اپل

ارزش شرکت اپل به 2 تریلیون دلار رسید

ارزش شرکت اپل در بازار تا پایان روز چهارشنبه به 2 تریلیون دلار رسید. این رکورد در حالی به دست آمد که تا پیش از این، تنها  آرامکو، غول نفتی عربستان توانسته بود به چنین جایگاه دست یابد.

در دسامبر سال 2019 بود که ارزش آرامکو از مرز 2 تریلیون دلار عبورد کرده بود. با این حال، برای اپل حدود 2 سال طول کشید تا ارزش خود را از یک تریلیون دلار به 2 تریلیون دلار برساند که علکردی شگفت‌آور برای یک شرکت فعال در حوزه فناوری به شمار می‌رود.

برای درک بهتر اهمیت این رکورد باید گفت که چند ماه پیش یعنی در ماه مارس و با همه‌گیری ویروس کرونا، ارزش این شرکت به کمتر از یک تریلیون دلار رسید. اما با به وجود آمدن این شرایط و تلاش کشورها و شرکت‌های مختلف برای خروج از بحران اقتصادی که در آن گرفتار شده بودند، اپل و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری به میدان آمدند و همین مساله، آغازی بود بر اوج‌گیری دوباره این شرکت‌ها.

در واقع، میلیون‌ها کاربر و افراد شاغل در سراسر جهان، دیگر همانند گذشته امکان خروج از منازل خود را نداشتند و دورکاری به عنوان یکی از اولین راهکارها برای پیشبرد شرکت‌ها معرفی شد. اینجا بود که تقاضا برای خرید وسایل و دستگاه‌های دیجیتال متعلق به شرکت‌های فناوری با رشدی محسوس همراه شد.

در همین ایام بود که درآمدهای اپل نیز روندی صعودی را به خود گرفت به طوری که گزارش عملکرد این شرکت در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن نشان می‌دهد که اهالی کوپرتینو، رشد سود و درآمد بالایی را در این بازه زمانی تجربه کردند.

طبق این گزارش، میزان درآمد اپل در این سه ماهه بالغ بر 60 میلیارد دلار عنوان شد که رشدی 11 درصدی را به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته داشت. از سویی دیگر، سود این شرکت نیز در این مقطع با رشدی 10 درصدی، برابر با 11.2 میلیارد دلار عنوان شد.

گفتنی است برای بازه زمانی ژانویه تا مارس نیز که با زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا همراه بود، اپل توانست درآمدی معادل 58 میلیارد دلار را از آن خود کند که بازهم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، افزایشی نسبی را نشان می‌داد.

با این حال، رکورد جدید اپل می‌تواند بیش از همه برای تیم کوک مدیرعامل این شرکت خبر خوبی باشد و از بار انتقادها روی دوش وی کم کند. بسیار از منتقدان بر این باورند که اپل در دوران مدیریت تیم کوک، محصولات مهم کمتری را در مقایسه با دوران رهبری استیو جابز فقید در این شرکت تولید کرده است.

اما تیم کوک از تجربه خود در زمینه زنجیره تامین در این شرکت بهره گرفت و توانست خط تولید این شرکت را به طور محسوسی توسعه دهد و در عین حال، تلاش‌های زیادی را نیز برای حفظ و ارتقای کیفیت محصولات این شرکت صورت داد. برای مثال، وی روش‌هایی را برای کسب درآمد بیشتر از محصولاتی همچون اپل موزیک معرفی کرد و در نتیجه چنین اقدام‌هایی، بر درآمد و سود این شرکت اضافه شد.

با این همه، اخیرا دردسرهایی برای اپل به وجود آمد به طوری که کنگره آمریکا، تیم کوک و سه تن از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا را دعوت و خواستار ارائه توضیحاتی را در خصوص عملکرد آن‌ها شدند.

منبع
Arstechnica

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا