تکنولوژی

طراحی سوسک رباتیکی که بدون باتری حرکت می‌کند

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به طراحی و ساخت سوسک رباتی خودرانی به نام RoBeetle شده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به باتری، تا دو ساعت حرکت کند.

این ربات که با الهام از سوسک ساخته شده، حدود 88 میلی‌گرم وزن دارد. انرژی آن از طریق متانول مایع تامین می‌شود که به عضلات مصنوعی آن قدرت می‌بخشد و امکان حمل باری تا 2.6 برابر وزن این سوسک رباتیک را برای آن فراهم می‌کند.

همانطور که می‌دانید، باتری‌های امروزی به گونه‌ای هستند که هرچه حجمشان بیشتر باشد، می‌توانند انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند. در واقع، این مسئله مشکل بزرگ پیش روی مهندسان در طراحی انواع میکروربات‌ها به شمار می‌رود. اما ربات جدید Robeetle برای حرکت خود به باتری نیاز ندارد و همین موضوع، برگ برنده آن در برابر دیگر نمونه‌های مشابه محسوب می‌شود.

عضله‌های کوچک این ربات از موادی ساخته شده‌اند که با توجه به تغییر دما، منقبض و منبسط می‌شوند. در واقع، این عضلات از سیمی‌تشکیل شده‌اند که با پلاتین پوشانده شده و زمانی که این ماده با سوخت متانول این سوسک رباتیک ارتباط برقرار می‌کند، احتراق صورت گرفته و گرما تولید می‌شود. این تغییرات دما، منجر به حرکت یک قطعه کوچک به جلو و عقب شده و در نتیجه با جاری شدن سوخت، ربات به سمت جلو حرکت می‌کند.

محققان بر این باورند که Robeetle می‌تواند راه را برای ورود ربات‌های کوچک به جاهایی که انسان‌ها قادر به ورود بدان‌ها نیستند، هموار کند. البته محققان با چالش‌هایی نیز در این میان مواجه‌اند؛ برای مثال، این ربات فقط می‌تواند به جلو حرکت کند و زمانی هم که شروع به حرکت کرد، تا زمانی که سوخت آن به اتمام نرسد، متوقف نمی‌شود.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا