اپلگوگلویروس کرونا

2 میلیارد گوشی در جهان قادر به استفاده از سیستم ردیابی افراد کرونایی گوگل و اپل نیستند

گزارش محققان نشان ‌‌می‌دهد که حدود 2 میلیارد گوشی هوشمند در جهان قادر به استفاده از سیستم ردیابی بیماران مبتلا به کرونا که با همکاری شرکت‌‌های گوگل و اپل ارائه شده، نیستند.

این افراد بیشتر شامل انسان‌‌های فقیر و همچنین سالمند ‌‌می‌شوند که حتی در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلای به ویروس کرونا قرار دارند. در حال حاضر، چیزی حدود 3.5 میلیارد گوشی آیفون و همچنین گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید در جهان فعال است که استفاده از این ظرفیت، ‌‌می‌تواند گام بزرگی برای زیر نظر گرفتن و همچنین از بین بردن این ویروس در جهان باشد.

سیست‌‌می‌که توسط اپل و گوگل طراحی شده، قادر است در صورت نزدیک شدن به افراد مبتلا به کرونا، به صاحب گوشی هشدار دهد. اگرچه این طرح در ظاهر بسیار کاربردی و مفید به نظر ‌‌می‌رسد اما مشکل اینجاست که همه این 3.5 میلیارد نفر نمی‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند.

به عبارتی دیگر، سیستم طراحی شده، به تراشه‌‌های وایرلس خاص و همچنین نرم‌افزارهای بروز نیاز دارد که متاسفانه در صدها میلیون گوشی هوشمند در جهان وجود ندارد و بیشتر این دستگاه‌‌ها نیز عمرشان از پنج سال بیشتر است و به تبع، نرم‌افزاری‌‌های جدیدی را در دل خود ندارند.

بن وود، تحلیلگر مرکز CCS Insight در این خصوص ‌‌می‌گوید: مشکل و محدودیت اصلی که در این زمینه وجود دارد، این است که بسیاری از گوشی‌‌های موجود، از فناوری بلوتوث لازم و یا سیستم عامل‌‌های جدید برخوردار نیستند. بنابراین، اگر کاربری جزو افرادی باشد که از گوشی‌‌های قدی‌‌می‌و یا ارزان‌قیمت استفاده ‌‌می‌کند، قطعا قادر به نصب و استفاده از این سیستم نخواهد بود.

هرچه میزان استفاده از این سیستم در میان انسان‌‌ها بیشتر باشد، احتمال انتقال این ویروس کاهش خواهد یافت. اما طبق گزارش شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research، یک چهارم گوشی‌‌هایی که اکنون در جهان توسط کاربران مورد استفاده قرار ‌‌می‌گیرند، از فناوری تراشه بلوتوثی با «مصرف پایین انرژی» برخوردار نیستند و به تبع، نمی‌توانند در صورت نزدیک شدن به افراد مبتلا به کرونا، برای صاحبان این دستگاه‌‌ها پیام هشدار ارسال کنند. از طرفی دیگر، حدود 1.5 میلیون نفر در جهان از از گوشی‌‌های ساده و ارزان‌قیمت استفاده ‌‌می‌کنند که از هیچ از دو سیستم عامل‌‌های اندروید و آی او اس پشتیبانی نمی‌کند.

منبع
Arstechnicaَ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا