علمیویروس کرونا

انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه چقدر محتمل است؟

یچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سگ‌ها، گربه‌ها و هر گونه حیوان خانگی دیگر می‌توانند انسان را بیمار کنند

انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه چگونه است؟  آیا گربه‌ها و سگ‌ها ویروس کرونا را به انسان انتقال می‌دهند؟ پاسخ سریع این است: جایی برای نگرانی نیست و دلیلی ندارد مانند برخی افراد سگ و گربه‌ خود را که به زندگی خانگی خو گرفته‌اند در کوچه و خیابان رها کنید.

آیا باید نگران موجودات ملوس و دوست داشتنی خانگی باشیم؟
آیا باید نگران موجودات ملوس و دوست داشتنی خانگی باشیم؟

ویروس کرونا هزاران سال است که در بین حیوانات وجود دارد اما مشخص شده که تنها تعداد معدودی از حیوانات می‌توانند باعث بروز بیماری در انسان شوند. کرونا ویروسی که مرکز پاندمی این روزهاست، SARS-CoV-2 نام دارد که می‌تواند با موفقیت کامل از انسانی به انسان دیگر انتقال یابد. از اوایل ماه آوریل( بعد از 4 ماه از شناسایی اولین انسان آلوده به این ویروس) تا به امروز، این ویروس بیش از 1 میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده کرده و در 180 کشور دنیا گسترش پیدا کرده است.

حالا مشخص شده که ویروس SARS-CoV-2 می‌تواند سلول‌های حیوانات را نیز دستخوش تغییر قرار دهد. دانشمندان معتقدند که این بیماری از خفاش‌های چینی منشا گرفته و می‌تواند با استفاده از حیوانات به صورت واسطه، به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند خود را به ماده ACE2- پروتئین سطحی روی سلول بچسباند، و به این شیوه وارد سلول شود.

بر اساس گزارش‌ها، کرونا ویروس می‌تواند حیوانات را آلوده کند- بیشتر گونه‌های منحصر به فردی مانند ببرها و شیرها- اما بروز این آلودگی عموما نادر است. بر اساس شواهد، آلوده سازی از طریق حیوان به انسان، احتمال پایینی دارد و همچنین دلیلی ندارد که کسی گمان کند می‌تواند از حیوانات بلاصاحب و سرگردان در شهر آلوده شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سگ‌ها، گربه‌ها و هر گونه حیوان خانگی دیگر می‌توانند بیماری کووید 19 را به انسان انتقال دهند.

در این بین، برخی از صاحبان حیوانات خانگی، درمورد سلامت حیوان محبوب خود و احتمال درگیری آنها به این بیماری نگران شده‌اند. ما در ادامه تمام آنچه که در مورد این موضوع می‌دانیم را گردآوری کرده‌ایم. در این بین، به تحقیقاتی که در زمینه انتقال یا درگیری حیوانات به این بیماری نوظهور انجام شده است نیز اشاره خواهیم کرد و پاسخ انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه را نیز خواهیم داد.

کرونا ویروس از کجا نشات گرفته است؟

کرونا ویروس یا SARS-CoV-2 جزو بیماری‌های حوزه جانورشناسی محسوب می‌شود: این بیماری می‌تواند از میزبان حیوان به انسان منتقل شود.

با واکاوی ساختار ژنتیکی این مدل جدید از کرونا ویروس و مقایسه آن با دیگر نسخه‌های این خانواده، متخصصان بر این باور شده‌اند که این ویروس به احتمال زیاد از خفاش‌های horseshoe چینی سرمنشا گرفته و با استفاده از حیوان به عنوان واسطه، به انسانی که در برخورد نزدیک با حیوان بوده منتقل شده است.

برخی از دانشمندان معتقدند که این واسطه یک مورچه خوار(پانگولین، حیوانی از رده پولک پوستان) بوده که قبلا نیز ثابت شده می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد و در سرتاسر دنیا به صورت غیر قانونی قاچاق می‌شود.

از آنجاییکه که چین مردمی همه چیز خوار دارد، این حیوان در بازار نفرت انگیز حیوانات زنده شهرهای این کشور نیز دیده شده اما بر اساس گزارشی از ژورنال سرشناس پزشکی The Lancet، اولین فردی که با این بیماری شناسایی شد، برخوردی با این بازار منحوس نداشته است.

بیماری SARS-CoV-2 از هرکجا که نشات گرفته باشد، ثابت شده که کرونا ویروس می‌تواند داخل بدن طیف وسیعی از جانداران جا خوش کند.

اپیدمیولوژیست‌ها تلاش دارند بفهمند که کدام گونه‌های جانوری می‌توانند این ویروس را حمل کنند تا بتوانند درک کنند که این ویروس در کدام محیط‌ها بیشتر دوام می‌آورد.

آیا کرونا ویروس می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را درگیر کند؟
یک زن چینی در شانگهای حتی به سگ‌های خود ماسک زده است

بازگردیم به سوال انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه . مشخص است که کرونا ویروس برای انتخاب میزبان زیاد سخت گیر نیست. این ویروس در طیف مختلفی از پستانداران از جمله سگ‌ها و گربه ها، برخی پرندگان ، حیوانات دامی مانند گاوها، طیور و خوک‌ها دیده شده است.

گزارش‌های مختلفی منتشر شده مبنی بر اینکه SARS-CoV-2 به حیوانات خانگی نیز منتقل شده است. در ماه مارس، تست کرونای یک سگ 17 ساله در هنگ کنگ مثبت اعلام شد. این سگ چندی بعد از دنیا می‌رود. در ماه مارس، تست کرونای یک گربه در بلژیک نیز مثبت اعلام شد.

Jacqui Norris، یک دامپزشک محقق دانشگاه سیدنی استرالیا است. وی می‌گوید:«حیوانات خانگی درگیر شده با این بیماری، آن دسته‌ای هستند که با انسانی زندگی می‌کنند که به ویروس کرونا مبتلا شده است. زمان بندی ابتلای این دسته از حیوانات نشان می‌دهد که بیماری در حقیقت از انسان به حیوان منتقل شده است.»

در واقع این انسان‌ها هستند که ویروس را به سگ‌ها و گربه‌ها انتقال می‌دهند

 

در یک تحقیق از دانشمندان موسسه تحقیقاتی دامپزشکی در چین، اعلام شده که احتمال درگیری بیماری COVID-19 در تعدادی از جانوران وجود دارد، از جمله سگ‌ها و گربه‌ها، اما این احتمال عدد بالایی نیست.

این نتیجه نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند به کرونا ویروس مبتلا شوند و احتمال اینکه این ویروس را به دیگر گربه‌های حاضر در محیط انتقال دهند نیز وجود دارد.

یک تیم تحقیقاتی، آزمایشی انجام دادند و در یک قفس، چند گربه مبتلا را کنار گربه‌های سالم قرار دادند. از بین حیوانات سالم، تنها یک مورد، بیماری را دریافت کرد. البته در این گربه‌های مبتلا به بیماری، هیچ گونه علائمی دیده نشد.

گربه با ماسک

سگ‌ها ظاهرا مقاوم‌ترند. در یک آزمایش، 5 عقاب سه ماهه در معرض ویروس قرار گرفته و بعد با دو سگ در یک مکان قرار گرفتند. بعد از یک هفته، ویروس در هیچ کدام از سگ‌ها دیده نشد اما سیستم ایمنی هر دو سگ فعال شده بود.

به گفته ژورنال  Nature ، یکی از نکات اصلی این است که این آزمایشات در محیط‌های آزمایشگاهی انجام شده است که در آن دوزهای بالایی از ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفت. چنین شرایطی ممکن است در دنیای واقعی به گونه‌ای دیگر باشد.

در هر صورت، به نظر می‌آید گربه‌ها نسبت به این بیماری حساس‌تر هستند و محققان هشدار داده‌اند که در این مورد بهتر است اقدامات محافظتی انجام پذیرد.

کنسرسیوم آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سرتاسر جهان که IDEXX Reference Laboratories نام دارد در ماه مارس اعلام کرد که کیت‌های آزمایشی برای گربه سانان و سگ سانان توسعه داده شده است. بعد از انجام آزمایش روی بیش از 4 هزار نمونه در آمریکا و کره جنوبی، هیچ مورد مثبتی از این کیت‌ها گزارش نشد.

آیا دیگر حیوانات نیز در معرض خطر آلودگی به SARS-CoV-2 قرار دارند؟

مشخص شده است که حیوانات از دسته‌های مختلف در معرض آلودگی به این ویروس قرار دارند زیرا سلول‌های اکثر جانداران شامل پروتئین ACE2  است.

ویروس کرونا قابلیت این را دارد که به این ماده پروتئینی موجود روی سطح سلول جاندار چسبیده و به درون سلول نفوذ کند.

با استفاده از مراکز داده‌ای و تکنولوژی مدل سازی، محققان موفق شده‌اند ژن موجودات را مورد آزمایش قرار داده و تعیین کنند که آیا پروتئین ACE2 در ساختار سلولی آنها می‌تواند توسط ویروس SARS-CoV-2 مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

یک تحقیق اخیر که نوزدهم مارس، در ژورنال Microbes and Infection به چاپ رسیده، نشان می‌دهد SARS-CoV-2 می‌تواند به روی سلول‌های طیف وسیعی از جانداران سوار شود مانند خفاش‌ها، گربه‌های civet و خوک‌ها. در این مقاله پیش بینی شده که احتمالا ویروس، اثر مشابهی به روی بزها، گوسفندها، اسب‌ها، پانگولین‌ها، سیاهگوش‌ها و کبوترها دارد.

تحقیقی که توسط موسسه تحقیقات دامپزشکی Harbin در چین انجام گرفته نشان می‌دهد که این ویروس در داخل بدن طیور، اردک و خوک‌ها به زحمت می تواند خود را کپی کند.

این ویروس در داخل بدن طیور، اردک و خوک‌ها به زحمت می تواند خود را کپی کند.

 

اولین مورد تایید شده از کرونا ویروس در حیوانات در آمریکا، در تاریخ پنجم آوریل ثبت شد. آزمایش کرونای ببری 4 ساله در باغ وحش برونکس، مثبت شد که احتمال داده شد این بیماری را یکی نگهبانان باغ وحش دریافت کرده است.

آیا ممکن است از حیوان خانگی خود کرونا بگیرم؟

در مورد  انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه باید به این نکته اشاره کرد هنوز چیزهای زیادی درمورد شیوه‌های انتقال بیماری SARS-CoV-2 وجود دارد که نمی دانیم اما مهم‌ترین نکته‌ای که بازهم باید آن را گوشزد کنیم این است: هنوز مدرک کافی در دست نیست که بتواند ثابت کند کرونا ویروس از طریق حیوانات خانگی به انسان‌ها و یا دیگر حیوانات حاضر در یک خانه سرایت می‌کند.

 انسانها برای حیوانات خانگی بیشتر خطر دارند تا حیوانات خانگی برای انسان‌ها
یک میکروبیولوژیست: انسانها برای حیوانات خانگی بیشتر خطر دارند تا حیوانات خانگی برای انسان‌ها

تروِر درو، مدیر آزمایشگاه سلامت حیوانات در استرالیا می‌گوید:« بدون شک هنوز هیچ سندی وجود ندارد که نقش حیوانات خانگی را در سیکل اپیدمی این بیماری ثابت کند. »

آقای درو و همکارانش در آزمایشگاه AAHL در حال تلاش هستند تا با آزمایش به روی راسوی اهلی بتوانند به واکسنی برای مصون مانند حیوانات از این بیماری دست یابند. راسوی اهلی به این دلیل در چنین آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته زیرا مشخص شده تا حدودی مستعد دریافت بیماری هستند. با این وجود بازهم احتمال انتقال بیماری به افرادی که راسوی اهلی در خانه نگهداری می‌کنند، ثابت نشده است.

احتمال کمی وجود دارد از طریق موی حیوان خانگی ویروس کرونا منتقل شود

 

شاید با خود فکر کنید که ویروس ممکن است به روی پشم یا موهای تن حیوانات خانگی جا خوش کند و آن را به انسان انتقال دهد. در این زمینه نیز باید بگوییم که احتمال کمی وجود دارد. کرونا ویروس روی سطوح مختلف می‌تواند زنده بماند و یا از طریق قطرات مایع بدن منتقل شود. به همین دلیلی پیشنهاد می‌دهیم در خانه، قبل و بعد از ارتباط با حیوان خود دست‌های خود را بشویید.

Glenn Browning یک میکروبیولوژیست دامپزشک در دانشگاه ملبورن استرالیا می‌گوید:« انسان‌ها بیشتر برای حیوانات خانگی خطر دارند تا حیوانات برای انسان‌ها!»

چگونه می‌توانم از حیوان خانگی خود مراقبت کنم؟

اگر احساس بیماری دارید و یا حدس می‌زنید که شاید به کووید 19 مبتلا شده‌اید، اولین کاری که باید بکنید، آزمایش دادن است. اگر حدس می‌زنید که بیمار شده‌اید، پیشنهاد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا به شما این است که «ارتباط خود با پت‌ها و دیگر حیوانات را محدود کنید، درست شبیه کاری که در مقابل دیگر انسان‌ها انجام می‌دهید.»

بهترین شیوه محافظت از این بیماری، پیشگیری و جلوگیری از بیماری است. سازمان بهداشت جهانی WHO مطالب زیادی در  زمینه پیشگیری از بیماری و کم کردن ریسک احتمال ابتلا ارائه کرده است که تعدادی از آنها را در ادامه می‌خوانید:

  • دستان خود را بشویید: این شستشو حتما باید حداقل به مدت 20 ثانیه ادامه پیدا کند.
  • فاصله گیری اجتماعی را رعایت کنید: سعی کنید حداقل یک متر از شخصی که سرفه یا عطسه می‌کند فاصله بگیرید.
  • از دست زدن به صورت، چشم و بینی خود اجتناب کنید. می‌دانیم این کار واقعا سخت است اما این محدوده، دقیقا همان جایی است که ویروس از آن طریق به بدن منتقل می‌شود.
  • اقدامات بهداشتی تنفسی: به سمت داخل آرنج خود سرفه و عطسه کنید.
  • اگر بیمار هستنید، بهتر است حیوانات خانگی خود را قرنطینه کنید و ارتباط خود را با آنها تا حد امکان محدود سازید. نیازی نیست آنها را ایزوله کنید تنها کافیست آنها را محدود به رفت و آمد در چند اتاق داخل خانه کنید.

آیا واکسنی  برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 در سگ‌ها و گربه‌ها وجود دارد؟

درست مانند انسان‌ها، هنوز هیچ واکسنی برای مصونیت در برابر کووید 19 تولید نشده است. واکسنی برای جلوگیری از ابتلای گربه سانان وجود دارد اما برای مقابله با این عضو جدید خانواده کرونا ویروس‌ها، ساخته نشده است.

آزمایش‌های کلینیکال متعددی به روی انسان‌ها در جریان است و همینطور گزینه‌های درمان مختلفی نیز در حال بررسی است. اما در هر صورت واکسن‌هایی که در حال حاضر برای انسان‌ها در حال ساخت است، بدون شک صرفا به روی انسان‌ها جواب می‌دهد.

بنابراین انتقال ویروس کرونا از طریق سگ و گربه را کنار بگذارید مهمترین ناقلان ویروس کرونا خود انسان‌ها هستند پس تا اطلاع ثانوی از آنها فاصله بگیرید.

منبع: سی نت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا