ویروس کرونا

داروی remdesivir در درمان بیماران مبتلا به کرونا موثر بود

ارزش سهام شرکت سازنده این دارو روز گذشته 16 درصد رشد کرد

پس از انتشار گزارشی مبنی بر تاثیر مثبت داروی «remdesivir» در بهبود بیماران کرونایی با شرایط حاد، ارزش سهام شرکت Gilead Sciences که این دارو را تولید کرده، با افزایش 16 درصدی همراه شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، آزمایش داروی remdesivir بر روی بیماران مبتلا به کرونا که اکثرا در شرایط حاد تنفسی قرار دادشته‌اند، نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

دانشگاه شیکاگو آمریکا که از این دارو در پروسه درمان بیماران مبتلا به کووید-19 استفاده کرده، اعلام کرد که پس از استفاده از این دارو بر روی بیماران، روند بهبود آنها با سرعت بالایی همراه شده و تقریبا تمام بیمارانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، در مدت زمان کوتاهی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

دانشگاه شیکاگو آمریکا یکی از 152 مرکزی است که در پروژه تحقیقاتی شرکت Gilead شرکت کرده و بیماران مبتلا به کرونای حاد در آن با استفاده از داروی remdesivir درمان شده‌اند. در کل 169 مرکز درمانی در سراسر دنیا از این دارو بر روی بیماران کرونایی با شرایط حاد و عادی استفاده کرده‌اند که در اکثریت گزارش‌های منتشر شده توسط این مراکز، درمان سریع بیماران گزارش شده است.

در گزارش وبسایت STAT آمده که دانشگاه شیکاگو از داروی شرکت Gilead بر روی 113 بیمار با شرایط حاد تنفسی استفاده کرده است. در پایان این آزمایش‌ها، همه بیماران به جز دو نفر که جان خود را از دست دادند، به سرعت بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شدند.

برایان آبراهام تحلیل‌گر موسسه «RBC Capital Market» درباره نتایج تست این دارو می‌گوید: نتایج کلی امیدوارکننده است و به نظر می‌رسد این دارو پتانسل خوبی برای تبدیل شدن به درمان قطعی بیماران مبتلا به کرونا دارد. البته همچنان محدودیت‌های زیادی در نتایج به دست امده وجود دارد و نمی‌توان فعلا با اطمینان کامل گفت که این دارو درمان قطعی کووید-19 است.

پس از آغاز پاندمی کرونا و مبتلا شدن میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، حالا نتایج امیدوارکننده داروی شرکت Gilead توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هفته گذشته مجله پزشکی انگلستان نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد دو سوم از بیماران مبتلا به کرونا که شرایط تنفسی وخیمی داشتند، پس از مصرف داروی remdesivir بهبود پیدا کرده‌اند.

با اینکه در این گزارش نتایج «امیدوارکننده» خوانده شده، اما همچنان هشدار داده شده که نمی‌توان با قطعیت در مورد نتایج به دست آمده از مصرف این دارو صحبت کرد چرا که تعداد بیماران درمان شده با استفاده از این دارو محدود بوده و ممکن است نتایج تا حدودی تصادفی به دست آمده باشند.

حال با وجود اینکه هنوز درباره تاثیر مثبت این دارو در درمان بیماران مبتلا به کووید-19 قطعیتی وجود ندارد و سازمان جهانی بهداشت نیز رسما تاثیر این دارو در درمان بیماران را اعلام نکرده، اما ارزش سهام شرکت Gilead پس از انتشار این گزارشات با افزایش 16 درصدی به 89.10 دلار به ازای هر سهم افزایش پیدا کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا