اپلتکنولوژی

شکایت اپل علیه «گیپ» به دلیل فروش غیرقانونی دستگاه‌های قدیمی این شرکت

اپل به‌تازگی شکایتی را علیه شرکت کانادایی گیپ (GEEP) تنظیم کرده و مدعی شده که این شرکت بیش از 103 هزار دستگاه از گوشی‌های آیفون، آیپد و اپل واچ را که قرار بوده بازیافت شوند، به صورت غیرقانونی مجددا به فروش رسانده است.

طبق متن شکایت اپل، گیپ دست کم 11 هزار و 766 پوند برابر با 5.3 تن از دستگاه‌های اپل را که به منظور بازیافت در اختیار این شرکت قرار داده شد، در بازار به فروش رساند. ادعایی که حتی توسط خود شرکت گیپ نیز تایید شد.

طبق گزاش وب‌سایت Logic، اپل از ژانویه 2015 تا دسامبر 2017، بالغ بر 500 هزار دستگاه آیفون، آیپد و اپل واچ را برای این شرکت کانادایی ارسال کرد که بعد از بازرسی‌های صورت‌گرفته، مشخص شد که 18 درصد از این دستگاه‌ها همچنان در شبکه مخابراتی فعال هستند.

اپل بعد از فاش شدن این اتفاق، خواستار دریافت تقریبا 22.7 میلیون دلار از این شرکت شد. البته شرکت گیپ، خود را از این اتهامات مبری می‌داند و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سه تن از کارمندان این شرکت شخصا اقدام به سرقت این دستگاه‌ها کرده‌اند و شکایتی نیز علیه آن‌ها تنظیم شده است.

اپل اما چنین عقیده‌ای ندارد و می‌گوید که این کارمندان جزو مدیران ارشاد شرکت به شمار می‌روند. طبق آخرین گزارش‌ها، در سال گذشته میلادی بالغ بر 5.3.6 میلیون تن زباله الکترونیکی در جهان تولید شد که از دستگاه‌هایی همچون گوشی، رایانه، وسایل خانگی و دیگر محصولات تشکیل شدند.

اپل نیز همانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، سعی کرده تا میزان تولید این زباله‌ها را به حداقل برساند و آن‌ها را وارد فرآیند بازیافت کند. اپل از طریق ربات‌هایی به نام Daisy و Dave که توسط مهندسان این شرکت تولید شده، نسبت به بازیافت گوشی‌های آیفون اقدام می‌کند.

با این حال، این شرکت بخش زیادی از فرآیند بازیافت و استخراج مواد الکترونیکی باارزش از محصولات خود را به سایر شرکت‌ها می‌سپارد و شرکت گیپ نیز از سال 2015 تا 2018، این مسئولیت را بر عهده داشته است. ریفربیش کردن و فروش مجدد دستگاه‌ها، بخشی از کسب و کار شرکت گیپ است.

اما اپل معتقد است که فروش مجدد این دستگاه‌ها، اقدام اشتباهی بوده است چرا که کیفیت این دستگاه‌ها مورد تایید اپل قرار نگرفتند و استانداردهای امنیتی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار نگرفتند. در بیانیه اپل آمده است: زمانی که دستگاهی برای بازیافت ارسال می‌شود، بدین معنی است که دیگر شرایط فروش مجدد را ندارند و اگر به وسیله تعبیه قطعات تقلبی، قابل استفاده باشند، ممکن است با بروز مشکلاتی در بخش‌های مختلف همانند باتری، سلامت و امنیت کاربر را به خطر بیندازند.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا