اسپیس ایکسفضا

فضاپیمای «استارشیپ» شرکت اسپیس ایکس آماده اولین پرتاب آزمایشی

پس از فرود موفقیت آمیز کپسول کرو دراگون و ثبت دستاوردی تاریخی برای اسپیس ایکس، این شرکت اکنون در خود را در آستانه امتحان و آزمایش بزرگ دیگری می‌بیند.

نمونه اولیه فضاپیمای اسپیس شیپ که هفته گذشته، اولین تست استاتیک خود را با موفقیت پشت سر گذاشت، اکنون قرار است تا ساعاتی دیگر و در منطقه بوکا چیکای تگزاس، اولین پرتاب آزمایشی خود را انجام دهد.

هنوز زمان دقیقی برای این آزمایش از سوی اسپیس ایکس اعلام نشده اما مهندسان این شرکت در حال مهیا کردن مقدمات و سکوی پرتاب این فضاپیما هستند. پرتاب استارشیپ می‌تواند برای اسپیس ایکس و شخص ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، بسیار حائز اهمیت باشد

در واقع، اگر پرتاب نمونه اولیه استارشیپ و بوستر Super Heavy این فضاپیما، با موفقیت انجام شود، می‌توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور، فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ بتواند انسان‌ها را به رویای دیرینه‌شان یعنی سفر به فضا بسیار نزدیک‌ کند.

البته اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده میلادی، اولین گروه از شهروندان عادی را با کپسول کرو دراگون خود عازم فضا کند. با این حال، پروژه استارشیپ به ایلان ماسک کمک خواهد کرد تا بتواند ده‌ها انسان را به طور همزمان و در دل این فضاپیما به مدار پایین زمین بفرستد.

در حال حاضر، نمونه اولیه استارشیپ که تحت عنوان SN5 شناخته می‌شود، در سکوی پرتاب واقع در تگزاس جنوبی مستقر شده است. گفته می‌شود که در جریان این تست، استارشیپ تا ارتفاع 150 متری زمین بالا پرواز خواهد کرد.

از آنجایی که قرار نیست این فضاپیما ارتفاع زیادی را بپیماید، بخش‌هایی از نسخه نهایی استارشیپ روی بدنه آن تعبیه نشده است. این تست پرواز، به منظور بررسی هماهنگی عملکرد میان سیستم‌های مختلف این فضاپیما انجام خواهد شد.

 

منبع
Arstechnica

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا