تکنولوژی

آیا فقط ایرانی‌ها اتومبیل دست‌دوم می‌خرند؟

بازار اتومبیل‌های دست‌دوم و کارکرده، همیشه بازار پررونقی در کشورمان بوده است. حتی این بازار برای برخی از اتومبیل‌ها آنقدر داغ است که مثلا می‌گویند داشتن یک پژو ۲۰۶ مثل داشتن پول نقد است. یعنی تا صاحب آن اراده کند، می‌تواند با فروش آن، این اتومبیل را تبدیل به پول نقد کند. اما اگر فکر می‌کنید که خرید و فروش اتومبیل‌های کارکرده و دست دوم فقط مخصوص ایرانی‌هاست سخت در اشتباهید. این بازار در بسیاری از کشورهای حتی توسعه یافته و مدرن وجود دارد. البته این بازارها شاید رونق بازار دست‌دوم‌های ایران را نداشته باشد، اما به هر حال خرید و فروش انجام می‌شود. در ادامه وضعیت چند کشور را در این زمینه بررسی کرده‌ایم.

انگلیس

لندن از جمله شهرهایی است که خرید و فروش خودروهای دست دوم در آن رایج است. در این شهر افراد زیادی پیدا می‌شوند که دوست دارند رانندگی را با خودروهای دست دوم شروع و تجربه کنند. خریداران ماشین‌های کارکرده با دو روش کاملا متفاوت می‌توانند خودروی دلخواه‌شان را بخرند. روش اول به صورت اینترنتی و روش دوم با مراجعه به گاراژ شرکت‌های خصوصی فروشنده. همانطور که خودرو دیوار تهران یک سامانه اینترنتی پررونق در زمینه اتومبیل‌های دست دوم است، سایت cargiant.co.uk هم به عنوان قوی‌ترین مرکز فروش خودروهای اینترنتی لندنی‌ها امکانات مناسبی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. شما با مراجعه به موتور جستجوگر این سایت می‌توانید کارخانه سازنده، حدود قیمت، مدل، رنگ، نوع سوخت و کارکرد اتومبیل را ثبت کنید. سامانه جستجوگر خیلی فوری خودروهای دست دوم مورد نظر یا نزدیک به خواسته شما را به همراه عکس آن نشان خواهد داد. شرکت «اتوسنتر» هم جزو شرکت‌های موفقی است که خودروهای دست دوم را به صورت حضوری به فروش می‌رساند. این مرکز فروش ماشین‌های دست دوم، همه قطعات مصرفی دوره‌ای مانند لنت ترمز و فیلتر هوا و سوخت را به صورت رایگان برای مشتری‌هایش تعویض می‌کند و خودرو را پس از گذشتن از مرحله کارواش به خریدار تحویل می‌دهد.

فرانسه

افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر فرانسوی‌ها را بر آن داشته تا سراغ خودروهای دست دوم گازسوز و گازوئیل‌سوز بروند. آن‌ها هم مثل خیلی از کشورهای اروپایی ماشین‌های دست دوم را به دو صورت اینترنتی و گاراژی می‌خرند و می‌فروشند. سایت معتبر leboncoin.fr مهم‌ترین اتفاق برای ماشین‌بازهای فرانسوی محسوب می‌شود. فروشنده‌های خودروهای کارکرده در تمامی شهرهای این کشور می‌توانند اطلاعات و عکس اتومبیلشان را با ذکر آدرس و شماره تلفن به صورت رایگان وارد سامانه فروش کنند. خریدار‌ها هم سراغ مدل‌های موجود می‌روند و اینطوری معامله سر می‌گیرد. البته بعضی‌ها معتقدند خرید و فروش اینترنتی برای کسانی که اطلاعات کافی درباره خودرو ندارند چندان جالب نیست. چرا که آن‌ها فقط با یک تصویر از خودرو طرف هستند. در شهر پاریس گاراژهای ویژه فروش خودروهای دست دوم تأسیس شده که بعضی از آن‌ها متعلق به شرکت‌ها و نمایندگی‌های معتبر خودروسازی است. در این گاراژ‌ها انواع مختلف خودرو‌ها از شرق گرفته تا غرب با قیمت‌های جورواجور دیده می‌شود. هر گاراژ کار‌شناس فروش خودش را دارد که به خریدار‌ها اطلاعات مناسب هر خودرو را ارائه می‌دهد. قیمت خودروهای دست دوم در فرانسه مقطوع نیست و چانه زدن یک امر معمول به حساب می‌آید.

کانادا

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در کانادا به دلیل حضور خارجی‌ها و پناهنده‌ها از رونق بالایی برخوردار است. قیمت این خودرو‌ها از مقدار بسیار پایین تا قیمت‌های بالا متفاوت بوده و بستگی به بودجه اختصاص یافته از سوی خریدار دارد. بیشتر خریدار‌ها در این کشور سراغ خودروهایی می‌روند که بیش از ۵ سال مفید از عمرشان نگذشته یا بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه نرفته باشد. خریداران خودروهای سرحال‌تر می‌توانند روی دریافت وام هم حساب کنند. خرید و فروش خودروی دست دوم از راه آگهی‌های روزنامه‌ای هم متداول است.

استرالیا

بیشتر شهرهای استرالیا از سامانه حمل و نقل درون‌شهری منظم و متنوع بهره‌مند شده‌اند. اما این دلیل نمی‌شود که کسی سراغ خرید خودرو نرود. دلالی ماشین‌های دست دوم در شهر سیدنی یک شغل کاملا آبرومند به حساب می‌آید. دلال‌ها البته برای خودشان سایت زده‌اند و خودروهای کارکرده را با قیمت ارزان خریده و با احتساب سود مورد نظرشان به دیگران می‌فروشند. علاوه بر دلال‌ها، یک سری شرکت هم وجود دارند که خودروهای غیر صفر را در حراجی‌های هفتگی به فروش می‌رسانند. معمولا کسانی که قبلا اتومبیل داشته‌اند و دانش فنی‌شان بیشتر است سراغ خریدهای حراجی می‌روند. در استرالیا هر خودرو دارای پرونده‌ای است که در یک سامانه رسمی و دولتی ثبت شده است. شما با پرداخت مبلغی خواهید فهمید که خودروی دست دوم مورد نظرتان بدهی وام ندارد یا تصادف شدیدی را تجربه نکرده است. ارائه این خدمات از طریق سایت دولتی revs.nsw.gov.au تنها برای خودروهای کارکرده مجاز است.

مالزی

با آنکه مالزی جزو کشورهای تولیدکننده اتومبیل به شمار می‌رود اما قیمت خودرو در این کشور بالاست و در مواردی حتی این قیمت نسبت به سایر کشور‌ها هم فرا‌تر است. به همین دلیل خیلی‌ها دنبال خرید خودروی دست دوم می‌روند. کوالالامپور هم مثل تهران یک بازار غیررسمی و شلوغ فروش خودرو دارد. بیشتر فروشنده‌های این خودرو‌ها سعی می‌کنند عیوب خودرو‌هایشان را بپوشانند و ظاهر زیبایش را نشان دهند. برای همین حضور یک کار‌شناس خودرو در هنگام خرید ضروری به نظر می‌رسد. بعضی از شرکت‌ها نیز خودروهای دست دوم را به صورت لیزینگ می‌فروشند. خریدار حدود ۲۵ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کند و مالک آن می‌شود. در مراحل مختلف خرید و فروش این خودرو‌ها همه هزینه‌های انتقال سند، پلاک گذاری و غیره به عهده فروشنده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا