تکنولوژیعلمیویروس کرونا

ساخت اپلیکیشنی که با توجه به صدای سرفه فرد، ابتلای وی به کرونا را تشخیص می‌دهد

یکی از چالش‌‌هایی که این روزها میلیون‌‌ها انسان در سراسر جهان با آن مواجه‌اند، نبود و یا کمبود کیت‌‌های تشخیص ویروس کروناست. اما اخیرا محققان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) اپلیکیشنی را طراحی کرده‌اند که ‌می‌تواند این مشکل را حل کند.

این اپلیکیشن که تحت عنوان COVID-19 Voice Detector شناختهم ی شود، از فناوری هوش مصنوعی بهره ‌می‌برد و قادر است از طریق تحلیل‌‌هایی که روی صدای فرد انجام ‌می‌دهد، مشخص کند که آیا وی به این ویروس مبتلا شده یا خیر.

این دستاورد، نتیجه همکاری محققان دانشگاه کارنگی ملون و دانشمندانی است که در زمینه فناوری‌‌های مرتبط با اصوات کار ‌می‌کنند و با مراکزی همچون voca.ai، telling.ai و hat-ai.com همکاری دارند. و اما در خصوص نحوه کار این اپلیکیشن رایگان باید گفت که بعد از نصب و وارد شدن به برنامه COVID-19 Voice Detector، کاربر ‌می‌بایست دستوراتی را اجرا کند که شامل سه بار سرفه، به زبان آوردن الفبا و تمرینی برای تعیین میزان ظرفیت ریه ‌می‌شوند.

تما‌می‌این فرآیندها، حدود 5 دقیقه طول خواهد کشید و در پایان، امتیازی بین 1 تا 10 به کاربر داده ‌می‌شود. این امتیاز نشان ‌می‌دهد که با توجه به صدای فرد، احتمال ابتلای وی به ویروس کرونا چقدر است. این امتیاز با توجه به تست‌‌هایی که این محققان پیش از این، از افراد مبتلا به کرونا گرفته‌اند برای هر شخص تعیین ‌می‌شود.

همچنین کاربران ‌می‌توانند اطلاعات دیگری همچون قد، وزن و یا بروز علائ‌می‌همچون تب را نیز در این اپلیکیشن وارد کنند. در توضیحات این اپلیکیشن آمده است: کمبود شدیدی در زمینه امکانات تست ویروس کرونا وجود دارد. ده‌‌ها هزار نفر که به صورت بالقوه به این ویروس مبتلا شده‌اند و ‌می‌بایست آزمایش دهند، دسترسی به کیت‌‌های تست ندارند. هدف ما توسعه سیستم تستی است که قادر است علائم کووید-19 موجود در صدای افراد را تشخیص دهد و براحتی در دسترس باشد.

البته نباید فراموش کرد که این روش هرگز جایگزین دقیقی برای تست‌‌های ویروس کرونا در مراکز درمانی نیست. در همین رابطه، سازندگان اپلیکیشن مذکور عنوان کرده‌اند که این برنامه فعلا به صورت تجربی عرضه شده و در حال توسعه و کار روی آن هستند.

همچنین در بخش دیگری از توضیحات آمده است که اپلیکیشن COVID-19 Voice Detector هنوز نتوانسته مجوز نهادهایی همچون سازمان غذاودارو (FDA) و مرکز کنترل و پیشگری بیماری (CDC) را کسب کند. در حال حاضر، مجموعه اطلاعاتی این برنامه محدود است و ن‌می‌توان به طور کامل به نتایج آن اعتماد کرد.

ناگفته نماند که پیش از این نیز برخی از گروه‌‌های تحقیقاتی، موفق به طراحی کیت‌‌های تست سریع ویروس کووید-19 شده‌اند که هنوز به مرحله عرضه عمو‌می‌نرسیده‌اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا