استارتاپ

تحویل 55 میلون بسته توسط «الوپیک»

نگاهی به عملکرد 40 ماهه پلتفرم سفارش آنلاین خدمات حمل‎ونقل الوپیک

«الوپیک» سیستم سفارش آنلاین خدمات حمل‎ونقل است که کار خود را با سفارش خدمات پیک موتوری آغاز کرد. اکنون این استارت‎آپ با افزودن خدمات جابه‌جایی مسافر، پیک وانتی، ارسال بسته‎های پستی، خدمات فروش و… به برنامه‎های خود در چند سال اخیر توانسته رشد خوبی را رقم بزند. به‌طوری‌که عملکرد ۴۰ ماه گذشته «الوپیک» تا پایان سال ۹۸ نشان می‎دهد این استارت‎آپ در مجموع بیش از ۵۵ میلیون سفارش ثبت و انجام داده است. به گفته مهدی نائبی، بنیان‌گذار و مدیرعامل «الوپیک»، این استارت‎آپ هم‎اکنون روی بخش خدمات B۲B (بنگاه به بنگاه) متمرکز بوده و در حال حاضر و در فاز آزمایشی به‌دنبال راه‎اندازی خدمات حمل‎ونقلی خاص برای کسب‎وکارهایی مانند آزمایشگاه است. در ادامه، در گفت‌وگوی نائبی با «دنیای اقتصاد» بیشتر با برنامه‎های استارت‎آپ «الوپیک» آشنا شوید.

 «الوپیک» در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‎کند؟

«الوپیک» استارت‎آپی است که در حوزه سفارش آنلاین خدمات حمل‎ونقلی فعالیت می‎کند. این خدمات با پیک موتوری و وانت کلید خورده و با اقداماتی مانند همکاری با شرکت پست و جابه‌جایی مرسولات پستی توسعه یافته است. این خدمات به‌صورت در لحظه (ondemand) یا زمان‎بندی شده برای روزهای آتی عرضه می‎شود.

  سهم «الوپیک» از بازار حمل‌ونقل کالا چقدر است؟

در حال حاضر ۶۰ درصد سفارش حمل و نقل آنلاین در اختیار «الوپیک» است. زیرا رقبای ما عمدتا روی خدمات B۲C (بنگاه به مشتری) متمرکزند، درحالی‌که تمرکز «الوپیک» روی B۲B بوده و به این ترتیب، سهم بیشتری از بازار دارد.

برنامه «الوپیک» برای حفظ این سهم یا افزایش آن چیست؟

تیم استارت‎آپ «الوپیک» از همان ابتدا، نگاه وسیع و بلندمدتی به ارائه خدمات حمل‎ونقل در بازار کشور، به‌ویژه کلان‌شهرها داشت. در واقع، به‌دنبال ایجاد یک زیرساخت مدرن حمل‎ونقل برای تمام کسب‎وکارها بود. کسب‌وکارهایی که روزانه به این نوع خدمات نیاز داشتند و از طرفی نمی‎خواستند درگیر مدیریت این موضوع و استخدام راننده شوند. به این ترتیب، «الوپیک» تصمیم گرفته با ارائه خدمات حمل‎ونقلی به‌صورت نرم‎افزاری و سخت‌افزاری این تقاضا را از فروشگاه‎های بزرگ گرفته تا حتی یک فروشگاه آنلاین کوچک در اینستاگرام، تامین کند.

آیا «الوپیک» توانست اهدافش را محقق کند؟

تیم مدیریتی «الوپیک» تصمیم داشت بخشی از برنامه‎های خود را که روی خدمات B۲C بود توسعه دهد. اما شرایطی پیش آمد که  باعث شد ما قدری تغییر استراتژی بدهیم. زمانی که «الوپیک» کار خود را شروع کرد، اقتصاد کشور به دلیل توافق برجام چشم‎انداز روشنی داشت؛ اما در فاصله زمانی کمی شرایط تغییر کرد و تحریم‎ها برگشت. به این ترتیب، اجرای برنامه‎ها به تعویق افتاد.

تاثیر این تغییر شرایط بر کسب‎وکار «الوپیک» چه بود؟ 

یکی از چالش‎ها محدودیت دسترسی به سرمایه‎گذاری خارجی بود، اتفاقاتی که باعث پیشرفت و توسعه بسیاری از استارت‎آپ‎های خارجی شده است. در عین حال، سرمایه‎گذاری‎های داخلی نیز چنان همراستا با اکوسیستم استارت‎آپ‎ها نبوده و در عین حال ناچیز است. از طرفی سرمایه‎داران نیز برای حمایت مالی توقعات عجیبی مانند مالکیت بالای سهام یا اجازه دخالت در مدیریت تیم‎های استارت‎آپی را داشتند که این رفتارها مغایر با رشد و توسعه کسب‎وکارهای نوپا بود. به هر حال، این شرایط که افزایش قیمت دلار نیز رخ داد باعث شد دید روشنی از بازار نداشته باشیم.

 آیا شیوع بیماری کرونا نیز بر کسب‌وکار «الوپیک» اثر داشت؟

خوشبختانه با توجه به اینکه «الوپیک» در حوزه حمل‎ونقلی فعالیت داشت خیلی از شیوع کرونا آسیب ندید. با این حال، در مقایسه با سال گذشته(اگر سال ۹۸ را یک سال عادی در نظر بگیریم)، سفارش‌ها با شیوع کرونا ۱۵ درصد کاهش یافت.

 چشم‌انداز امسال را برای «الوپیک» چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«الوپیک» از سال گذشته تقریبا یک برنامه ۱۸ ماهه کاهش هزینه را در پیش گرفته است. به هرحال، با توجه به چالش‎های اقتصادی کشور، مدیریت هزینه یکی از برنامه‎های اصلی کسب‌وکارها شده است. در این میان، اقداماتی مانند تعدیل نیرو، محدود کردن برنامه توسعه خدمات در شهرستان‌ها، تقویت سیستم اتوماسیون و راه‎اندازی سیستم آنلاین استخدام و ثبت نام پیک‌ها انجام گرفته است. با این حال، در مجموع، انتظار می‌‎رود با روی آوردن مردم به کار با گوشی‎های هوشمند، آنلاین کردن خدمات «الوپیک» برای اداره آن مثمرثمر باشد.

ارزیابی شما از چشم‎انداز اکوسیستم استارت‎آپی کشور چیست؟

من همچنان معتقدم پتانسیل رشد اکوسیستم استارت آپی در ایران بالا است. ضریب نفوذ موبایل در بین شهروندان ایرانی در حد و اندازه شهروندان اروپایی است، در حالی که خدمات آنلاین ما هنوز تا این حد رشد نکرده و از نظر اقتصادی و اجتماعی با آن همخوانی ندارد. بنابراین، هنوز فرصت زیادی برای رشد و توسعه دارد. در مجموع، در بلندمدت امیدوار‌کننده است اما در کوتاه‎مدت نااطمینانی زیادی از قبیل شرایط تحریم یا کاهش روزانه قدرت خرید مردم وجود دارد که پیش‎بینی را سخت می‎کند.

 از نظر شما، دلیل این ناهمخوانی چیست؟

مشکل این است که در کنار استارت‎آپ‎ها یک اکوسیستم سالم سرمایه‌گذاری وجود ندارد تا سرمایه‎داران در آن وارد شوند. به هر حال، یک اکوسیستم استارت‎آپی موفق در کنار یک ایده و تیم کاری خوب، به سرمایه‎گذار خوب هم نیاز دارد تا توسعه یابد.

ارزیابی شما از نقش استارت‎آپ‌ها در حل چالش اقتصادی کشور چیست؟

به هر حال، استارت‎آپ‎ها یکی از راه‎های برون‌رفت کشور از چالش‌های اقتصادی است و توسعه آنها می‎تواند اهدافی مانند مقابله با فساد، شفافیت، اشتغال‌زایی و تزریق امید به جامعه جوان کشور را محقق کند. اما این امر مستلزم آن است که حمایت شود چراکه در غیر این صورت این اکوسیستم از بین رفته و شرایط کشور را بدتر خواهد کرد.

آیا در این میان، بورس می‌تواند کارساز باشد؟

ورود شرکت‌هایی مانند «دیجی‎کالا» به‌عنوان نسل اول استارت‎آپ‌های موفق به بورس دستاورد بزرگی برای اکوسیستم استارت‎آپی کشور بوده و می‌تواند برای آن کیفیت و اعتبار به ارمغان بیاورد. اما در حال حاضر شرایط بورس کشور، بورسی که به پشتوانه پول و نقدینگی رشد حبابی پیدا کرده، ریسکی و نگران‌کننده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا