تکنولوژی

شاید این انگشت های رباتیک بتوانند در آینده، بند کفش‌هایتان را گره بزنند + ویدیو

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت انگشت‌های رباتیک نرمی‌شده‌اند که می‌توانند همانند انگشتان انسان‌ها، از پس انجام کارهای ظریف و پیچیده برآیند.

ربات‌های عصر حاضر، آنچنان که باید و شاید از مهارت لازم برای کار با اجسام نازک و انعطاف‌پذیر همانند سیم یا طناب برخوردار نیستند و از این رو، فعلا نمی‌توان در این زمینه روی آن‌ها حساب زیادی باز کرد. اما اخیرا پژوهشگرانی از موسسه فناوری ماساجوست برای از میان برداشتن این محدودیت، دست به کار شدند.

نتیجه تلاش آن‌ها منجر به تولید ربات یا بهتر بگوییم انگش های رباتیک نرمی ‌شده است که می‌تواند از حرکات انگشتان دست انسان‌ها الگوبرداری کند و کارهای محوله را انجام دهد. اگرچه ظاهر این ربات‌ها، شباهت زیادی به انگشت هاب انسان‌ها ندارد، اما می‌توانند اجسام ظریف و نازک را به لطف طراحی خاص خود، بگیرند و بسیاری از کارهایی که با ما با انگشتان خود انجام می‌دهیم، انجام دهند.

محققان برای ساخت این محصول رباتیک، دو قسمتی بالایی و پایینی را که نقش انگشت ها را ایفا می‌کنند، به نحوی طراحی و در کنار هم قرار داده‌اند که می‌توانند علاوه بر حفظ موقعیت، میزان فشار وارده برای نگه داشتن شی را نیز به صورت خودکار تنظیم کنند.

این محققان برای آنکه این انگشت ها بتوانند در حین اجسامی‌همانند طناب را که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند، نگه دارند از سنسورهای GelSlight استفاده کردند که ترکیبی از ورودی‌های بصری و لمسی است.

به گفته محققان، در صورت توسعه بیشتر، از این ربات‌ها می‌توان در موقعیت‌ها و عملیات‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال، افراد سالمند و دارای ناتوانی‌های حرکتی می‌توانند از آن برای مرتب و تا کردن لباس‌های خود استفاده کنند.

البته این محققان فعلا در آغاز راه خود برای توسعه قابلیت‌های این انگشت های رباتیک قرار دارند و امیدوارند که با کار روی آن، بتوانند کاربردهای بیشتری را به آن اضافه کرده و در اختیار افراد و مراکز مختلف قرار دهند.

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا