تکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

«زوم» چگونه به محبوب‌ترین اپلیکیشن ویدیوکنفرانس تبدیل شد؟

مردی که درخواست ویزای او برای سفر به آمریکا، هشت بار مورد موافقت قرار نگرفت اکنون به میلیاردری تبدیل شده که توانسته با کمک اپلیکیشن خود، ارتباط میان میلیون‌‌ها کارمند آمریکایی را در روزهایی کرونایی برقرار کند. این اپلیکیشن زوم نام دارد.

طبق گزارشی که توسط مرکز تحقیقاتی Apptopia منتشر شده، تا پایان ماه مارس تعداد کاربران اپلیکیشن زوم (Zoom) که اریک یوآن، مدیرعاملی آن را برعهده دارد تقریبا سه برابر نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی مایکروسافت Teams است.

در این روزها و با توجه به درخواست شرکت‌‌ها از کارمندان برای کار در منزل و همچنین برگزاری کلاس‌‌های آموزشی آنلاین برای دانش‌آموزان و دانشجویان، تعداد کاربران موبایلی این اپلیکیشن در آمریکا از مرز 4.84 میلیون نفر عبور کرده است. این میزان کاربران برای اپلیکیشن Teams حدود 1.56 میلیون نفر و برای برنامه Slack تقریبا 500 هزار نفر عنوان شده است.

ریشی جالوریا، از تحلیلگران مرکز DA Division در رابطه با برتری زوم نسبت به دیگر نمونه‌‌های مشابه گفت مزیت زوم در نرم‌افزار آن نهفته است، به طوری که مقیاس‌پذیری، سهولت در استفاده و همچنین پشتیبانی از تما‌می‌پلتفرم‌‌ها و دستگاه‌‌های مختلف را ‌می‌توان از جمله این موارد برشمرد. از طرفی دیگر، این اپلیکیشن از مدل فریمیوم (Freemium) بهره ‌می‌برد که شرکت‌‌های مختلف ‌می‌توانند کار با آن را تجربه کنند و در صورت تمایل، قابلیت‌‌های آن را توسعه دهند.

زوم یک از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌‌ها برای ویدیوکنفرانس به شمار ‌می‌رود که توسط شخصی به نام اریک یوآن که در کشور چین متولد شده، راه‌اندازی شده است. او زمانی که در حال گذراندن دهه 20 سالگی عمر خود بود، بیل گیتس را سرلوحه خود قرار داد و تصمیم گرفت تا به آمریکا سفر کند و کار خود را سیلیون ولی، جایی که بزرگان دنیای فناوری در آن حضور دارند، اغاز کند.

اما درخواست ویزای او برای سفر به آمریکا مورد موافقت قرار نگرفت و این قضیه، هفت بار دیگر نیز تکرار شد. او تقریبا دو سال در گیرودار سفر به آمریکا و رسیدن به رویایی خود بود. اما در نهایت در سال 1977، شانس به وی رو کرد و وارد خاک آمریکا شد.

«زوم» چگونه به محبوب‌ترین اپلیکیشن ویدیوکنفرانس تبدیل شد؟

علی‌رغم مشکلاتی که بدلیل عدم آشنایی با زبان انگلیسی با آن مواجه بود، یوآن توانست کار خود را در شرکت نرم‌افزاری WebEx که در زمینه ارائه خدمات ویدیو کنفرانس فعالیت ‌می‌کرد، آغاز کند. در سال 2007، شرکت سیسکو (Cisco) این شرکت یعنی WebEx را با قرادادی به ارزش 3.2 میلیارد دلار خریداری کرد و طولی نکشید که یوآن به عنوان نائب رئیس بخش مهندسی این شرکت فعالیت خود را ادامه داد.

اگرچه موقعیت شغلی جدید، درآمد یوآن را تا چند برابر افزایش داد اما شنیدن گلایه‌‌هایی از سوی برخی از کاربران، او را به این فکر واداشت تا ماجراجویی‌‌ها خود را در این حوزه آغاز و تجربه جدیدی را شروع کند.

در سال 2011، یوآن شرکت زوم را پایه‌گذاری کرد و توانست 40 نفر از مهندسان شرکت زوم را که دیدگاه مشترکی با وی داشتند، با خود همراه کند. تقریبا یک سال طول کشید که این تیم توانست اپلیکیشن ویدیوکنفرانس خود را راه‌اندازی کند و به رقیبی برای سیسکو، گوگل و اسکایپ تبدیل شدند.

اپلیکیشن زوم همانند دیگر برنامه‌‌های ویدیوکنفرانس، خدمات اولیه ارتباطی را در اختیار کاربران خود قرار ‌می‌داد. اما افراد ‌می‌توانستند در صورت تمایل و با پرداخت اشتراک، از دیگر خدمات پیشرفته این برنامه استفاده کنند.

و اکنون زوم به جایگاهی رسیده که به عنوان گزینه نخست بسیاری از کاربران برای برقراری ارتباط ویدیوکنفرانسی محسوب ‌می‌شود. این برنامه نه‌تنها در آمریکا، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و با توجه به موج شیوع کرونا که اخیرا در نقاط مختلف کره زمین به راه افتاده، این محبوبیت رشد چشمگیری داشته است.

«زوم» چگونه به محبوب‌ترین اپلیکیشن ویدیوکنفرانس تبدیل شد؟

طبق گزارش AppAnnie، بین روزهای 14 تا 21 مارس، تعداد دانلودهای ثبت‌شده برای اپلیکیشن‌‌های ویدیوکنفرانس در جهان از مرز 62 میلیون بار عبور کرد که بخش اعظم این دانلودها مربوط به برنامه‌‌های زوم، گوگل Hangout Meets و مایکروسافت Teams بوده است.

با نگاهی به آمار و ارقام اندروید و iOS ‌می‌توان دریافت که تعداد دانلود این اپلیکیشن‌‌ها به نسبت هفته قبل از آن، رشدی 45 درصدی و در مقایسه به مدت زمان مشابه سال گذشته، افزایشی 90 درصدی داشته است. در این میان، رشد تعداد دانلودهای زوم بی‌سابقه بوده است.

طبق گزارش نشریه گاردین، ثروت خالص اریک یوآن، این مغز متفکر چینی حدود 7.9 میلیارد دلار عنوان شده و 20 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار وی قرار دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا