علمیویروس کرونا

احتمال کم ابتلای مجدد افراد بهبودیافته از کووید-۱۹

متخصصان بیماری‌های عفونی از کره جنوبی مدعی شده‌اند برخی از گزارش‌های منتشر شده در خصوص ابتلای مجدد افراد بهبودیافته از کرونا به این ویروس، ممکن است در اثر اشتباهات صورت گرفته در تست ها و خواندن نتایج آن‌ها باشد.

او میانگ-دون، مدیر کمیته مرکزی بالینی کره جنوبی طی کنفرانسی خبری که ساعاتی پیش برگزار شد، عنوان کرد به احتمال بسیار زیاد، نتایج تست‌هایی که نشان‌دهنده ابتلای دوباره افراد به ویروس کروناست، اشتباه بوده است.

به گفته این محقق، آزمایش‌هایی که به منظور مثبت با منفی بودن ابتلای افراد به کرونا گرفته ‌می‌شوند، قادر به تشخیص ویروس‌های باقی مانده در بدن فرد یا ابتلای دوباره وی به این ویروس نیستند. وی به نتایج آزمایش‌هایی که روی برخی از حیوانات صورت گرفت، اشاره کرد و افزود بدن حیوانات بهبودیافته از کرونا، تا یک سال در برابر ابتلای دوباره به این ویروس مصون خواهد بود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که اخیرا برخی از مقامات کره جنوبی اعلام کردند تست کرونای بیش از 116 نفر از افرادی که پیشتر به این ویروس مبتلا شدند و بهبود یافتند، مثبت اعلام شد. گفته ‌می‌شود که تعداد این افراد اکنون به 277 نفر رسیده است.

پژوهش‌های صورت گرفته در چین نیز نشان ‌می‌دهد که برخی از افراد دوباره به این ویروس مبتلا شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به دولت‌ها در خصوص طرح ادعاهایی مبنی بر مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا بعد از ابتلا به آن هشدار داد.

با این حال، نیتا بهارتی، از زیست‌شناسان مرکز تحقیقاتی CIDD دانشگاه پنسیلوانیا در این خصوص ‌می‌گوید: ممکن است در نتایج بسیاری از تست‌هایی که در چین گرفته شد و نشان داد که افراد پیشتر مبتلاشده، دوباره به این ویروس مبتلا شدند، یک اشتباه رخ داده باشد. اگر از شیوه‌های تست‌گیری همانند آنچه در چین صورت ‌می‌گیرد، استفاده شود به احتمال زیاد، بسیاری از نتایج منفی و مثبت اشتباه اعلام ‌می‌شود.

اما این مسئله چه تاثیری بر ساخت واکسن برای این ویروس دارد؟ آنچه در اینجا حائز اهمیت است، توجه به این نکته است که ویروس کرونا ‌می‌تواند نسبتا سریع جهش یابد و این امر ‌می‌تواند افراد مبتلا به کرونا را در برابر ابتلای دوباره به این ویروس، برای مدت زمان کوتاهی مصون نگه دارد. اما خوشبختانه، جهش این ویروس بسیار کم و ناچیر خواهد بود.

مایکل اوسترهلم، مدیر مرکز پیشگیری و تحقیق بیماری‌های عفونی دانشگاه مینسوتا در این باره ‌می‌گوید: تغییرات در این ویروس، در آن حدی نیست که یک سال بعد برای سیستم ایمنی بدن، ویروسی متفاوت باشد. امیدواریم که این پروسه شبیه به ساخت واکسن سرخک باشد.

منبع
Futurism

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا