تکنولوژیموبایل

«گوریلا گلس ویکتوس» در راه است؛ نسل جدید گلس های مقاوم کورنینگ

شرکت کورنینگ (Corning) تقریبا هر دوسال یکبار، نسل جدیدی از فناوری گوریلا گلس خود را که در نمایشگر گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند بکار می‌رود، رونمایی می‌کند.

ماده‌ای که توسط مهندسان کورنینگ تولید می‌شود، می‌تواند انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی را به نمایشگر دستگاه‌های هوشمند اضافه کند. بدین معنی که نمایشگر این دستگاه‌ها در برابر هرگونه، خط و خش، آسیب یا ضربات احتمالی ناخواسته مقاوم‌تر خواهد بود و به راحتی از بین نخواهد رفت.

این شرکت اخیرا از محصول جدید خود به نام گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) پرده برداشت که از سرسختی به مراتب بیشتری نسبت به مدل‌های قبل از خود برخوردار است. به گفته کورنینگ، میزان مقاومت گوریلا گلس ویکتوس در مقایسه با گوریلا گلس سال 2018، دو برابر شده و می‌تواند در برابر سقوط از ارتفاع 2 متری نیز جان سالم به در ببرد؛ این در حالی است که این ارتفاع برای گوریلا گلس نسل قبل، 1.6 متر عنوان شده است.

جان باین که اکنون مدیریت کسب‌وکار گوریلا گس متعلق به شرکت کورنینگ را برعهده دارد، در خصوص چرایی تصمیم این شرکت برای تولید نسخه مقاوم‌تری از گوریلا گلس می‌گوید: این روزها کاربران به نسبت گذشته، برای مدت زمان بیشتری با گوشی‌های هوشمند خود کار می‌کنند. از این رو، هرچه مقاومت نمایشگر و بدنه دستگاه در برابر سقوط و افتادن از ارتفاع، بیشتر باشد، می‌توانند بیشتر با دستگاه کار کنند.

این مساله، حقیقت این روزهای بازار گوشی‌های هوشمند است. در همین رابطه، اخیرا شرکت اپل اعلام کرد که خریداران گوشی‌های آیفون دیگر تمایل چندانی به تعویض دستگاه‌های خود ندارند و ترجیح می‌دهند تا چند سال با آیفونی که در اختیار دارند، کار کنند. اینجاست که لزوم برخورداری گوشی‌های هوشمند از نمایشگری با مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌های احتمالی احساس می‌شود.

اما چالشی که پیش روی فعالان این عرصه وجود دارد، این است که تولید گلسی که هم در برابر خط و خش مقاوم باشد و هم از انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در برابر ضربات برخوردار باشد، کار بسیار سختی است. در واقع، اینجاست که دلیل ناتوانی برخی از تولیدکنندگان در ساخت گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو و در عین حال قدرت انعطاف‌پذیری بالا مشخص می‌شود.

به عبارتی دیگر، کنار هم قرار دادن این ویژگی‌ها در یک گلس، هنر و تخصص بالایی را می‌طلبد چراکه با توجه به فناوری‌های موجود، هرچه یک نمایشگر مقاوم‌تر باشد، میزان انعطاف‌پذیری آن کمتر است. این چالش پیش روی مهندسان شرکت کورنینگ نیز وجود داشت.

باین در این خصوص می‌گوید: ما کار خود را با بررسی هزاران ترکیب آغاز کردیم و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری بسیار زیادی را انجام دادیم. در نهایت، چندین ترکیب به عنوان کاندیداهای نهایی مشخص شدند و پس از بررسی‌های آزمایشگاهی، دو یا سه مورد به عنوان گزینه‌های نهایی برای ساخت گلس انتخاب شدند.

آنچه متجر به قوی‌تر شدن این گلس شده، به اصطلاح فرآیند تبادل یونی نام دارد که در آن یون‌های پتاسیم، با فشار جای یون‌های سدیم را می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوع، یک رَک (قاب مثلثی شکل) بازی بیلیارد را در نظر بگیرید که توپ‌های بیلیارد جای خود را به توپ‌های بزرگ‌تر تنیس می‌دهند. درواقع، می‌توان گفت که شرکت کورنینگ، در این هفت سال تلاش کرده تا بتواند توپ‌های تنیس بیشتری را با فشار در یک رَک جای دهد. یعنی کاری که با یون‌های پتاسیم در قالب فرآیند تبادل یونی دنبال می‌کند.

حال مهندسان این شرکت در آزمایش‌های خود، موفق به تولید نسل جدیدی از این گلس تحت عنوان گوریلا گلس ویکتوس شده‌اند که توانسته در زمینه مقاومت و دوام، یک سروگردن بالاتر از نسخه‌های پیشین خود قرار گیرد. البته هنوز این فناوری آماده عرضه به بازار و شرکت‌ها نشده و مشخص نیست که چه زمانی می‌تواند در دل گوشی‌های پرچمدار جدید جای گیرد.

با این حال، کورنینگ اعلام کرده که علی‌رغم محدودیت‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا برای خط تولید این شرکت و همچنین دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری بوجود آمده، می‌تواند به نیازها و درخواست شرکت‌های درخواست‌کننده پاسخ دهد.

منبع
Wired

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا