تکنولوژیویروس کرونا

شناسایی افراد مبتلا به کرونا از طریق صدای سرفه

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از فناوری یادگیری ماشینی برای طراحی نرم‌افزاری کمک گرفتند که قادر است از طریق تجزیه و تحلیل سرفه‌های افراد، احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا را تشخیص دهد.

این دستاورد می‌تواند در نهایت به صورت یک اپلیکیشن برای گوشی‌های آیفون یا سایر گوشی‌ها عرضه شود. شرکت اپل چندی پیش این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده بود تا با پی بردن به محل قراگیری فرد مبتلا به ویروس، از نزدیک شدن به وی خودداری کنند.

حال اگر نتایج تلاش‌های مهندسان MIT به تولید یک اپلیکیشن خاص منجر شود، می‌توان در آینده نزدیک از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزاری کلیدی برای کاهش میزان ابتلا و در پی آن شیوع بیشتر این ویروس استفاده کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده، این قابلیت از مدلی مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌گیرد و می‌تواند با توجه به بررسی‌هایی که روی سرفه‌های افراد انجام می‌دهد، افراد سالم را از افراد مبتلا به این ویروس تمییز دهد. گفته می‌شود این مدل توانسته با دقت 98.5 درصد، افراد مبتلا به ویروس کرونا را تشخیص دهد. همچنین، این مدل در شناسایی افراد سالم، با دقت 100 درصدی عمل کرد.

تیم تحقیقاتی MIT، بیش از 70 هزار نفر را که صدای سرفه خود را از طریق گوشی و یا دیگر دستگاه‌های هوشمند ضبط کردند، مورد بررسی قرار دادند. همچنین، از افراد خواسته شد تا فرم مربوط به علائم و وضعیت فعلی خود را نیز پر کنند.

در نهایت، 200 هزار نمونه فایل صوتی سرفه گردآوری شد که از این تعدادف 2500 مورد مربوط به افراد مبتلا به کرونا بود. سپس از این 2500 صدای سرفه با همراه 2500 صدای سرفه دیگر که به صورت رندوم انتخاب شدند، برای آموزش به هوش مصنوعی به کار گرفته شد.

محققان MIT اکنون در حال طراحی اپلیکیشنی مبتنی بر این مدل هوش مصنوعی هستند تا بتوانند آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین برای توسعه و ارتقای عملکرد این فناوری نیز با برخی از بیمارستان‌ها برای دریافت صداهای سرفه بیشتر وارد همکاری شده‌اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا