تکنولوژی

استاندارد خانه هوشمند تا سال 2021 ارائه می شود

اتحاد زیگبی (Zigbee Alliance) که مجموعه‌ای متشکل از شرکت‌های بزرگ برای تعیین استانداردهای مشخص در عرصه فناوری است، اخیرا اعلام کرد که استانداردهای خانه هوشمند را تا سال 2021 ارائه خواهد داد.

زیگبی تحت حمایت شرکت‌های برجسته‌ای همچون اپل، آمازون، گوگل و هواوی است. این گروه، پروژه خانه متصل از طریق آدرس IP یا به عبارتی دقیق‌تر Project Connected Home over IP را کمتر از یک سال پیش یعنی در ماه دسامبر آغاز کرده و تلاش ‌می‌کند تا مبنایی را برای ارتباط میان دستگاه‌های هوشمند خانگی بنا کنند تا بر اساس آن، سایر شرکت‌ها بتوانند اکوسیستم خانگی هوشمند بی‌خطری را ایجاد کنند.

حال شواهد حاکی از آن است که چیزی تا تحقق این هدف باقی نمانده است. از آنجایی که این روزها وسایل خانگی به سمت هوشمند شدن گام بر‌می‌دارند و شاهد حضور این دستگاه‌ها در بسیاری از اماکن از جمله خانه‌ها هستیم، توسعه این استانداردها ‌می‌تواند به یکپارچه شدن دستگاه‌های مذکور کمک زیادی کند.

به عبارتی دیگر، هم اکنون دستگاه‌های هوشمند زیادی توسط شرکت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه ‌می‌شوند اما ن‌می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. حال با توسعه استانداردهایی مشخص، ‌می‌توان این امر را محقق کرد.

تلاش شرکت‌های عضو اتحاد زیگبی کمک ‌می‌کند تا یک پروتکل مشخص ارائه شود که تما‌می‌دستگاه‌های هوشمند ساخته شده توسط شرکت‌های مختلف، ‌می‌توانند به راحتی به یکدیگر متصل شوند. این گروه سعی دارد تا در ابتدا، این پروتکل‌ها را برای ارتباط میان دستگاه‌های زیر توسعه دهند:

  • دستگاه‌های روشنایی و الکتریکی (همانند لامپ‌ها و پریزها)
  • کنترل‌های HVAC (همانند ترموستات‌ها و واحدهای تهویه هوا)
  • دسترسی به کنترل‌ها (همانند قفل در و درهای پارکینگ)
  • دستگاه‌های امنیتی (سنسورها و سیستم‌های امنیتی)
  • پوشش پنجره‌ها
  • تلویزیون‌ها

در واقع، شرکت‌های آمازون، گوگل، اپل و هواوی قصد دارند تا پلی ارتباطی را میان تما‌می‌دستگاه‌های هوشمندی که در خانه‌ها مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند، برقرار کنند. طبق آخرین گزارش‌ها، این گروه توانسته در این مدت به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد و طی چند ماه آتی شاهد ارائه این پروتکل‌ها خواهیم بود.

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا