تکنولوژیعلمی

ثبت تصاویری از یک نوع مایع که شبیه به جامد رفتار می‌کند

محققان از دوربین‌هایی با سرعت بالا برای ثبت اتفاقات و رویدادهای مختلفی کمک می‌گیرند که مشاهده آن‌ها در حالت عادی امکان‌پذیر نیست و به نوعی با این دوربین‌ها به جهان ناشناخته‌ها سفر می‌کنند.

اخیرا محققان با کمک دوربینی که قادر به ثبت یک هزار فریم در ثانیه است، موفق شدند حالتی را که در آن یک نوع مایع همانند یک جامد رفتار می‌کند، ثبت کنند. برای این کشف، پژوهشگران مایعی که از نشاسته ذرت و آب تشکیل شده بود را درون یک سلول باریک قرار داده و آن را در معرض هوای فشرده قرار دادند.

نتیجه این فرآیند منجر به بروز حالتی به نام Discontinuous Shear Thickening شد. در این حالت، غلظت مایع زیاد شده و «شکستگی‌هایی» شبیه جامد در آن ایجاد می‌شود. تاکنون هیچ تیم تحقیقاتی نتوانسته بود به چنین دستاوردی از طریق DTS دست یابد.

این تحقیق نشان داد که می‌توان با تغییر فشار، حالت‌ها را تغییر داد. محققان دانشگاه سوآنزی که به این مهم دست یافتنند، اعلام کردند که دستاورد مذکور می‌تواند کاربردهای زیادی در مهندسی داشته باشد. برای مثال می‌توان از DTS برای تولید زره‌های نرم برای بدن، سرعت‌گیرهای دینامیکی و سایر محصولات بهره برد. در واقع، این محصولات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با توجه به نیاز کاربر، ویژگی‌های آن‌ها تغییر می‌کند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا