تکنولوژیفضا

ورشکستگی وان وب ، رقیب اسپیس ایکس در اینترنت ماهواره‌ای

با موافقت شرکت سرمایه‌گذاری سافت بانک، حالا وان وب  OneWeb یکی از مهمترین شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای ورشکستگی خود را به طور رسمی اعلام می‌کند.

تصمیم سافت بانک در اجازه دادن به اعلام ورشکستگی وان وب از آن جهت قابل توجه است که این شرکت با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مهمترین سرمایه‌گذار این شرکت است و پیش از این مذاکراتی برای تزریق سرمایه بیشتر به این شرکت مطرح شده بود.

خود سافت بانک که یکی از پرچمداران سرمایه‌گذاری جسورانه در جهان است این روزها با سقوط شاخص‌های بازار سرمایه  با افت قابل توجه ارزش روبه رو شده است و حتی خود مقامات این شرکت به فکر خرید سهام آن گرفته‌اند تا از کاهش ارزش آن بیشتر از این جلوگیری کنند.

وان وب OneWeb یکی از مهمترین شرکتها در زمینه پیشبرد ایده اینترنت ماهواره‌ای در جهان بود و رقیب شرکت اسپیس ایکس و Kuiper به شمار می‌رفت که با پروژه استارلینک به دنبال عرضه اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان‌اند.

هرچند سافت‌بانک SoftBank بزرگترین سرمایه‌گذار وان وب به شمار می‌رفت اما این شرکت ۳.۴ میلیارد دلار دیگر هم از شرکتهای دیگری چون کوالکام، ایرباس، ویرجین، کوکاکولا، ماکسار تکنولوژی، Hughes Communication و اینتلست سرمایه جذب کرده بود. همه این شرکت‌ها حالا در ورشکستگی وان وب شریکند.

این شرکت هم اکنون ۷۴ ماهواره در مدار قرار داده که همه آن‌ها فعال‌اند.

آدریان استکل مدیرعامل این شرکت چندی قبل گفته بود که این شرکت همواره به دنبال افزایش سرمایه است. او به CNBC گفته بود: ما نمی‌توانیم به طور عمومی دلایل این افزایش سرمایه‌ را بگوییم اما در زمان خودش این را اعلام خواهیم کرد.

در همین زمینه بخوانید: برنامه‌های «اسپیس‌ایکس» در سال 2020

این افزایش سرمایه متعدد باعث طعنه‌های رقبا هم شده بود از جمله Gwynne Shotwell رییس هیات مدیره اسپیس‌ایکس در اکتبر گذشته گفته بود که تعداد سرمایه‌گذاران وان وب به شلوغی اوپراهاوس نیویورک است. خانم شاتول در عین حال گفته بود که پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس به مراتب بهتر از وان وب است.

مدیر اسپیس ایکس پیش از این نسبت به سرمایه‌گذاری در وان‌وب هشدار داده بود

 

رییس هیات مدیره اسپیس ایکس گفته بود اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در وان وب هستید به شما می‌گویم که اشتباه می‌کنید چون انبوه سرمایه‌گذاران این شرکت در آینده نزدیک نامید خواهند شد.

در همین حال اسپیس ایکس هم در حال جذب سرمایه بیشتر برای پروژه استارلینک است. این شرکت ۵۰۰ میلیون دلار امسال سرمایه‌گذاری جذب کرده است.

ایلان ماسک صاحب اسپیس ایکس چندی قبل گفته بود ما میخواهیم ورشکست نشویم، این هدف ماست.

درس گرفتن از سقوط WeWork

تصمیم سافت‌بانک برای عدم سرمایه‌گذاری مجدد در وان‌وب و اجازه دادن به ورشکستگی وان وب یک تغییر رویکرد در این شرکت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این شرکت برای حفظ استارتاپ WeWork از ورشکستگی حتی مجبور به فروش بخش قابل توجهی از سهامش در علی بابا شد.

سافت بانک صاحب یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری استارتاپی به نام ویژن فاند است که مهمترین سهامدار استارتاپهایی چون اوبر، WeWork ، Grab ، DIDI و Ola است.

ماسایوشی سان مدیرعامل سافت بانک از سه سال پیش به خاطر همین صندوق ویژن از مشهورترین چهره‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا وجهان به شمار می‌رود. او در دوره‌ای شرکتهای سرمایه‌گذاری شده را به خرج کردن وسیع و دنبال کردن ایده‌های بلندپروازانه تشویق می‌کرد. آقای سان زمانی درباره آدام نیومن بنیانگذار WeWork گفته بود که او به اندازه کافی دیوانه دنبال کردن ایده‌های بلندپروازانه نیست.

این استراتژی سافت بانک اما امسال تغییر کرده و این شرکت به دنبال حفظ وضعیت خود در فضای متزلزل بازار سرمایه است.

راجیو میسرا مدیرعامل ویژن فاند به CNBC گفته بود که این شرکت به دنبال بردن تعداد زیادی از شرکتهای پورتفو خود به بورس طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده است. او این نظر را قبل از سقوط بازار سهام در پی شیوع ویروس کرونا در جهان داده بود و بسیاری از شرکتهای پورتفو به دنبال جذب سرمایه بیشتر از سافت‌بانک برای سه ماهه دوم امسال بودند.

با تصمیم سافت‌بانک و ورشکستگی وان وب حالا بیش از ۵۰۰ نفر از کارمندان این شرکت اخراج خواهند شد

منبع
cnbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا