متا

مدیرعامل فیسبوک: هیچ زد و بندی میان من و دونالد ترامپ وجود ندارد

در طی روزها و هفته‌های اخیر شنیده‌های زیادی مبنی بر توافق پنهانی میان مارک زاکربرگ با دونالد ترامپ در زمینه چشم‌‎پوشی فیسبوک از محتواهای نادرست و مطالب کذب در پست‌های رئیس جمهور آمریکا و اجازه انتشار بی کم‌وکاست این پست ها به گوش می‌رسید که این مساله واکنش مدیرعامل فیسبوک را به دنبال داشته اشت.

زاکربرگ، مرد شماره یک فیسبوک با رد تمامی ‌این شایعات عنوان کرد که هیچ توافق و قراری از هیچ نوعی، میان وی و دونالد ترامپ وجود ندارد. او در ادامه گفت که طرح چنین مسائلی واقعا مضحک است.

این شایعات در پی نگرانی‌های کاربران از ارتباط صمیمی ‌میان زاکربرگ و ترامپ در طی ماه‌های اخیر شکل گرفته و عدم واکنش جدی فیسبوک در قبال پست‌های ترامپ، به این نگرانی‌ها دامن زده است. از سویی دیگر شبکه NBC سال گذشته اعلام کرد ترامپ در دیداری محرمانه در کاخ سفید با زاکربرگ دیدار و در مراسم شامی از وی پذیرایی کرد. تنها چند هفته بعد از ضیافت شام ترامپ با زاکربرگ در کاخ سفید، مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که از روش حقیقت یاب یا همان بررسی صحت اطلاعات در پست‌های تبلیغاتی سیاسی استفاده نخواهد کرد و همین مساله، چراغ سبزی بود به ترامپ برای انتشار انواع ویدیوها، تبلیغات و پست‌های حاوی اطلاعات گمراه‌کننده در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان.

از آن زمان به بعد، ترامپ و طرفدارانش پست‌های زیادی را که اغلب آن‌ها با اطلاعات نادرست و دروغ همراه بود، در این پلتفرم به اشتراک گذاشتند و اینجا بود که به نظر می‌رسید فیسبوک، وظیفه خود در جلوگیری از انتشار مطالب جعلی و کذب را رها کرده است.

این در حالی است که فیسبوک اخیرا یک پست مرتبط با تغییرات آب و هوایی را که به گفته خود، بخشی از اطلاعات آن نادرست بود، از این پلتفرم حذف کرد. این سیاست دوگانه فیسبوک و عدم حذف برخی از پست‌های متعلق به گروه‌ها و شخصیت‌هایی خاص همانند دونالد ترامپ، (برای نمونه، پست وی در واکنش به اعتراضات مردم مینیاپلیس که گفته بود «وقتی غارت‌ها شروع شود، تیراندازی نیز آغاز می‌شود») انتقادهای زیادی را متوجه این شرکت کرده است.

در واقع، تحلیلگران معتقدند که فیسبوک اکنون تنها پلتفرم نزدیک به ترامپ است چراکه اخیرا تنش‌های زیادی میان وی و توییتر و همینطور آمازون بوجود آمده است.  با این حال، زاکربرگ چنین عقیده‌ای ندارد و در گفت‌وگو با وب‌سایت Axios عنوان کرد قبول دارم که به مراسم شام در کاخ سفید دعوت شدم اما او رئیس جمهور ایالات متحده است. من پیشتر جلساتی را نیز با باراک اوباما داشتم که برخی از این جلسات در داخل کاخ سفید و برخی نیز بیرون از آن برگزار شدند. حتی یک ملاقات نیز در شرکت فیسبوک برگزار شد.

با این حال، شواهد نشان می‌دهد که زاکربرگ در طی ماه‌های اخیر، قوانین فیسبوک و سیاست‌های این شبکه اجتماعی را به نحوی تغییر داده که همه چیز برای ترامپ و انتشار پست‌های مرتبط با کارزار تبلیغاتی وی فراهم شود. بنابراین، اگرهم توافقی میان وی و ترامپ بدست آمده، مربوط به این روزها نیست و قطعا ماه‌ها پیش حاصل شده است.

 

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا