ایرانتکنولوژی

معرفی کتاب: نکات زیرپوستی درباره توییتر، اینستاگرام و لینکدین

نقش پررنگ شبکه‌های مجازی در زندگی انکارناپذیر است، درواقع شبکه‌های اجتماعی مجازی نسل جدید از فضای روابط به حساب می‌آیند. روزانه اپلیکیشن‌های مختلفی در همین راستا راه‌اندازی می‌شوند اما بیش‌تر آن‌ها طول عمر زیادی ندارند. در این میان اینستاگرام، توییتر و لینکدین جای خود را تا حدودی میان افراد باز کرده‌اند. هر کدام از آن‌ها زبان کارکرد مخصوص به خود را دارند. برخی از مردم به خصوص میان‌سال‌ها میانه خوبی با فضای مجازی نداشته و در حال حاضر بخاطر ماهیت بین‌المللی و فراگیری که داشته،سعی در یادگیری آن دارند.

به تازگی مجموعه سه جلدی کالبد شکافی شبکه‌های اجتماعی باعنوان « نکات زیرپوستی دربارۀ توییتر، اینستاگرام و لینکدین»  نوشته نیما شفیع زاده توسط انتشارات کجا منتشر است. شفیع زاده  در نگارش این مجموعه تجربه‌های شخصی‌اش را با اطلاعاتی از این سه شبکه اجتماعی ترکیب کرده و به نوعی یک راهنما برای فعالان تازه‌کار این شبکه‌ها ارایه داده است.

نکات زیرپوستی دربارۀ توییتر

نویسنده در این کتاب، درباره توییتر و نحوه استفاده هدفمندتر نکاتی را بیان کرده است. او در کتاب نکات زیرپوستی توییتر، به مباحثی چون توییتر چیست؟، تعداد کاربران این شبکه ،اصطلاحات ، حساب کاربری وریفای در توییتر، تجزیه و تحلیل توییت‌ها و …. پرداخته است. برای مثال در این کتاب آمده است که توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ معمولاً محتواهای دست‌اول ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند. جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی سایت الکسا، توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو 50 سایت اول محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. در حال حاضر این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیون کاربر در ایران دارد.

نکات زیرپوستی دربارۀ اینستاگرام

اینستاگرام فضای متفاوتی از توییتر داشته و حتی زبان و عملکرد کاربران آن هم با هم متفاوت است. نویسنده  در این کتاب به نکاتی چون تفاوت صفحه تجاری و صفحه شخصی، نرم‌افزارهای جانبی،‌اصطلاحات، انواع محتوا، تجزیه و تحلیل پست و استوری و … پرداخته است. اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی بر پایۀ ارسال عکس و ویدئوست و این امکان را به کاربر می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، تامبلر، آمبا، و اوکی  منتشر کند. بر اساس اطلاعاتی که در کتاب ذکر شده است نسخۀ اولیۀ اینستاگرام در مهر 1389 منتشر شد. این شبکۀ اجتماعی به‌سرعت در بین مخاطبان محبوبیت پیدا کرد و تعداد کاربران آن تا خرداد 1390 به بیش از 10 میلیون و تا 25 آذر 1395 به 600 میلیون نفر رسید. براساس آخرین اعلام اینستاگرام، در حال حاضر ماهانه بیش از 800 میلیون کاربر فعال، در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند.

نکات زیرپوستی دربارۀ لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی براساس روابط تجاری‌ است و ساز و کار آن با اینستاگرام و توییتر متفاوت است. در کتاب نکات زیرپوستی درباره لینکدین، به تعریف این شبکه اجتماعی، استقبال کاربران از آن، تجزیه و تحلیل مطالب، مقاله‌ها و تاثیر آن بر سئو و … پرداخته شده است. در این کتاب آمده است که  نسخۀ اولیۀ لینکدین در تاریخ 7 دی 1381 ساخته شد و در 15 اردیبهشت 1382، تقریباً پس از چهار ماه، به‌صورت رسمی از آن رونمایی گردید. رید هافمن مدیرعامل لینکدین بود؛ ولی هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیرۀ لینکدین است و جف وینر به‌عنوان مدیرعامل لینکدین مشغول به فعالیت است. لینکدین در اسفند 1384 به سوددهی رسید. حدس می‌زنم بیش از 2میلیون‌و500هزار ایرانی در لینکدین حساب کاربری ساخته باشند.

نویسنده در معرفی مجموعه کتاب کالبدشکافی شبکه‌های اجتماعی می‌گوید : «چاپ اول ۴۰۰ نسخه بود که ۱۰۰ نسخه‌اش را هدیه دادیم و ۳۰۰ نسخه‌اش فروخته شد. نکته حائز اهیمت آن بود که پیش از این با اینکه برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی مطالب زبادی در سایت منتشر کرده بودم و در صورت نیاز افراد،‌ به آن‌ها لینک می‌دادم، ولی نمی‌خواندند. اما با انتشار کتاب، آن‌ها آن را خریداری کردند. این یک تجربه عجیبی برای من بود که مردم به سراغ مطالب رایگان نمی‌رفتند  اما همان مجموعه را مبلغ 80 هزار تومان خریداری می‌کردند.»

او در ادامه با اشاره به روز بودن کتاب گفت: «قسمتی را که نیاز دارد هر یک یا دو هفته یک بار آپدیت بشود، از کتاب حذف کردیم، مثلاً نمی‌توانستیم تعداد کاربرهای ایرانی هر شبکه را حذف کنیم؛ برای اینکه لازم بود آدم‌ها بدانند چه تعداد کاربر ایرانی عضو هر شبکه هستند. از ۱۰۰درصدِ محتوای کتاب، تقریباً ۸۰-۹۰درصد آن موضوع زنده‌ است و آدم‌ها می‌توانند همیشه به آن مراجعه و از آن استفاده کنند. اگر بخواهند آن آمار به‌روز‌شده را هم داشته باشند، می‌توانند از خود بلاگ‌پست‌هایی که داریم به‌صورت رایگان استفاده کنند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا