پوشیدنی هوشمندتکنولوژی

لباس هوشمند با قابلیت نمایش لحظه‌ای اطلاعات بدن

محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق به طراحی و ساخت لباس هوشمند پیشرفته‌ای شدند که قادر است اطلاعات مربوط به سلامت فرد را به طور کامل ردیابی و از طریق ارتباط وایرلس، آن را به گوشی ارسال کند.

سال‌هاست که ورزشکاران در آرزوی پوشیدن ابزارها و لباس‌های هوشمندی هستند که بتواند با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، به آن‌ها در تمرین و ارتقای عملکرد کلی کمک کند. اگرچه در این راه، محصولاتی همچون اپل واچ و یا دستبندهای فیت‌بیت عرضه شده‌اند اما این دستگاه‌ها، صرفا روی مچ دست قرار می‌گیرند و حتی ممکن است برخی از اطلاعات ارائه‌شده توسط آن‌ها دقیق نباشد.

همین مسئله محققان دانشگاه ملی سنگاپور را به فکر تولید لباس هوشمندی انداخته که بتواند اطلاعات دقیق و لحظه‌ای را از علائم و وضعیت سلامتی کاربر در حین تمرین یا ورزش‌های سخت نمایش دهد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این لباس بسیار سبک و با حجم کم طراحی شده است.

رشته نخ‌هایی که روی این پیراهن به منظور ردیابی علائم و فعالیت‌ها دوخته شده‌، قادرند به صورت وایرلس سیگنال‌های الکترومغناطیسی را به نزدیک‌ترین گوشی هوشمند ارسال کرده و از این طریق انرژی خود را نیز تامین کنند. این یعنی دیگر خبری از باتری و یا سیم‌های ضخیم روی پیراهن برای تامین انرژی این فناوری نخواهد بود.

به لطف چنین قابلیت‌ها و طراحی منحصر به فردی، می‌توان از این پیراهن همانند سایر پیراهن‌های ورزشی در موقعیت‌ها و شرایط مختلف استفاده کرد. به گفته محققان، در قسمت‌های مختلف این پیراهن، سنسورهایی تعبیه شده که اطلاعات را از طریق فناوری NFC منتقل می‌کنند. طبق گفته محققان، اطلاعاتی همچون دمای بدن، شیوه درست ایستادن و دویدن در حین ورزش که از طریق سنسورهای این پیراهن ارائه می‌شود، می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد.

طراحی لباس هوشمندی که می‌تواند اطلاعات حیاتی فرد را در لحظه نمایش دهد

 

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا