.

تست این اسپری بینی روی بدن موش خرما و همچنین مدل‌های سه‌بهدی ریه‌های انسان انجام شد و نتیجه مورد انتظار را به دنبال داشت.

در این دستاورد از لیپوپپتید که ترکیبی از لیپید و پپتید است، استفاده شده و می‌تواند از ترکیب ویروس کرونا با غشای سلول جلوگیری کند. سرعت این شیوه نسبتا بالاست و تا 24 ساعت اثرگذاری آن باقی خواهد ماند. جدای از این موارد، اسپری بینی تولیدشده بسیار ارزان‌ترر از واکسن بوده و نیازی هم به نگهداری در یخچال ندارد.

البته فعلا این اسپری راه زیادی را برای پشت سرگذاشتن تمامی‌مراحل آزمایشی و رسیدن به دست مردم سراسر جهان در پیش دارد. در واقع، برای اطمینان از صحت عملکرد آن، می‌بایست آزمایش‌های انسانی را نیز طی کند. با این حال، محققان دانشگاه کلمبیا اعلام کردند که توسعه سریع این اسپری بینی در دستور کار قرار دارد.

در صورت مهیا شدن مقدمات، این اسپری بینی می‌تواند برای عرضه در مناطقی که دسترسی مردم به واکسن کرونا دشوار است، گزینه مناسبی باشد. همچنین می‌توان از این دستاورد به عنوان یک مکمل برای رفع کامل بیماری در مناطقی که واکسن در آن‌ها توزیع شده، استفاده کرد.

اسپری بینی محققان دانشگاه کلمبیا می‌تواند نقش تاثیرگذاری را در محدود کردن شیوع این ویروس و پایان عمر آن داشته باشد.

 

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا