استارتاپایرانتکنولوژیکافه بازار

تحلیل‌های نقشه بلد: کاهش مسیریابی شهروندان به دنبال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

مراکز خرید و سینماها با بیشترین کاهش مسیریابی مواجه شده‌اند

با گسترش ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به آن، راهکار فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و کاهش رفت و آمد به عنوان مفیدترین روش برای مبارزه با شیوع این ویروس مطرح شد.

ابزارهای تکنولوژی که در ماههای اخیر امکانات و خدمات مختلفی را برای بررسی دقیقتر شرایط و به دنبال آن تصمیم‌گیری و برنامهریزی بهتر ارایه داده اند، در این زمینه هم راهگشا هستند.

در همین راستا سرویس نقشه و مسیریاب «بلد» از آنجایی که عنوان پرنصب‌ترین نقشه فارسی و مرجع اطلاعات ترافیکی و عبور و مرور را در اختیار دارد، به تازگی گزارشی تحلیلی از میزان کاهش مسیریابی کاربرانش را در دوران کرونا منتشر کرده است تا چشم انداز بهتری نسبت به روند عبور و مرور شهروندان در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، ارایه کند.

جالب است بدانید که در روزهای اخیر نقشه گوگل هم گزارش‌هایی مربوط به اطلاعات تردد کاربران این سرویس در کشورهای مختلف را منتشر کرد. در این گزارش‌ها که به تفکیک کشورهای جهان ارایه شده، خبری از گزارش مربوط به مسیریابی‌های کاربران ایرانی نیست.

جدول میزان کاهش مسیریابی به مکان‌های مختلف
سوپرمارکت‌ها کمترین و مراکز خرید و سینماها بیشترین کاهش مسیریابی را در طی این مدت داشته‌اند

با این حال، در گزارش سرویس نقشه و مسیریاب بلد تعداد مسیریابی‌های انجام شده همزمان با شیوه ویروس کرونا در کشور و در واقع از اولین روزهای اسفند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروز امسال، در دستهبندیهای مختلف بر اساس امکان پرتردد مورد بررسی قرار گرفته است. با این اوصاف، گزارش تحلیلی نقشه و مسیریاب بلد میتواند اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار نهادهای دولتی، سازمان‌های فعال در حوزه بهداشت و سلامت و حتی کسب و کارهای مرتبط قرار دهد تا به این وسیله، تصویری کامل از میزان اثربخشی اقدامات پیشگرانه اجتماعی در برابر این ویروس را در اختیار داشته باشند.

کاهش اقبال سینماها و مراکز خرید

در گزارش تحلیلی سرویس مسیریاب بلد، اماکن مهم و پرتردد شامل سوپرمارکت‌ها، مراکز درمانی، جایگاه‌های سوخت، مساجد، ایستگاه‌های مترو، پارکها، رستوران‌ها و کافه و در نهایت سینماها و مراکز خرید، در نظر گرفته شدهاند. به این ترتیب تمام مسیریابی های انجام شده به این مقاصد از اوایل ماه اسفند گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی امسال مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا مشخص شود که شهروندان ایرانی چقدر به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند بوده ا‌ند.

میزان کاهش مسیریابی به سمت مراکز خرید و سینماها در دوران کرونا
میزان کاهش مسیریابی به سمت مراکز خرید و سینماها در دوران کرونا

چیزی در حدود یک ماه و نیم از تعطیلی سالن‌های سینما میگذرد و به همین دلیل چندان عجیب نیست که بیشترین میزان کاهش مسیریابی به مقصد سینماها باشد. البته جالب است بدانید که مراکز خرید هم با وجود بازار همیشه داغ آخر سال و شب عید، نتوانستند میزبان خریداران مشتاق باشند و در کنار سالن‌های سینما به مهجورترین مقاصد تبدیل شدهاند. حالا این بررسی‌ها نشان می‌دهد که سینماها و مراکز خرید با کاهش 96 درصدی، کمترین میزان مسیریابی در این مدت را به خودشان اختصاص داده‌اند.

میزان کاهش در مسیریابی به سمت مساجد در دوران کرونا
میزان کاهش در مسیریابی به سمت مساجد در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا حالا حتی برگزاری مراسم و تجمعات مذهبی و آیینی را هم تحت تاثیر قرار داده است تا بعد از سینماها و مراکز خرید، مساجد با کاهش 93 درصدی جایگاه بعدی را در اختیار بگیرند. ایستگاه‌های مترو هم در این مدت روزهای خلوتی را گذراندند و بر اساس این گزارش، میزان مسیریابی به سمت آنها تا 92 درصد کاهش داشته است.

رستوران‌ها و کافه‌ها هم از این روزهای کرونازده در امان نماندند تا با کاهش 91 درصدی مسیریابی مواجه شوند. کاهش 86 درصدی میزان مسیریابی به مقصد جایگاه‌های سوخت هم نشان از کاهش میزان استفاده از خودروها و طبیعتا تردد در خیابان ها دارد.

با وجود آمدن روزهای زیبای بهاری که اغلب باعث شلوغ‌تر شدن پارک‌ها و فضاهای سبز میشد، میزان مسیریابی به سمت این اماکن هم تا 86 درصد کاهش پیدا کرده است.

در این میان اما انتظار میرفت با شیوع بیشتر ویروس کرونا، رفت و آمد به مراکز درمانی بیشتر شود. با این حال اما جالب است بدانید که ظاهرا میزان تاثیرگذاری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا جایی بوده که میزان مسیریابی به مقصد مراکز درمانی تا 81 درصد کاهش پیدا کرده است.

در نهایت سوپرمارکت‌ها به خاطر عرضه مایحتاج عمومی و ضروری کمترین میزان کاهش را داشتهاند. با این حال، بررسی‌های نقشه بلد نشان می‌دهد که میزان مسیریابی به سمت سوپرمارکت‌ها در این دوره زمانی تا 63 درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش چشمگیر مراجعه به مراکز درمانی

با گسترش شیوع ویروس کرونا در مناطق و شهرهای مختلف کشور، میزان مراجعه به بیمارستانها، داروخانه و دیگر مراکز درمانی هم افزایش پیدا کرد. بررسی تحلیلی نقشه و مسیریاب بلد نشان می‌دهد که میزان مسیریابی به سمت مراکز درمانی در هفته دوم اسفند افزایش ناگهانی و چشمگیری داشته است.

با این حال با افزایش میزان آگاهی، مراقبت‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی میزان این مراجعات هم به تدریج کاهش پیدا کرده است. هر چند این روند کاهش تا پایان اسفند نسبتا کند بوده، اما در هفته اول فروردین و سال جدید کاهش قابل قبولی را نشان داده است. در هفته دوم تعطیلات نوروز اما این روند رشد ناگهانی داشته و دوباره با نزدیک شدن به پایان تعطیلات، کاهشی شده است.

بانک‌های همیشه محبوب

بانک‌ها یکی دیگر از مراکز پرترددی هستند که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سرویس مسیریاب بلد روند مسیریابی به مقصد بانک‌ها در روزهای غیرتعطیل را در این بازه زمانی در نظر گرفته و تحلیل کرده است.

به این ترتیب در اولین روزهای ماه اسفند و همزمان با ورود ویروس کرونا به کشور، میزان مراجعه به شعب بانک‌ها کاهش ناگهانی پیدا کرده است. این روند اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال متغیر بوده است.

هر چند میزان مراجعه به بانک‌ها در این دوره نسبت به دیگر روزهای سال کاهش پیدا کرده، اما در نهایت همانطور که انتظار میرود به خاطر همزمانی با ماه اسفند که اغلب با افزایش حجم مراجعه به بانک‌ها همراه است، این کاهش بسیار تدریجی و اندک بوده است. طبیعتا میزان مسیریابی به شعب بانک‌ها با شروع تعطیلات نوروز کاهش ناگهانی داشته، اما در هفته دوم تعطیلات افزایش نسبی پیدا کرده است.

ایستگاه‌های مترو مقهور و جایگاه‌های سوخت خلوت

در همان روزهای اول ورود ویروس کرونا به کشور، کارشناسان درباره استفاده از وسایل نقلیه عمومی و به خصوص مترو هشدارهای جدی دادند. همین کافی بود تا پرطرفدارترین گزینه رفت و آمد عمومی به مقهورترین آنها تبدیل شود.

بررسی‌های نقشه و مسیریاب بلد هم این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که میزان مراجعه به ایستگاه‌های مترو در هفته اول اسفند کاهش ناگهانی داشته است. با این حال اما روزهای پایانی سال معمولا روزهای شلوغی برای واگنهای مترو هستند و این باعث شد تا روند مسیریابی به سمت ایستگاه‌های مترو تا پایان تعطیلات نوروز امسال به تدریج کاهش پیدا کند. این مسیریابی ها اما همانطور که انتظار میرود، در تعطیلات نوروز کاهش چشمگیری پیدا کردند.

نمودار کاهش مسیریابی به سمت جایگاه‌های سوخت در دوران کرونا
نمودار کاهش مسیریابی به سمت جایگاه‌های سوخت در دوران کرونا

بررسی میزان مسیریابی به سمت جایگاه‌های سوخت هم نشان از کاهش قابل توجه تردد در خیابان ها دارد. جایگاه‌های سوخت که معمولا در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به زمان تعطیلات و سفرهای نوروزی شلوغ و پر رفت و آمد می‌شدند، امسال اما خلوتتر از همیشه بودند. روند کاهشی مراجعه به جایگاه‌های سوخت اما تدریجی بوده و بیشترین کاهش آن مربوط به هفته دوم تعطیلات نوروزی است.

روزهای سخت کافه‌ها و رستوران‌ها

مراکز تفریحی و به خصوص کافه‌ها و رستوران‌ها شاید بزرگترین بازنده نبرد با کرونا باشند. بررسی‌های مسیریاب بلند نشان می‌دهد که این مراکز با انتشار خبر ورود ویروس کرونا به کشور شوک جدی را تجربه کردند و روند کاهشی میزان مراجعه به آنها با شیبی شدید تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه پیدا کرد. مسیریابی به مقصد کافه‌ها و رستوران‌ها حتی در روزهای بهاری فروردین تا نزدیک به 90 درصد کاهش یافته است.

نمودار کاهش مسیریابی به سمت رستورانها
نمودار کاهش مسیریابی به سمت رستورانها

حتی پارکها هم که معمولا روزهای بهاری شلوغی را در خاطره‌هایشان دارند، امسال خلوت‌تر از همیشه سال را نو کردند. میزان مراجعه به پارک‌ها از روزهای اول اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی به سرعت کاهش پیدا کرده است. جالب آنکه در هفته دوم تعطیلات و بسته شدن ورودی پارک‌ها، این کاهش بیشتر شد تا جایی که سیزدهم فروردین و روز طبیعت کمترین میزان مسیریابی به مقصد ‌ ثبت شود.

خرید بی‌ خرید

بازار شب عید هم که به شکلی سنتی هر سال در روزهای پایانی اسفند ماه و نزدیک شدن به سال نو، رونق پیدا می‌کند، امسال از گزند کرونا در امان نماند. این گزارش نشان می‌دهد که روند مراجعه به مراکز خرید هر چند تا پایان اسفند با سرعتی کند کاهش پیدا کرده، اما با آغاز سال جدید تا نزدیک به صد درصد هم کاهش پیدا کرده است. البته دستور تعطیلی مراکز خرید در تعطیلات نوروز هم در این مورد قطعا بی تاثیر نیست.

نمودار کاهش مسیریابی به سمت پارک‌ها در دوران کرونا
نمودار کاهش مسیریابی به سمت پارک‌ها در دوران کرونا

با این حال اما باید سوپرمارکت‌ها را از این جریان کمی مستثنا کرد. چندان هم دور از انتظار نیست که سوپرمارکت‌ها به خاطر ماهیت فعالیتشان که عرضه مواد غذایی و مایحتاج اولیه است، کمترین میزان کاهش مراجعه را تجربه کنند. بررسی‌های نقشه بلد نشان می‌دهد که میزان مسیریابی و مراجعه به سوپرمارکت‌ها از ابتدای اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروز کاهشی متغییر و نسبی داشته و حتی در هفته دوم تعطیلات افزایش ناگهانی هم پیدا کرده است.

این ویدیو را از دست ندهید: شبیه‌سازی سناریوهای مختلف یک اپیدمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا