اسپیس ایکسفضا

پرتاب تاریخی فالکون 9 اسپیس ایکس به تعویق افتاد

شرایط نامساعد جوی، اعزام اولین فضانوردان ناسا با موشک فالکون 9 را به زمان دیگری موکول کرد

اسپیس ایکس تنها 17 دقیقه با یک تاریخ‌سازی بزرگ فاصله داشت که شرایط نامساعد جوی در سایت پرتاب واقع در ایالت کالیفرنیا، اعزام اولین فضانوردان ناسا به فضا با موشک فالکون 9 این شرکت را به زمان دیگری موکول کرد.

همانطور که پیشتر نیز در خبرها به آن اشاره کردیم، تمامی‌مراحل تست و بررسی برای این پرتاب، با موفقیت پشت سر گذاشته شد و تنها عاملی که می‌توانست مانع از ثبت این لحظه تاریخی شود، شرایط جوی بود که توانست این پرتاب را به تعویق بیاندازد.

طبق گفته اسپیس ایکس، دو فضانورد ناسا یعنی باب بهنکن و داگ‌هارلی که سوار بر کپسول اسپیس ایکس، منتظر اعزام به ایستگاه بین المللی فضایی بودند، می‌بایست تا 31 ماه مه (11 خرداد) صبر کنند. این ماموریت به دلیل وجود ابرهای الکتریکی بر فراز منطقه کیپ کاناورال ایالت فلوریدا که قرار بود موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شود، متوقف و به چند روز بعد موکول شد.

وجود ابرهای الکتریکی برای پرتاب موشک‌ها بسیار خطرناک است به طوری که اگر موشک بیش از حد به این ابرها نزدیک شود، ممکن است، رعدوبرق ناشی از این ابرها ممکن است به بدنه موشک اصابت و به آن صدمه وارد کند؛ در نتیجه ماموریت با مشکل مواجه خواهد شد.

اگرچه کنترل‌کنندگان این ماموریت، پیش‌بینی کرده بودند که این ابرها تا 10 دقیقه بعد از پرتاب از منطقه خارج خواهند شد اما هیچ تغییری در زمان پرتاب در این خصوص مشاهده نشد. یکی از مهندسان تیم کنترل ماموریت، به‌هارلی و بهنکن گفت: متاسفانه امروز پرتاب را انجام نخواهیم داد.‌هارلی نیز در پاسخ گفت: از زحمات تیم شما بسیار سپاسگزاریم و این مساله را درک می‌کنیم. به زودی شما را در اتاق کنترل ملاقات خواهیم کرد.

 

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا