ایران

برخورد شدید با گرانفروشی اپراتورها با دستور معاون اول رییس جمهور

«اسحاق جهانگیری» امروز (سه‌شنبه) در نامه‌ای به وزارت‌خانه‌های ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه برخورد وزارت ارتباطات با گرانفروشی اپراتورها را صادر کرد.

در این نامه با اشاره به جلسه هیات وزیران در ۱۵ مردادماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات سازمان برنامه بودجه و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات (مصوب ۱۳۹۲) اجازه برخورد وزارت ارتباطات با گرانفروشی اپراتورها را داده است.

اسحاق جهانگیری با مخاطب قرار دادن وزارت‌خانه‌های ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و استناد به مصوبه ۳۰۴ تاکید کرده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را در صورت عدم رفع تخلف از مقررات تعرفه‌ای، ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ به دارنده پروانه و تا زمان رفع کامل تخلف به ازای هر روز تاخیر در رفع هر تخلف، تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده جریمه کند.

بیش از یک ماه است که بسته‌های پرکاربرد از سبد کاربران اینترنت حذف شده و گران‌فروشی اپراتورها صدای اعتراض آن‌ها در فضای مجازی را درآورده است. پس از گذشت حدود پنج هفته از آغاز گرانفروشی بالاخره این مساله توسط دولت تعیین تکلیف شد.

بر اساس این مصوبه اگر اپراتوری سالانه ۱۷هزار میلیارد درآمد داشته باشد، یک دهم درصد این درآمد را به صورت روزانه و تا پایان دروان تخلف باید به عنوان جریمه پرداخت کند. باتوجه به صورت‌های مالی اپراتورها این عدد تقریبا به روزی ۱۷ میلیارد تومان می‌رسد.

البته این جریمه صرفا از سوی تنظیم مقررات صورت گرفته و پرونده گران‌فروشی در تعزیرات هنوز باز است.

«حسین فلاح جوشقانی» هم درباره این مصوبه توضیحاتی ارائه داده است . وی گفت: ما در گذشته به این نتیجه رسیده بودیم که تا جریمه‌ها بازدارنده نباشند، از تخلف جلوگیری نمی‌کنند. البته اپراتورهای ما انصافا تا قبل از جریان اخیر همواره در چارچوب پروانه عمل می‌کردند و اگر مانعی وجود داشت با تذکر رفع می‌شد. اما اقدام اخیر باعث شد ما به سمت اصلاح مقررات در بحث تعرفه برویم.

وی افزود: مصوبه مربوط به این تخلفات را کمیسیون تنظیم مقررات تایید کرده است و در دولت هم به تصویب رسید. اختیاری که ما در گذشته داشتیم جریمه دو میلیارد تومانی بود و تنها یکبار می‌توانستیم این جریمه را لحاظ کنم و اگر بیش از دوبار تکرار می‌شد در فرآیند کاهش مدت پروانه پیگیری می‌شد.

رئیس رگولاتوری گفت: طرح افزایش اختیارات برای برخورد با جریمه‌ها را به کمیسیون تنظیم مقررات بردیم و این طرح مورد تایید قرار گرفت. اما در خصوص جریمه باید موضوع به تایید هیات وزیران هم می‌رسید که روز پنجم مردادماه این مصوبه به هیات وزیران رفت و پس از مدت کوتاهی تایید شد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: این مصوبه را امروز نه تنها به ایرانسل و همراه اول بلکه به دیگر اپراتورها نیز اعلام کردیم و از این به بعد بر مبنای این مقررات اقدام خواهیم کرد.

او در خصوص جریمه‌ای که به اپراتورها ابلاغ شده است گفت: یک دهم درصد درآمد سالانه اپراتورها جریمه‌ای است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. اگر اپراتوری ۳۶۵ روز این تخلف را ادامه بدهد، باید ۳۶.۵ درصد درآمد سالانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. البته مبنا و راهبرد اپراتورهای ما این نبوده که تخلف کنند و از این به بعد نیز باید دقت کنند. جریمه دو میلیاردی نشان داد که عملا این مقدار جریمه برای تخلف این‌چنینی بازدارنده نیست.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این یک تصمیم غیر کارشناسی است اینکه یک چوب برداریم و اپراتور را بترسانیم صنعت ارتباطات را با ریسک بیشتر همراه میکند اینکه اپراتورها با این افزایش قیمتها و نزول ارزش پولی نتوانند از سالها پیش قیمت خدمات خود را افزایش دهند غیر کارشناسی است. اپراتورها در قضیه افزایش قیمت بسته های اینترنتی هیچگونه تخلفی انجام نداده اند زیرا تعرفه های اعمالی آنها سقف و کف تعرفه مصوبه کمیسیون رعآت شده ولی چون آقای وزیر جوان رویای انتخابات ریاست جمهوری را در سر میگذرانند از اپراتورها مایه می گذرانند اما نارضایتی بسیاری از سهام داران این اپراتورها در بورس را نادیده می گیرند متاسفانه راس قدرت در صنعت ارتباطات به دنبال منافع ذینفعان در صنعت ارتباطات نیستند چه بسا در تمام دنیا بیشترین دستمزدها مربوط به این صنعت ارتباطات است اما اکثر کارشناسان این حوزه هشت شان گرو نه شان است و در عوض میبینیم حمایت از قشر به طور مثال پزشکان یا معماران این اقشار را ثروتمندترین قشر کرده است در صورتی که در تمام دنیا ثروتمندترین افراد در میان فعالان حوزه ارتباطات می باشد. کاش وزیر جوان به جای اینکه یک چماق بر بالای سر اپراتورها بگیرد به فکر معیشت زندگی فعالان این حوزه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا