استارتاپایران

حرکت اول در استارتاپ پینکت سرمایه‌گذاری کرد

محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری جسورانه حرکت اول در نشست خبری مشترک میان این شرکت و پینکت که با حضور مدیران این دومجموعه و خبرنگاران، به صورت آنلاین برگزار شد، از سرمایه گذاری این مجموعه بر استارتاپ پینکت خبر داد.

عباسخانی با تاکید بر نگاه نوآورانه پینکت در حوزه تجارت الکترونیک ایران گفت: طی بررسی های که ازمدل کسب و کار این شرکت، برنامه ها و بازده آن در سال گذشته صورت گرفت، به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر همراه اول، تصمیم به سرمایه گذاری بر این استارتاپ گرفتیم.

وی با اشاره به محرمانه بودن داده های مالی مربوط به ارزش گذاری انجام شده برای پینکت و مبلغ سرمایه گذاری انجام شده گفت: به طور معمول، سرمایه گذاری های حرکت اول در استارتاپ ها در دو قالب برای شرکت های میداستیج، با مبلغ سرمایه گذاری 20 تا 50 میلیارد تومان و شرکت های در حال رشد برای سرمایه گذاری تا سقف 100 میلیارد تومان انجام می شود و همکاری حرکت اول با این شرکت ها، افزایش سرمایه ای در ازای کسب سهم 16 تا 25 درصدی از شرکت هاست. عباسخانی م افزاید: در حال حاضر دور اول سرمایه گذاری در پینکت انجام می شود و در صورتی که پیش بینی ها طبق برنامه محقق شود، سرمایه گذاری بیشتری برای تبدیل این استارتاپ به یکی از بازیگران اصلی حوزه خرید آنلاین کالاهای تند مصرف انجام خواهد شد. در این مقطع، ظرفیت اشتغال زایی موجود در برنامه ارائه شده از سوی پینکت، از علل اصلی جذابیت سرمایه گذاری حرکت اول در این استارتاپ بوده است.

حرکت اول که سابقه سرمایه گذاری در استارتاپ های آچاره و اوبار را در کارنامه دارد و در  ماه گذشته خبر سرمایه گذاری در استارتاپ همراه مکانیک را رسانه ای کرده بود، قصد دارد به زودی و در ماه های آتی، سرمایه گذاری های جدیدی را در استارتاپ هایی حوزه های مختلف انجام دهد. به گفته عباسخانی، ان مجموعه قصد دارد مبلغی بالغ بر 470 میلیارد تومان را طی امسال در کسب و کارهای دیجیتال مستعد رشد سرمایه گذاری کند.

آبنیکی، مدیرعامل پینکت در تصریح برنامه های پینکت برای توسعه به واسطه سرمایه جدید جذب شده می گوید: توسعه جغرافیایی و افزایش قدرت خرید کاربران، از اصلی ترین برنامه های ما در سال جاری خواهد بود. این افزایش قدرت انتخاب قرار است هم در نوع فروشگاه های قابل انتخاب برای کاربران باشد و هم در نوع کالای قابل خرید اعم از کالاهای سوپرمارکتی و خوار و بار، میوه، اقلام آرایشی بهداشتی و کالاهای پت شاپی برای تحویل در زمان 1 الی 2 ساعته.

آبنیکی با تاکید بر نقش خریدیاران در ارائه سرویس خرید مطلوب به کاربران، از این امکان به عنوان مزیت رقابتی پینکت نسبت به دیگر مجموعه های فعال این حوزه یاد کردو گفت: ایده ایجاد این امکان جدید از کسب وکارهای مشابه خارجی مانند اینستاکارت گرفته شده است ومعتقدیم این حرکت می تواند تحول مهمی در حوزه خرید آنلاین کالاهای تندمصرف ایجاد کند. وی افزود: اکنون سهم خریدهای آنلاین فروشگاهی در تهران حدود 20 درصد ود کشور حدود 10 درصد است اما پیشبینی می شود طی بازه زمانی 3 تا 5 ساله، خرید آنلاین کالاهای تند مصرف و فروشگاهی، بتواند به سهم قابل توجهی از کل خریدها برسد و به احتمال زیاد تا آن زمان، پینکت یکی از بازیگران اصلی این حوزه خواهد شد.

مدیر عامل پینکت با اظهار همکاری این استارتاپ با فروشگاه های هایپرمی، هاپرفامیلی و میادین میوه وتره بار تا این مقطع گفت: اخیرا علاوه بر این فروشگاه ها: همکاری تازه ای با فروشگاه های افق کوروش و باغ میوه ایرانی را در حال انجام داریم. این همکاری های جدید در بعضی مناطق تهران و کرج عملی شده است و به زودی به مناطق بیشتر این شهرها و 7-8 استان دیگر کشور، گسترش داده خواهد شد. وی می افزاید: مذاکرات متعددی با چندین فروشگاه زنجیره ای بزرگ، میادین میوه و تره بار و پت شاپ ها در حوزه همکاری در خرید آنلاین کالاهای تندمصرف در حال انجام است که امیدواریم به زودی به لیست فروشگاه های ارائه دهنده خدمات در پینکت اضافه شوند.

احمد آبنیکی مدیرعامل پینکت
احمد آبنیکی مدیرعامل پینکت

آبنیکی در داده هایی که از عملکرد پینکت در چند ماهه اخیر ارائه می دهد، به رشد حدود 6 برابر پینکت در تعداد سفارشات و مبلغ فروش اشاره میکند و می گوید: بخش زیادی از این رشد به واسطه طرح های توسعه ای پینکت ایجاد شد اما بدون شک شیوع کرونا و محدویدت های ترددی نیزدر این رشد بی تاثیر نبوده است. به طوری که از اسفند ماه تا این لحظه ما 2-3 پیک را در درخواست ها مشاهده کردیم که به زودی گزارشی تحلیلی از آن منتشر خواهد شد. در مدت اخیر میزان تقاضای خریداران برای دریافت خدمات از پینکت بسیار بیشتر از ظرفیت های موجود ما بود و امیدواریم به واسطه جذب سرمایه صورت گرفته بتوانیم ظرفیت ارائه خدمات خود را متناسب با نیاز بازار افزایش دهیم.

به گفته آبنیکی، تا این لحظه حدود 100 الی 200 خریدیار، در مقاطع زمانی مختلف در حال همکاری با پینکت بوده اند و پیشبینی می شود با سرمایه گذاری صورت گرفته، تا پایان امسال این عدد به هزار تا دو هزار خریدیار فعال برسد.خریدیاران که افراد آموزش دیده ای هستند که به نمایندگی از خریدار در فروشگاه حضور دارند و سفارش دهنده را در انتخاب و خرید کالای مورد نیاز بر اساس نیازها وخواسته های اختصاصی مدنظرش یاری می کنند. به گفته مدیر عامل پینکت: خریدیاری موقعیت شغلی جدیدی است که در فضای کسب وکار ایران ایجاد شده است و با توجه به انعطاف پذیر بودن ساعات کاری و فراهم بودن محیط کاری امن، میتواند شغل پاره وقت یا تمام وقت مناسبی برا دانشجویان و یا خانم های خانه دار باشد.

با توجه به جدید بودن مفهوم خریدیاری، قرار است فرهنگ سازی هایی پیرامون این موقعیت از سوی پینکت صورت گیرد. این فرهنگ سازی هم در حوزه افزایش شناخت خریداران آنلاین درباره مزیت های استفاده از خریدیاران طی خرید خواهد بود و هم درباره اینکه متقاضیان چگونه می توانند در موقعیت شغلی خریدیار مشغول به کار شوند. به گفته آبنیکی، پیش بینی می شود گروه خانم های خانه دار و دانشجویان، از عمده افرادی باشند که برای این موقعت شغلی درخواست دهند. کما اینکه تا این لحظه نیز تعداد زیادی از خریدیاران فعال در پینکت را دانشجویان تشکیل داده اند. به طور متوسط خریدیاری که 8 ساعت در روز فعالیت داشته باشد، میتواند درآمدی درحدود 3 میلون تومان کسب کند.

آبنیکی معتقد است خرید آنلاین فروشگاهی در جهان و ایران طی سالهای پیش رو، رشدهای سالیانه 100 الی 200 درصدی را تجربه خواهد کرد به طوری که پیش بینی می شود سهم خرید آنلاین فروشگاهی در آمریکا، تا سال 2025 به 25 درصدو در ایران به 5 تا 10 درصد از کل خریدهای فروشگاهی و سوپرمارکتی برسد. بر اساس داده های بانک مرکزی، با توجه به گردش مالی سالیانه 600 تا 700 هزار میلیارد تومانی در حوزه خرید کالاهای تند مصرف کشور، این سهم 5 تا 10 درصدی مبلغ قابل توجهی خواهد بود. آبنیکی پیش بینی می کند که به مرور گرایش مصرف کنندگان در خرید، از فروشگاهی محلی به فروشگاه های زنجیره ای و تخفیفی افزایش یابد و متعاقبا خریدهای آنلاین فروشگاهی نیز رشد قابل توجهی را تجربه کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا