ایرانموبایل

جهرمی: کمبود ارز دلیل اصلی گرانی موبایل است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز پنجشنبه در یک پرسش و پاسخ اینستاگرامی به سوالات کاربران درباره گرانی گوشی‌های موبایل، کندی اینترنت، سرویس فیبر نوری پاسخ داد. به گفته او گرانی گوشی در بازار به خاطر کمبود ارز بوده و همچنین افزایش هزینه‌های اپراتورها و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری شبکه ارتباطی، تثبیت تعرفه‌های اینترنت را دشوار می‌کند.

رجیستری عامل گرانی تلفن همراه نیست

آذری جهرمی درباره هزینه رجیستر گوشی و احتمال پایین آمدن قیمت آن افزود: هزینه گمرک برای واردات گوشی پنج درصد است. مالیات و ارزش افزوده درهر حال و با وجود و بدون وجود رجیستری مطابق قانون دریافت می‌شود. برخی می‌گویند رجیستری را بردارید تا گوشی قاچاق وارد کشور شده و ارزان شود.

صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت این ادعا، برای واردات گوشی نیاز به ارز است. منابع ارزی هم محدود است و قاچاقچی‌ها مجبور هستند ارز را از صرفی‌ها تامین کنند. یعنی یک تقاضای بزرگ برای خرید ارز ایجاد می‌شود که نهایتا نرخ ارز را بالاتر می‌برد و زندگی مردم را دچار اختلال می‌کند. رجیستری عامل گرانی تلفن همراه نیست. او درباره نمره‌ای که باید به عملکرد دولت داد، افزود: نمره را ما نباید بدهیم،  مردم نمره می‌دهند. فکر می‌کنم میزان رضایت از تمام دستگاه‌ها و نهادها با توجه به شرایط دشوار کشور، پایین است. دولت دوازدهم با بدبیاری زیادی رو به رو شد، از سیل، زلزله، آتش‌سوزی و کرونا گرفته تا دشوارترین تحریم‌ها و علاوه بر آن مخالفین سرسخت داخلی. من و تمام همکارانم در وزارت ارتباطات، تمام تلاش‌مان را در حوزه کاری خودمان برای رضایت مردم به کار بسته‌ایم.

اینترنت رایگان دانشگاه آزاد امشب وصل می‌شود

گلایه از قیمت اینترنت پای ثابت پرسش‌های مردم از وزیر ارتباطات است. او در پاسخ به این پرسش گفت: همه چیز گران شده است، هزینه‌های اپراتورها نیز افزایش پیدا کرده است و نگهداری شبکه ارتباطی هم با هزینه‌های به مراتب بالایی مواجه است. انصافا تثبیت قیمت اینترنت کار دشواری برای ما بود. اگر امکانش به وجود بیاید، حتما نرخ‌ها را کاهش می‌دهیم. وی درباره اینترنترایگان برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز افزود:  لیست سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد امروز برای اپراتورها ارسال شده و انتظار می‌رود، از امشب این سامانه‌ها به صورت رایگان در دسترس دانشجویان قرار بگیرند.

انحصار فیبرنوری مخابرات شکسته شده است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انحصار فیبر نوری در دست مخابرات است و شرکت‌های اینترنتی دیگر نمی‌تواند آن‌را ارائه دهند؟ ،  گفت: در نهایت پس از دو سال پیگیری، با قراردادی که بین شرکت مخابرات و آسیاتک به امضا رسیده،  انحصار مخابرات برای ارائه خدمت شکسته شده است. هر کجا مخابرات امکانات دارد، آسیاتک هم قادر به ارائه خدمات است. قرارداد سیار شرکت‌ها نیز در دست تبادل است. وزیر ارتباطات با بیان این‌که اینترنت ماهواره‌ای یک فناوری جدید است، گفت: این تکنولوژی جدید تا سال ۲۰۲۵ فراگیر می‌شود. علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، چینی‌ها هم به دنبال منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنت هستند. این کار یک تحول بزرگ برای دسترس‌پذیر کردن اینترنت در تمام سطح زمین و توسعه فناوری اینترنت اشیا است.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا