تکنولوژی

بازنشستگی ادوبی فلش تا پایان سال جاری میلادی

تقریبا سه سال پیش، شرکت ادوبی از تصمیم خود برای پایان دادن به عمر پلتفرم چندرسانه‌ای فلش (Flash) خبر داد. اما در آن زمان، هیچ حرفی از زمان عملی کردن این تصمیم زده نشد.

تا این که ساعاتی پیش این شرکت رسما اعلام کرد که در تاریخ 31 دسامبر امسال به پشتیبانی از ادوبی فلش پایان خواهد داد. اگرچه شاید کاربران این روزهای اینترنت، آشنایی چندانی با فلش نداشته باشند، اما قدیمی‌ترها به خوبی با امکانات و قابلیت‌های فلش که امکان اجرای انواع انیمیشن‌ها، بازی‌ها و حتی ویدیوها را در وب‌سایت‌های مختلف برایشان فراهم می‌کردند، آشنایی دارند.

در آن سال‌ها، شرکت‌هایی همچون یوتیوب برای پخش محتوای خود به ادوبی فلش وابسته بودند و کاربران بدون این اپلیکیشن، قادر به تماشای ویدیوها نبودند. اما در اواسط دهه 2000 میلادی بود که این رویه با ورود پلتفرم‌های منبع‌باز متعدد و قدرتمند همانند HTML 5 و CSS 3 تغییر کرد.

از این رو، ادوبی فلش کم کم جایگاه خود را از دست داد و کمتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گرفت. حتی وجود برخی حفره‌های امنیتی در این برنامه، مشکلاتی را نیز برای کاربران بوجود می‌آورد. علاوه بر این، در سال 2010 نیز استیو جایز، مدیرعامل فقید اپل به پشتیبانی آیفون، آیپد و دیگر دستگاه‌های این شرکت از ادوبی فلش پایان داد.

همچنین، بسیاری از وب‌سایت‌ها و دستگاه‌های متعلق به سایر شرکت‌ها نیز استفاده از فلش را کنار گذاشتند و به استفاده از گزینه‌های جایگزین روی آوردند. همه این موارد، منجر به این شد تا پلتفرمی‌نرم‌افزاری که بیش از دو دهه توانسته بود نقشی پررنگ را در استفاده از محتواها در وب برای کاربران ایفا کند، به فراموشی سپرده شود. از این جهت، ادوبی رسما اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی به عمر فلش پایان خواهد داد.

 

منبع
Gizmodo

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. Не знаете, какой подрядчик выбрать для устройства стяжки пола? Обратитесь к нам на сайт styazhka-pola24.ru! Мы предоставляем услуги по залитию стяжки пола любой площади и сложности, а также гарантируем высокое качество работ и доступные цены.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا