اسپیس ایکسفضا

تست سرعت اینترنت استارلینک : 100 مگابیت بر ثانیه

پروژه اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس که تحت عنوان استارلینک شناخته ‌می‌شود، در تست اخیر خود توانسته سرعت دانلودی فراتر از 100 مگابیت برثانیه را ارائه دهد.

این یعنی کاربران ‌می‌توانند به صورت همزمان، چند فیلم با کیفیت اچ‌دی را استریم کنند و بازهم پهنای باند اضافه در اختیار داشته باشند. تا به امروز، ایلان ماسک توانسته حدود 800 ماهواره از مجموع 12 هزار ماهواره‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته بود، به مدار پایینی زمین ارسال کند.

البته نباید پروژه استارلینک را با دیگر پروژه‌‌هایی که برخی شرکت‌‌ها از طریق ماهواره، اینترنت را در اختیار کاربران قرار ‌می‌دهند، اشتباه کرد. به عبارتی دیگر، شرکتی همانند Hughesnet، اینترنت خود را از طریق ماهواره به مناطق روستایی و مناطقی که امکان کابل‌کشی وجود ندارد و هزینه‌بر است، ارائه ‌می‌دهد.

اما نکته حائز اهمیت، سرعت پایین اینترنت این قبیل شرکت‌‌هاست که طبق گفته شرکت مذکور، حداکثر سرعتی که ‌می‌تواند برای کاربران به ارمغان آورد، 25 مگابیت برثانیه است. شرکت‌‌هایی دیگری همچون Gogo نیز به عرضه اینترنت به اصطلاح درون پروازی مشغولند که البته نمی‌توان چندان به کیفیت و سرعت این سرویس‌دهنده‌‌ها اعتماد کرد.

با این حال، آزمایش اخیر نشان داد که میزان تاخیر اینترنت استارلینک بین 20 تا 30 میلی‌ثانیه است که در نوع خود قابل توجه است و ‌می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازی‌‌های آنلاین خبر خوبی باشد. این در حالی است که نرخ پینگ اینترنت شرکتی همچون Hughesnet بین 600 تا 800 میلی‌ثانیه عنوان شده است.

اخیرا کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرد که شرکت‌‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای ‌می‌توانند برای جذب سرمایه‌ 20 میلیارد دلاری که برای توسعه اینترنت روستایی در نظر گرفته شده، با یکدیگر رقابت کنند.

د حال حاضر، اسپیس ایکس و پروژه استارلینک حرف اول را در این حوزه ‌می‌زند. این شرکت اخیرا در وب‌سایت خود، امکان ثبت‌نام برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت آزمایشی را برای کاربران فراهم کرده است.

البته در این میان، ارتش آمریکا نیز چندی پیش از تصمیم خود برای تست اینترنت ماهواره‌ای که بی‌شباهت با پروژه استارلینک نیست، خبر داد. قرار است این سرویس تنها در کاربردهای دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

در کل، با تکمیل پروژه استارلینک، تما‌می‌ساکنین کره زمین از هر نقطه‌ای ‌می‌توانند به اینترنتی سریع و امن دسترسی داشته باشند. طبق گفته اسپیس ایکس، این شرکت به منظور کم کردن میزان تاخیر و بالا بردن سرعت اینترنت خود، از فناوری لیزر برای ارتباط میان ماهواره‌‌ها و عرضه اینترنت به ساکنین زمین کمک ‌می‌گیرد.

علی‌رغم همه این‌‌ها، برخی از کارشناسان نیز نسبت به استقرار حدود 12 هزار ماهواره اسپیس ایکس در فضا ابراز نگرانی و عنوان کرده‌اند که این مسئله ‌می‌تواند در اکتشافات علمی ‌دانشمندان اختلال ایجاد کند. اسپیس ایکس اما در واکنش به این نگرانی‌‌ها اعلام کرد که برای جلوگیری از عدم انعکاس بیش از حد نور توسط ماهواره‌‌های استارلینک، آن‌‌ها را به رنگ سیاه درخواهد آورد.

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا