اپل

با ویژگی های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

اپل به تازگی از نسخه جدید پلتفرم مک او اس بیگ سور (mas OS Big Sur) رونمایی کرد.

اگرچه امسال کنفرانس توسعه دهندگان اپل برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شد، اما مملو از خبرها و اتفاقات خوب برای طرفداران این برند محبوب بود. در این رویداد علاوه بر رونمایی از ویژگی‌های آی او اس 14، اطلاعاتی نیز در خصوص نسخه جدیدی از پلتفرم سیستم‌های مک که قرار است تحت عنوان مک او اس بیگ سور عرضه شود، ارائه شد.

در این نسخه تغییراتی جدید در رابط کاربری و همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌های کلیدی اعمال شده که در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این موارد.

طبق آنچه اپل اعلام کرده، بیگ سور از جمله نسخه‌هایی به شمار می‌رود که جامع‌ترین و بیشترین تغییرات را برای کاربران مک او اس به ارمغان خواهد آورد. در این نسخه که نام آن از یک شهر ساحلی زیبا در کالیفرنیای آمریکا گرفته شده، شاهد پنجره اپلیکیشن‌ها با طرح‌های رنگی جدید، افکت‌های شفافیت، لبه‌های گرد، نوار منوی نیمه شفاف، سایدبار فول‌هایت (full-height)، داک شناور جدید و مجموعه‌ای از آیکون‌های جدید برای اپلیکیشن‌ها خواهیم بود.

از دیگر تغییرات جدید در مک او اس بیگ سور می‌توان به اسلایدرها و چک باکس‌های جدید به همراه شیت‌هایی با طراحی متفاوت و صداهایی آپدیت شده اشاره کرد. در این نسخه، از کنترل سنتر جدیدی استفاده شده که شبیه به کنترل سنتر آی او اس طراحی شده است به نحوی که از این پس، کاربران مک می‌توانند برای دسترسی سریع‌تر به برخی از آیتم‌ها، آن‌ها را به نوار منوی خود پین (سنجاق) کنند و دیگر نیازی به پایین کشین کنترل سنتر نخواهند داشت.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

همچنین شاهد تعبیه نوتیفیکیشن سنتر جدیدی در بیگ سور هستیم که با کلیک کردن روی ساعتی که در قسمت کناری صفحه تعبیه شده، می‌توان به آن دسترسی داشت. در اینجا نیز  نوتیفیکیشن‌هایی شبیه به آنچه در آی او اس دیده‌ایم، استفاده شده است. از طرفی دیگر، رابط جدیدی برای ویجت‌ها طراحی شده که از پلتفرم آی او اس 14 الهام گرفته شده است.

در مک او اس بیگ سور، تغییراتی نیز در اپلیکیشن‌های اصلی اعمال شده است. از این پس، مرورگر سافاری از یک صفحه شروع جدیدی بهره می‌برد که تصویر زمینه آن قابل تنظیم به حالت دلخواه است و دیگر قسمت‌های آن از قبیل Reading List و iCloud Tabs شبیه به دیگر مرورگرهای محبوب طراحی شده است.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

همچنین مروگر سافاری می‌تواند مراجعه فرد به وب‌سایتی غیر از زبان مادری وی را تشخیص دهد و اقدام به ترجمه متون کند. رابط کاربری تب‌ها نیز با تغییراتی همراه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان بستن همزمان گروهی تب‌ها اشاهر کرد.

به گفته اپل، سافاری در مک او اس بیگ سور، از سرعت عملکرد بالاتری بهره می‌برد. این شرکت مدعی شد که سرعت آن در باز کردن وب‌سایت‌های بازدید شده، حدود 50 درصد بیشتر از مروگر گوگل کروم است. همچنین، شارژ کمتری از باتری دستگاه را مصرف خواهد کرد و طبق گفته اپل، می‌تواند تا سه ساعت پخش زنده ویدیو و یک ساعت وب‌گردی بیشتری را در مقایسه به کروم یا فایرفاکس به ارمغان آورد.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

تغییر دیگر در پشتیبانی از افزونه‌هاست به طوری که برنامه نویسان می‌توانند افزونه‌های خود را از دیگر مرورگرها به سافاری بیاورند. اپل همچنین قابلیت‌های امنیتی مرورگر خود را برای جلوگیری از سوءاستفاده هکرها از طریق افزونه‌ها ارتقا داده و میزان دسترسی آن‌ها را محدود کرده است.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

از دیگر قابلیت‌های امنیتی در سافاری می‌توان به اضافه شدن دکمه جدید Privacy Report اشاره کرد. همچنین این مرورگر قادر است رمزهای عبور کاربران را بررسی کند و در صورت مشاهده هرگونه سوءاستفاده از آن، به کاربر اطلاع دهد.

اپلیکیشن Messages در مک او اس بیگ سور نیز همانند آی او اس 14، با بروزرسانی‌هایی همراه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پین (سنجاق) کردن مخاطبان مورد علاقه به قسمت بالایی صفحه و طراحی جدید قابلیت جست‌وجو اشاره کرد.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

علاوه بر این، کاربران مک می‌توانند به مانند کاربران آی او اس، افکت‌هایی را برای پیام‌هایی خود داشته باشند و حتی مموجی ایجاد کنند. قابلیت جدید انتخاب کننده عکس و سرچ گیف و تصویر نیز به آن اضافه شده است. ناگفته نماند که تمامی‌ویژگی‌های مربوط به پیام‌های گروهی آی او اس 14 در بیگ سور نیز تعبیه شده است.

همین روال در خصوص اپلیکیشن مپس نیز تکرار شده به طوری که به همان ویژگی‌هایی که این اپلیکیشن در آی او اس 14 دریافت کرده، مجهز شده است. از میان این موارد می‌توان به قابلیت راهنمایی (Guides) برای مسیریابی بهتر، Look Around برای مشاهده نمای 360 درجه از مقصد و نقشه‌های داخلی فرودگاه‌ها و مراکز خرید و همچنین اطلاعات کمکی به دوچرخه سواران و خودروهای الکتریکی اشاره کرد.

با ویژگی‌های نسخه جدید پلتفرم «مک او اس بیگ سور» آشنا شوید

اپل در پایان معرفی ویژگی‌های مک او اس بیگ سور اعلام کرد که این پلتفرم مبتنی بر پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM این شرکت خواهد بود. اپل ویژگی دیگری به نام یونیورسال 2 را نیز معرفی کرد که به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را سازگار با پردازنده‌های اینتل یا مبتنی بر ARM طراحی کنند.

قرار است برخی از دستگاه‌های مک مجهز به تراشه‌های اختصاصی اپل در پایان سال 2020 به بازار عرضه شوند و طبق گفته این شرکت، تا سال 2022 تمامی‌دستگاه‌های مک این شرکت مجهز به این تراشه‌ها در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

پلتفرم مک او اس بیگ سور نیز در فصل پاییز امسال عرضه خواهد شد و گفته می‌شود که نسخه آزمایشی عمومی‌آن در ماه جولای منتشر خواهد شد.

منبع
GSMArena

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا