سامسونگگوگل

دستیار صوتی بیکسبی؛ قربانی قرارداد جدید میان سامسونگ و گوگل

گوگل و سامسونگ این روزها در حال مذاکره و گفت‌وگو بر سر قراردادی جدید هستند که در صورت دستیابی به توافق، حضور پررنگ‌تر سرویس‌های گوگل در گوشی‌های شرکت سامسونگ را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس این قرارداد، دستیار صوتی گوگل اسیستنت و پلی استور جایگزین سرویس‌هایی که سامسونگ در گوشی‌های خود تعبیه کرده، خواهند شد. در حال حاضر، سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان به شمار می‌رود و بیشترین میزان فروش را در میان تولیدکنندگان محصولات اندرویدی به خود اختصاص داده است.

اگرچه گوشی‌های این شرکت به سیستم عامل اندروید متعلق به گوگل مجهز شده‌اند، اما سامسونگ در این سال‌ها تلاش کرده تا اکوسیستم اختصاصی خود را ایجاد و از اپلیکیشن‌های خود را در اندروید پیاده کند. از سویی دیگر، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل همچنان در گوشی‌های گلکسی برای کاربران قابل دسترسی هستند اما سامسونگ اقداماتی همچون اختصاص دکمه‌های اختصاصی برای برخی از سرویس‌های خود همانند بیکسبی را برای دسترسی راحت‌تر به گوشی‌های خود اضافه کرده است.

البته در سال‌های نه چندان دور، اختلافاتی نیز میان سامسونگ و گوگل در این زمینه بوجود آمده بود که در نهایت، سامسونگ قبول کرد تا تغییرات در رابط TouchWiz را کمتر کند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که این دو شرکت در حال ورود به مرحله جدیدی از همکاری هستند که متاسفانه هنوز جزییاتی در این خصوص منتشر نشده است.

چنین قراردادهایی از سوی گوگل، چندان هم عجیب و بی‌سابقه نیست چراکه این شرکت پیشتر طی قراردادی چند میلیارد دلاری با اپل، این شرک را مجاب کرد تا سرچ گوگل به عنوان موتور سرچ پیشفرض در مرورگر سافاری نمایش داده شود.

گوگل اخیرا چالش‌هایی را نیز با قانونگذاران داشته به طوری که اقدامات این شرکت در وادار کردن شرکت‌ها به استفاده از گوگل پلی استور و سرویس‌های گوگل در گوشی‌های اندرویدی، منجر به طرح مسائلی در خصوص قوانین آنتی تراست علیه این غول دنیای فناوری شده است.

حال قرارداد جدید این شرکت با سامسونگ می‌تواند تمامی‌ادعاهای گوگل در دفاع از خود را که اندروید را به عنوان پلتفرمی‌برای رقابت میان شرکت‌ها معرفی کرده بود، زیر سوال ببرد. سخنگوی سامسونگ در پاسخ به وب‌سایت بلومبرگ که این گزارش را منتشر کرده بود، عنوان کرد که این شرکت همواره متعهد به حفظ اکوسیستم و سرویس‌های خود است اما با شرکت گوگل و سایر شرکت‌های نیز همکاری نزدیکی دارد تا بتواند بهترین تجربه استفاده از محصولات خود را برای کاربران رقم بزند.

سخنگوی گوگل نیز در این باره گفت: همانند دیگر تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی، سامسونگ در ایجاد اپ استور و دیجیتال اسیستنت خود کاملا مختار است. این دو ویژگی جزو قابلیت‌های مهم در اندروید به شمار می‌روند و ما همواره سعی می‌کنیم تا با مذاکره با شرکایمان، راه‌هایی را برای ارتقای تجربه کاربری کاربران ارائه دهیم.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا