ایلان ماسکخودرو الکتریکی

در رویداد «روز باتری» شرکت تسلا چه گذشت؟

تسلا ساعاتی پیش و در قالب رویدادی تحت عنوان روز باتری (Battery Day)، اطلاعات دست اولی را در خصوص آخرین دستاوردها و برنامه‌های خود برای آینده در اختیار علاقه‌‎مندان قرار داد.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا نیز در این مراسم، با دستی پُر به روی صحنه آمد. وی از تصمیم تسلا برای حذف کبالت در باتری‌های این شرکت خبر داد و از طراحی پیشرانه جدید Plaid برای خودروی الکتریکی مدل اس که می‌تواند سرعتی معادل 320 کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو به ارمغان آورد، سخن گفت.

همچنین در این رویداد، اطلاعاتی در خصوص راه‌اندازی کارخانه جدید تولید کاتد به منظور تولید باتری برای محصولات تسلا ارائه شد. ماسک حتی اعلام کرد که این شرکت به زودی یک خودروی 25 هزار دلاری را عرضه خواهد شد.

نکته جالب این مراسم، حضور افراد شرکت‌کننده و سهامداران در خودروهایشان بود که در نزدیکی صحنه پارک شده بود. با این حال، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به اتفاقاتی که در رویداد روز باتری تسلا گذشت.

استفاده از طراحی جدید tabless برای تولید باتری

تسلا اعلام کرد که باتری‌هایی مجهز به سلول‌های tables را تولید خواهد کرد که می‌تواند علاوه بر افزایش توان و قدرت، میزان پیمایش خودرو را نیز ارتقا دهد. این باتری‌های جدید توسط مهندسان داخلی تسلا تولید خواهند شد که به گفته تسلا می‌تواند کاهش هزینه‌ها و در نتیجه، کاهش قیمت تمام شده خودروهای این شرکت را به دنبال داشته باشد.

درواقع، ماسک می‌گوید که به کمک این دستاورد می‌توان قیمت خودروهای الکتریکی را به خودروهای بنزینی نزدیک‌تر کرد. در باتری‌های tabless می‌توانند قدرت خودروهای تسلا را تا شش برابر و میزان پیمایش آن‌ها را تا 16 درصد ارتقا دهند.

در حال حاضر، تسلا باتری‌های خود را از شرکت پاناسونیک تامین می‌کند و به نظر این روند تا چند ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت. اما با سپردن تولید این باتری‌ها به مهندسان داخلی، می‌توان شاهد تحولی عظیم در تولید و همچنین کاهش قیمت محصولات این شرکت بود.

عرضه تسلا مدل اس Plaid با قیمت 139 هزار دلار در سال 2021

چند وقتی است که ایلان ماسک از پیشرانه Plaid سخن می‌گوید که مدلی ارتقایافته نسبت به Ludicrous به شمار می‌رود. این مدل جدید می‌تواند با یک بار شارژ تا 836 کیلومتر را بپیماید که در کمتر از دو ثانیه، سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت برساند. قیمت این خودرو برابر با 139 هزار و 990 دلار تعیین شده و قرار است در اواخر سال 2021 روانه بازار شود.

احداث کاخانه جدید تولید کاتد

از دیگر مواردی که ماسک در این مراسم به آن اشاره کرد، راه‌اندازی کارخانه جدید تولید کاتد در آمریکای شمالی برای تولید باتری‌های این شرکت بود. اقدامی‌که به منظور کاهش هزینه‌ها و همچنین تسهیل در تولید کاتد صورت خواهد گرفت. به گفته تسلا، این کارخانه می‌تواند هزینه‌های تولید کاتد را برای تسلا تا 76 درصد ارزان‌تر تمام کند.

از طرفی دیگر، این شرکت قصد دارد به دلیل کمبود نیکل، در استفاده کاتدها، تنوع بیشتری به خرج دهد. هنوز به طور دقیق مشخص نشده که این کارخانه چه زمانی احداث خواهد شد اما ماسک پیشتر در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که کارخانه جدید این شرکت در تگزاس بنا خواهد شد.

کنار گذاشتن کبالت در تولید باتری

تسلا قصد دارد تا استفاده از کبالت در کاتدها را به صفر برساند. ماسک اعلام کرد که اگرچه فعلا از کبالت به میزان کمی‌در باتری‌های این شرکت استفاده می‌شود اما این ماده در آینده نزدیک به طور کامل از باتری‌های تسلا حذف خواهد شد.

کبالت اغلب در شرایطی استخراج می‌شود که حقوق انسانی در آن نقض می‌شود و همین مسئله باعث شده تا تسلا به سمت حذف این ماده از محصولات خود حرکت کند. ماسک مشخص نکرد که چه زمانی این شرکت به استفاده از کبالت پایان خواهد داد اما اعلام کرد که این روش می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

تولید خودروی 25 هزار دلاری

پیامدهای تصمیم تسلا برای کاهش هزینه‌های تولید باتری، روی قیمت تمام شده خودروهای این شرکت نمایان خواهد شد. تسلا اعلام کرد که به زودی خودروی الکتریکی 25 هزار دلاری را تولید خواهد کرد. البته این اولین بار نیست که ایلان ماسک از کاهش قیمت خودروهای این شرکت خبر می‌دهد، او در سال 2018 نیز اعلام کرد که طرف سه سال آیند شاهد عرضه خودروهای الکتریکی با قیمت 25 هزار خواهیم بود.

 

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا