تکنولوژی

راهکارهای مدرن برای پرداخت در عصر تکنولوژی

روند توسعه سیستم­های جدید POS به کدام سمت می­رود؟

در این سال­ها اغلب ما روزانه دست­کم یک بار برای خرید ازسیستم­های پایانه فروش یا POS استفاده می­کنیم. این دستگاه­ها اما دیگر تنها ابزاری برای ثبت تراکنش­های فروش نبوده و در چند سال اخیر در حال تبدیل شدن به پلتفرمی کاربردی هستند؛ پلتفرمی که اطلاعات مربوط به خرید و فروش، موجودی کالاها و انبار، حساب­ها را ذخیره و تحلیل کند. با توجه به افزایش تقاضا و نیاز بازار به دستگاه­های POS، انتظارمی­رود روند تکامل این دستگاه­ها رو به جلو باشد. با این اوصاف در سال­های آینده باید منتظر اضافه شدن امکانات و قابلیت­های جدید به سیستم­های پایانه فروش باشیم.

در حقیقت روند تکامل دستگاه­های POS رابطه مستقیمی با تجربه مشتریان و نیاز آنها دارد. علاوه بر این، نقش گوشی­های موبایل در صنعت پرداخت و رشد سریع­تر آن هم غیرقابل چشم­پوشی است. دستگاه­های POS این روزها قلب هر کسب­وکاری هستند و با این اوصاف چندان عجیب نیست که بر اساس گزارش Grand View Research انتظار می­رود بازار جهانی پایانه­های فروش تا سال 2025 به ارزشی برابر 46/108 میلیارد دلار برسد. کارشناسان معتقدند که یکی از بزرگ­ترین روندهای صنعت دستگاه­های POS در حال حاضر تراکنش­های پرداخت موبایلی هستند که تا پایان سال 2019 رشد سالانه 2/40 درصدی داشته­اند. این در حالی است که بیش از 46 درصد از خرده­فروشان نمی­توانند مشتریان علاقمند به پرداخت موبایلی را راضی کنند، چون سیستم درستی برای کمک به تکمیل تراکنش آنها در اختیار ندارند.

اگرچه بسیاری از این خرده­فروشان از این روش­های جدید پرداخت در سیستم­های POS خودشان استفاده می­کنند، اما 23 درصد از آنها همچنان نمی­توانند با این ابزارها پرداخت­ها را بپذیرند. بنابراین راهکار مشخص است؛ به­روزرسانی سیستم­های پایانه فروش کافی نیست. روندهای مربوط به بازار دستگاه­های POS خرده­فروشان به این واقعیت اشاره می­کند که یادگیری روش استفاده از این سیستم­های جدید هم عملا بسیار مهم است. این کار با فروش محصولات بیشتر، سود بیشتری را نصیب خرده­فروشان می­کند و همچنین باعث می­شود که مشتریان جوان­تر و علاقمند به تکنولوژی­های جدید هم از در وارد شوند. در واقع استفاده از راهکارهای به­روز در این زمینه، زندگی روزمره را برای همه آسان­تر می­کند.

روش­های تازه برای افزایش رضایت مشتریان

یکی از راه­های افزایش رضایت مشتریان، ساده‌­تر کردن فرآیند انجام تراکنش­های مالی است. به همین خاطر داشتن صورت­حساب معتبر و برنامه حسابرسی در کنار فروش از طریق پایانه­های فروش یا POSها، اهمیت زیادی دارد. به عنوان نمونه، تحقیقی اخیرا انجام شده است که نشان می­دهد 54 درصد از مشتریان در آمریکا ترجیح می­دهند از کارت­های بانکی­شان برای انجام پرداخت­ها استفاده کنند، چون معتقدند در این روش، پرداخت­هایشان قابل استناد و در دسترس هستند. با این اوصاف است که بر اساس آمار، 53 درصد از خرده­فروشان و کسب­وکارها برای افزایش رضایت مشتریان، سیستم­های POS خودشان را ارتقا داده­اند. 45 درصد از آنهایی که سیستم­هایشان را ارتقا داده­اند، امنیت را به عنوان اولویت در نظر گرفته­اند. ارایه روش پرداخت امن، اعتماد مشتریان را به هر کسب­وکاری بیشتر می­کند.

وقتی مشتریان به قصد خرید به فروشگاهی می­روند، می­خواهند در کمترین زمان ممکن این کار را انجام بدهند؛ مخصوصا در صف صندوق و پرداخت. درست به همین دلیل هم هست که بعضی شرکت­ها از سیستم­های POS متفاوت و یا حتی گاهی از دستگاه­هایی مانند تبلت و موبایل استفاده می­کنند تا تراکنش­ها با سرعت بیشتری انجام شوند. از طرفی این روزها با رشد رو­ش­های پرداخت از طریق کارت­های نقدی و اعتباری، تعداد کمتری از مردم پرداخت نقدی انجام می­دهند. یافته­های یک تحقیق در این زمینه نشان می­دهد که 46 درصد از مشتریان آمریکایی به ندرت در خریدهای­شان از پول نقد استفاده می­کنند. بنابراین اگر هنوز از روش­های قدیمی پرداخت استفاده می­کنید، احتمالا خدمات و فرصت­های بیشتری را از دست می­دهید.

مدیریت انبار و موجودی کالا برای فروشگاه­ها و کسب­وکارهای خرده­فروشی معمولا کاری زمان­بر و سخت است. با این حال سیستم­های POS معتبر و جدید این امکان را فراهم می­کنند تا آنها بتوانند به راحتی تمام اجناس موجود در فروشگاه یا انبار را ردگیری کنند. با این روش، همچنین می­توانند درباره موجودی هر محصول خاصی هم دقیق­تر و بهتر به مشتریان پاسخگو بود.

مهاجرت کسب­وکارها به POSهای مبتنی بر کلاد

بر اساس آمار، 61 درصد از رستوران­ها در آمریکا از دستگاه­های POS مبتنی بر تکنولوژی کلاد یا رایانش ابری استفاده می­کنند. در واقع 60 درصد از فروشندگان و صاحبان کسب­وکار به دنبال POSهای مبتنی بر کلاد هستند تا انواع قدیمی آنها. در حقیقت دستگاه­های POS مبتنی بر کلاد در حال حاضر یکی از پیشروترین روندهای رایج هستند. بر اساس گزارشی که مجله معتبر فوربس در این زمینه منتشر کرد، 60 درصد از فروشندگان و صاحبان کسب­وکار این روزها ترجیح می­دهند از POSهای مبتنی بر کلاد استفاده کنند تا انواع قدیمی آنها.

علاوه بر این­ها، پیش­بینی می­شود که تا پایان سال 2021 میزان استفاده از POSهای مبتنی بر کلاد تا 50 درصد افزایش پیدا کند. به این ترتیب حالا زمان خوبی برای تغییر و استفاده از این تکنولوژی­های جدید است. در واقع صاحبان کسب­وکارها POSهای مبتنی بر کلاد را به خاطر سادگی و سهولت کار با آنها، انعطاف­پذیری و سازگاری و قابلیت­های متنوعی که ارایه می­دهند، به دستگاه­های قدیمی ترجیح می­دهند. دستگاه­های POS قدیمی برای انجام تنظیمات، یادگیری روش کار با آنها و بروز مشکلات فنی، به صرف زمان و حضور متخصصان نیاز دارند. این در حالی است که POSهای مبتنی بر کلاد همه این­ها را با یک اپلیکیشن جایگزین می­کنند. هر به­روزرسانی از طریق رایانش ابری به دستگاه مورد استفاده منتقل می­شود. همین موارد باعث می­شوند که تمام فرآیند کار با این دستگاه­های جدید ساده­ترو راحت­تر شود. جالب اینکه اغلب این دستگاه­های جدید با برنامه­های فعلی مورد استفاده کسب­وکارها امکان سازگاری دارند.

کشورهای آسیایی پیشرو در بکارگیری روش­های پرداخت جدید

بررسی­ها نشان می­دهند که کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک تقریبا در تمام پرداخت­های روزانه­شان از روش­های پرداخت به­روز و جدید بهره می­گیرند. این روند در آمریکا که ضریب نفوذ 77 درصدی موبایل هوشمند بالاترین نرخ استفاده از این دستگاه­ها را دارد، به تدریج و حتی به کندی بکار گرفته می­شود. یافته­های آماری نشان می­دهد که ارزش تراکنش­های انجام شده با دستگاه­های موبایل POS در سال 2019 در حدود 745 میلیون دلار بوده است. با این حال اما هنوز استفاده از کارت­های نقدی و اعتباری، محبوب­ترین روش پرداخت در آمریکا هستند. با این حال انتظار می­رود این روند به زودی و با متوسط نرخ رشد سالانه 2/16 درصدی تعداد کاربران دستگاه­های موبایل POS، تغییر می­کند.

در حقیقت کارشناسان معتقدند که استفاده از پرداخت­های موبایلی به کمک این دستگاه­ها و از طریق اسکن کدها یا گذاشتن گوشی موبایل هوشمند روی دستگاه POS و تایید تراکنش انجام می­شود، بسیار ساده­تر است. کار با این دستگاه­ها نیاز به آموزش کوتاه­مدت کارکنان دارد، اما راحتی و سرعت بیشتری را به فرآیند انجام تراکنش­ها می­آورد. مشتریان اصلا دوست ندارند که در صف­های طولانی خرید و پرداخت فروشگاه­ها منتظر بمانند. استفاده از روش­های پرداخت موبایلی با انجام سریع­تر این فرآیند، رضایت بیشتر مشتریان را به همراه خواهد آورد. این در حالی است که این روش پرداخت امنیت نسبتا بالایی هم دارد.

ادغام با هوش مصنوعی

به خاطر مزایای مختلف، در حال حاضر 15 درصد از کسب­وکارها و بنگاه­های تجاری در سراسر آمریکا از سیستم­های POS مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می­کنند. این در حالی است که 30 درصد از کسب­وکارهای این کشور در حال برنامه­ریزی برای استفاده از این دستگاه­ها در یک سال آینده هستند. با این حال اگر همچنان نگران واکنش و میزان پذیرش مشتریان بعد از استفاده از این دستگاه­ها هستید، بهتر است بدانید که تحقیقات نشان می­دهند 40 درصد از مشتریان 18 تا 24 ساله ترجیح می­دهند در انجام فرآیند خرید خود از هوش مصنوعی بهره بگیرند. با این اوصاف به نظر می­رسد مشتریان در کمترین زمان بتوانند خودشان را با این روش مطابقت بدهند.

استفاده از سیستم­ها POS مبتنی بر هوش مصنوعی امکان جلوگیری از کلاهبرداری احتمالی و تایید در لحظه اطلاعات مشتریان را فراهم می­آورد و در صورت مشاهده فعالیت­های مشکوک، به سرعت آنها را به صاحبان فروشگاه­ها یا کسب­وکارها اطلاع می­دهند. این سیستم­ها همچنین امکان ردگیری رفتار کارمندان برای اطمینان از انجام درست کارها و وظایف­شان را هم فراهم می­آورند. در کنار این­ها، چنین تکنولوژی­هایی به خاطر کاربردهای متنوعی که دارند، می­توانند تجربه خرید بهتری را برای خریداران به همراه بیاورند. هوش مصنوعی به صورت خودکار رفتارهای افراد در هنگام خرید را شناسایی و شخصی­سازی می­کند تا به این ترتیب بر اساس آخرین خریدهای­شان، مرتبط­ترین پیشنهادهای خرید را به آنها پیشنهاد بدهد. این در حالی است که کسب­وکارها و فروشگاه­ها به کمک این سیستم­ها، می­توانند عادت­های خرید مشتریان را شناسایی کنند تا به این ترتیب با انجام دقیق و بهتر سفارش­های بعدی خود، سود بیشتری هم بدست بیاورند. این روش از کمبود موجودی اجناس پرطرفدار در انبار هم جلوگیری می­کند.

در این میان، بهترین و محبوب­ترین نرم­افزارهای قابل استفاده برای سیستم­های POS مبتنی بر هوش مصنوعی شامل Toast POS برای سفارشی­سازی منوی رستوران­ها، Vend برای هماهنگی سیستم­های تجاری و سخت­افزارها مختلف هر بنگاه تجاری، سیستم موبایلی Square سازگار با پلتفرم­های اندروید و iOS و مبتنی بر کارتخوان قابل استفاده در هر فروشگاهی، اپلیکیشن معروف TouchBistro برای آیپد با امکان سازماندهی منوی رستوران­ها و سفارش­های مشتریان و در نهایت پلتفرم Oracle Food and Beverage برای انواع مختلف رستوران­ها و کافه­ها، هستند.

تحلیل عادات خریداران و تجربه خرید بهتر

مشتریان می­خواهند تا حد امکان تجربه خرید بی­نقضی را تجربه کنند. درست به همین دلیل هم هست که بر اساس تحقیقات، 83 درصد از خریداران حاضرند اطلاعات خودشان را در ازای یک تجربه خرید شخصی و بهتر در اختیار کسب­وکارها و فروشگاه­ها قرار بدهند. این روند، جمع­آوری اطلاعات ضروری مشتریان را راحت­تر می­کند. سیستم­های POS جدید قابلیت مشابهی برای این کار دارند که می­تواند به پردازش اطلاعات مشتریان برای ایجاد پروفایل شخصی آنها و ایجاد تجربه خرید بهتر برای آنها، کمک کند. بر اساس مطالعه­ای که اخیرا انجام شده است، 50 درصد از خرده­فروشان همچنان از صروت­حساب­ها استفاده می­کنند تا بتوانند اطلاعات مربوط به فروش خودشان را تحلیل کنند. با این حال انتظار می­رود تا پایان سال جاری میلادی 81 درصد از کسب­وکارها به دنبال راهکاری برای یکپارچه­سازی رویکرد ثبت اطلاعات مشتریان خود باشند. در کسب­وکارهای کوچک­تر این فرآیند به کمک سیستم­های POS جدید، راحت­تر انجام می­شود. در حقیقت ثبت اطلاعات ضروری مشتریان با تحلیل عادت­های خرید آنها می­تواند به بهبود استراتژی بازاریابی کسب­وکارها از طرفی و ارایه یک تجربه خرید موفق و خوب به مشتریان از طرف دیگر کمک بکند.

پرداخت­های بدون تماس برای خرید سریع­تر

به­روزرسانی سیستم­های قدیمی POS و افزودن قابلیت­های جدید به آنها، باعث می­شود فرآیند خرید سریع­تر و دقیق­تر انجام بشود. بر اساس آمار، به طور کلی 51 درصد از صاحبان مشاغل و کسب­وکارها در سال 2019 به دنبال استفاده از سیستم­های POS جدید بوده­اند. این میزان برای کسب­وکارهای بزرگ­تر که تعداد مشتریان بیشتری هم دارند به 46 درصد می­رسد. با رشد سیستم­های پرداخت موبایلی، تمایل صاحبان مشاغل به استفاده از این سیستم­ها هم افزایش یافته است؛ تا جایی که 39 درصد از کسب­وکارها در سال گذشته میلادی به دنبال خرید دستگاه­ها و سخت­افزارهای مورد نیاز سیستم­های پرداخت موبایلی بوده­اند.

سیستم­های POS جدید با ارایه قابلیت­های بیشتر، امکان انجام سریع­تر، دقیق­تر و امن­تر تراکنش­ها را فراهم می­آورند و در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان و کسب­وکارها می­شوند. پرداخت­های بدون تماس یکی از این راهکارها هستند که مانند سیستم Apple Pay از تکنولوژی RFID پشتیبانی می­کنند و قابلیت­های مختلفی را از طریق گوشی­های موبایل هوشمند در اختیار مشتریان قرار می­دهند. پرداخت­های موبایلی هم مانند پرداخت­های بدون تماس، روش سریعی هستند، اما مشتریان برای انجام و تکمیل آن به جای گوشی موبایل، به شبکه مخابراتی نیاز دارند.

سیستم­های POS موبایلی

بر اساس آمار، 35 درصد از کاربران پرداخت­های موبایلی بین 25 تا 34 ساله هستند. با افزایش تعداد این کاربران، دیگر تنها 23 در از کسب­وکارها نمی­توانند پرداخت­های موبایلی را بپذیرند و باقی آنها به این سیستم­ها روی می­آورند. یک سیستم POS موبایلی اغلب شامل تبلتی است که قابلیت پذیرش کارت­های اعتباری، پرداخت نقدی و موبایلی را دارد. علاوه بر این­ها، سیستم­های POS موبایلی همچنین می­توانند به صورت یک کیوسک خودکار هم مورد استفاده قرار بگیرند. این در حالی است که 46 درصد از خرده­فروشان همچنان از سیستم­های POS موبایلی استفاده نمی­کنند. استفاده از این سیستم­ها برای مشتریان به سادگی دستگاه­های POS رایج و قدیمی است. با این حال استفاده از سیستم­های POS موبایل در حال حاضر بیشتر در رستوران­ها و کافه­هایی متداول است از منوی دیجیتالی برای سفارش­گیری از مشتریان بهره می­برند. در این سیستم­ها، سفارش به محض ورود توسط مشتریان، به آشپزخانه ارسال می­شود و در زمان پرداخت هم مشتری می­تواند در لحظه و به راحتی با استفاده از کیوسک­ها خودکار و یا تبلت­ها اختصاص یافته برای این کار، هزینه خدمات مورد استفاده­اش را بپردازد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا