تکنولوژی

اقلیم‌های مختلف چه تاثیری بر ساخت خودرو دارند؟

صنعت خودروسازی یکی از بزرگترین صنایع دنیاست که هر ساله شاهد تولیدات متفاوت و جدید از آن هستیم. کمپانی‌های مختلف خودروسازی در رقابت برای گرفتن بازار خودرو در کشورهای مختلف تلاش می‌کنند. نکته جالب در این مورد این است که مردم در کشورهای مختلف بنا بر شرایط آب و هوایی و اقلیمی خودروهای متفاوتی را می‌پسندند. شرایط بومی و فرهنگ هر کشور هم در ساخت و استفاده خودرو در آن منطقه تاثیرگذار است.
بسیاری از کشورها به دنبال خودروهای اقتصادی هستند و بعضی دیگر به دنبال تجمل. کشورهای زیادی حتی به دلیل قوانین رانندگی‌شان فرم کلی خودرو هم تغییر می‌کند. مانند قرار داشتن فرمان در سمت راست خودرو در کشورهای ژاپن، هند، استرالیا و بریتانیا. به همین دلیل ممکن است که خودرویی در یک منطقه فروش بسیار خوبی داشته باشد و در جایی دیگر مردم اصلاً به آن نگاه هم نکنند.

مردم کشورهای مختلف چه خودروهایی می‌پسندند؟

مردم بسیاری از کشورها علاقه‌مند به خرید خودروهای ساخت کشور خودشان هستند. مثلاً در کشور چین کمتر خودروی غیر چینی دیده می‌شود. در سال‌های اخیر خودروسازان چینی با پیشرفت بسیار زیادشان توانسته‌اند علاوه بر مردم کشور خودشان، علاقه‌مندان زیادی را در کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی پیدا کنند. خودروهای چینی به دلیل داشتن آپشن‌های فراوان و قیمت مناسب، انتخاب خوبی برای کشورهایی است که از نظر اقتصادی در جایگاه پایین‌تری هستند.
این اتفاق در ژاپن هم دیده می‌شود. بیشتر مردم ژاپن به دلیل اصالت و فرهنگ بومی خودشان، فقط خودروهای ساخت خود کشور ژاپن را خریداری می‌کنند که البته حق هم دارند! برندهایی مانند نیسان و تویوتا و مزدا، آن‌قدر خودروهای با کیفیتی می‌سازند که مردم این کشور را از خرید خودروهای خارجی بی‌نیاز می‌کنند. ژاپن البته یک برند اختصاصی خودرو به نام K دارد که با مصرف سوخت کم و ابعاد کوچک فقط برای خود کشور ژاپن تولید می‌شود.
ژاپنی‌ها معتقدند که خودرو باید کم مصرف، کم استهلاک و مفید باشد. این فلسفه را در ساخت تمامی محصولات ژاپنی می‌توان به راحتی مشاهده کرد. برعکس مردم امریکا، کاملاً نقطه مقابل ژاپنی‌ها هستند.

آمريكايی‌های ژاپنی‌پسند

در آمریکا به دلیل وجود جاده‌های عریض و طولانی و بزرگراه‌های زیاد، تمایل به خرید خودروهای بزرگ بسیار زیاد است. به همین دلیل هم خودروسازان آمریکایی همیشه به ساخت خودروهای غول پیکر معروف بوده‌اند.
سدان‌های عریض و طویل، وانت‌بارهای بسیار بزرگ و شاسی بلندهای سایز بزرگ، خوراک مردم آمریکاست. در شهرهای شلوغ آمریکا که بافت شهری بیشتری دارند، شاید استفاده از سدا‌ن‌های سایز متوسط هم رواج داشته باشد، اما عموماً آمریکایی‌ها را با خودروهای بزرگ‌شان می‌شناسیم.
نکته جالب تمایل مردم آمریکا به خرید خودروهای ژاپنی است، چون آمریکایی‌ها به دنبال خودروهای سخت‌جان و کم مصرف هستند و خودروهای ژاپنی بهترین انتخاب در این زمینه‌اند.
چند سالی است که البته خودروسازان کره‌ای هم با پیدا کردن نقطه ضعف آمریکایی‌ها در مورد خودرو، نمونه‌های مورد علاقه آنها را ساخته و وارد بازار رقابت با ژاپنی‌ها شده‌اند. کره‌ای‌ها با گذاشتن اسم شهرهای آمریکا مانند توسان و سانتافه، توجه آنها را به سمت خودروهای خود جلب کرده‌اند.

چه خبر از سليقه خودرويی اروپايی‌ها؟

در اروپا اما داستان کاملاً متفاوت است. اروپایی‌ها عموماً به دنبال خودروهای کوچک‌تر و اقتصادی‌ترند. به همین دلیل هم برندهای اروپایی معمولاً خودروهای لوکس‌شان را برای جایی خارج از کشورهای اروپایی تولید می‌کنند.
کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه، به دلیل بافت شهری متراکم و خیابان‌های باریک، مرکز خودروهای مینی‌سایز هستند. در انگلیس هم به دلیل بافت سنتی و خاص این کشور، عموماً مردم طالب خودروهای خاص هستند.
سبک زندگی در اروپا اقتصادی و به دور از تجملات است. علاقه به رانندگی با گیربکس دستی، کم بودن فضا برای پارک خودرو و بالا بودن هزینه پارکینگ، علاقه به مسائل زیست محیطی و تراکم زیاد جمعیت در خیابان‌های باریک اغلب کشورها، باعث شده که مردم این قسمت از دنیا، علاقه‌مند به خودروهای سایز کوچک و ارزان قیمت‌ترباشند.

سليقه اهالی خليج فارس

در کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس داستان به گونه دیگری است. در این کشورها به دلیل ثروت زیاد، برعکس اروپا، هر خودرویی که تجملات و زرق و برق بیشتری داشته باشد، فروش بهتری هم دارد.
از طرف دیگر به دلیل وجود صحرا و بیابان‌های بزرگ در این قسمت‌ها، خودروهای کراس‌اوور سایز بزرگ هم مورد توجه اعراب است. سدان‌های بزرگ آمریکایی و کراس‌اوورهای ژاپنی بهترین بازار را در این کشورها دارند.
در مناطقی مانند دبی و ابوظبی و بسیاری شهرهای ثروتمند این کشورها، خودروهای لوکس و گران‌قیمتی مانند فراری، بوگاتی، پورشه و خودروهایی از این دست را به وفور می‌توان مشاهده کرد. بسیاری از این خودروسازان، نمونه‌های خاص و انحصاری را برای شاهزاده‌های عرب تولید می‌کنند.
در ایران داستان خرید خودرو قانون خیلی خاصی ندارد. فروش خودروهای داخلی در ایران بالاست، اما این عدد به دلیل کیفیت بالای این خودروها و تعصب مردم به خرید خودروی ایرانی نیست.
با نگاهی به سامانه‌های خرید خودرو مانند دیوار، متوجه می‌شویم که در اینجا به دلیل بالا بودن تعرفه‌های واردات، قیمت تمام شدهٔ یک خودروی معمولی چندین برابر قیمت اصلی آن است. به همین دلیل طیف وسیعی از مردم قادر به خرید برندهای مطرح دنیا نیستند و به سمت خودروهای داخلی کشیده می‌شوند که کیفیت مطلوبی هم ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا