تکنولوژی

تولید تراشه‌ای که همانند انسان قادر به بوییدن است

محققان در طی سال‌های اخیر، پروژه‌های زیادی را با استفاده از فناوری شبکه عصبی مصنوعی آغاز کرده و در دست تولید دارند. اما اخیرا شرکت اینتل موفق شده تا گامی‌بزرگ در این عرصه دارد.

این شرکت موفق به طراحی تراشه کامپیوتری پیشرفته‌ای شده که همانند انسان‌ها، قادر به بوییدن است. به گفته اینتل، در ساخت این تراشه از الگوریتیمی‌استفاده شده که قادر است فعالیت مغز انسان در زمانی که بویی را احساس می‌کند، تقلید کند. تراشه مذکور با الگوبرداری از چنین فعالیتی، بوی موجود در محیط را تشخیص می‌دهد.

در حال حاضر، این تراشه هوشمند تنها قادر به تشخیص چند بوی محدود است و راه زیادی را در پیش دارد تا بتوانند همانند انسان، همه بوها را تشخیص دهد. نبیل ایمان، از دانشمندانی است که در این پروژه با شرکت اینتل و آزمایشگاه اختصاصی این شرکت همکاری داشته است.

وی در خصوص کاربردهای این تراشه در آینده گفت محصول مدنظر می‌تواند در بسیاری از دستگاه‌ها و وسایل هوشمند مورد استفاده قرار گیرد و با بو کردن محیط اطرف خود، پیام‌هایی را برای فرد ارسال کند. با این حال، هنوز فناوری مذکور به توسعه و کار بیشتری نیاز دارد و قطعا در آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

تولید تراشه‌ای که همانند انسان قادر به بوییدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا