شبکه‌های اجتماعیویروس کرونا

شبکه‌های اجتماعی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را مجبور به خانه‌نشینی کرده است. بسیاری از شهرها در جهان قرنطینه شده‌اند و انسان‌ها جز در موارد ضروری اجازه خروج از منازل خود را ندارند.

این رویه سبب شده تا کاربران، مدت زمان بیشتری را نسبت به گذشته در فضای وب و مهم‌تر از آن در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. در واقع، ویروس کرونا بر تمامی‌ابعاد زندگی انسان‌ها سایه افکنده و بخش زیادی از اخبار و شایعات و به طور کل، فید شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی

گزارش مرکز تحقیقاتی گلوبال وب ایندکس نشان می‌دهد که در طی چند هفته اخیر، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی همانند فیسبوک و توییتر در میان کاربران افزایش یافته است. در واقع، شبکه‌های اجتماعی در این روزها، بسیار بیشتر از گذشته به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

بدین معنی که این روزها از ظرفیت‌های این پلتفرم‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اطلاع‌رسانی و ترغیب افراد به ماندن در خانه‌ها، ارائه اطلاعات در خصوص تهدید ویروس کرونا برای سلامتی انسان‌ها و یا حتی انتشار اطلاعات نادرست و گسترش تئوری‌های توطئه در خصوص این ویروس در جهان اشاره کرد. اما در این میان، پلتفرم‌های مختلف تلاش کردند تا هر کدام سهم خود را برای مقابله با این ویروس ایفا کنند که در ادامه به تغییراتی که در پی شیوع کرونا، در این اپلیکیشن‌ها شاهد بودیم اشاره خواهیم کرد.

فیسبوک و واتس اپ

فیسبوک در طی هفته‌های اخیر، تمامی‌تلاش خود را برای مقابله با گسترش اطلاعات جعلی و نادرست در خصوص مسائل مختلف و بویژه ویروس کرونا بکار بسته است. اقدامات فیسبوک در این زمینه، پس از رسوایی‌های اخیر این شرکت در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران، دوچندان شده است.

فیسبوک در این زمینه، گام‌های بزرگی برداشته و به گفته این شرکت، مرکز مقابله با اطلاعات نادرست در خصوص ویروس کرونا را تشکیل داده که با کمک آن، افراد می‌توانند اطلاعات درست را از منابع معتبر و قابل اعتماد دریافت کنند.

علاوه بر فیسبوک، واتس اچ نیز تدابیر مشابهی را اندیشیده و از آنجایی که انتشار اخبار جعلی در ارتباط با ویروس کرونا، دامن این اپلیکیشن پیامرسان را نیز گرفته، سعی کرده تا حتی‌الامکان از انتشار آن‌ها جلوگیری کند.

در حال حاضر، بخش زیادی از کاربران شبکه‌های  اجتماعی از واتس اپ برای برقراری ارتباط در قالب پیام‌های متنی و یا تماس‌های صوتی و تصویری استفاده می‌کنند و اخیرا نیز مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک (شرکت مادر واتس اپ) اعلام کرد که میزان تماس‌های صوتی و تصویری از طریق واتس اپ در این روزها، دو برابر شده است. گفتنی است با توجه به گسترش احساس ترس و نگرانی  در میان کاربران، تعداد پست‌ها و محتواهای روحیه‌بخش در این دو پلتفرم به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اینستاگرام

از آنجایی که بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور، حضور پررنگی را در این اپلیکیشن دارند، سعی کردند تا از این بستر برای ترغیب افراد به ماندن در منازل و رعایت اصول بهداشتی به منظور جلوگیری از ابتلا به این ویروس استفاده کنند.

این شرکت همچنین تغییراتی را در الگوریتم استوری‌های خود بوجود آورده و سعی کرده تا تمرکز خود را بیشتر روی ارائه اطلاعات درست نسبت به ویروس کرونا معطوف کند. بسیاری از کاربران نیز از طریق اینستاگرام تلاش کرده‌اند تا کسب وکارها خود را در این روزهایی که قادر به خروج از منازل نیستند، تبلیغ کرده و به نحوی محصولات خود را به دست مشتریان برسانند.

توییتر

توییتر همواره پلتفرمی‌ برای بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مختلف بوده و با شیوع کرونا در جهان نیز، بستری شد برای گفت وگو و انتشار اطلاعات مختلف نسبت به این بیماری. بسیاری از چهره‌های تاثیرگذار و شناخته‌شده در این مدت، سعی کردند تا از طریق توییتر، اطلاعات درست را در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهند.

شرکت توییتر نیز از طریق فناوری‌های جدید خود تلاش کرد تا انتشار پست‌های حاوی اطلاعات نادرست جلوگیری و کاربران را به صفحات حاوی اطلاعات موثق هدایت کند.

تجربه ثابت کرده که هر اتفاق جدید و همه‌گیر در جهان، موجی از انتشار اخبار و اطلاعات جعلی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال دارد و اگرچه شاهد اقداماتی از سوی پلتفرم‌های مختلف برای جلوگیری از انتشار این اخبار هستیم، اما بازهم نمی‌توان به طور کامل از گسترش آن‌ها جلوگیری کرد. بنابراین، کاربران می‌بایست در این بازه‌های زمانی، اطلاعات و اخبار را از منابع تاییدشده دریافت و تنها به آن‌ها اعتماد کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا