تکنولوژی

دهمین شرکت نوآور جهان؛ زیپلاین، انتقال تجهیزات دارویی و فرآورده‌های خونی از طریق پهپادها

زیپلاین (Zipline) دهمین شرکت نوآور جهان از میان پنجاه شرکت نوآور جهان به انتخاب مجله  Fastcompany است.

شرکت زیپلاین که در زمینه انتقال محموله‌های فوری خون و دارویی از طریق پهپادها فعالیت دارد، در سال 2016 تاسیس شد و توانست ظرف مدت زمان سه سال، فعالیت خود را در تمامی‌شهرهای آمریکا گسترش دهد و پهپادهای امدادرسان خود را به پرواز درآورد.

این شرکت بعد از تجربه موفق خود در آمریکا، در اواسط سال 2019 به کشور غنا قدم گذاشت و توانست خدمات خود را به بیش از 2 هزار بیمارستان و 12 میلیون انسان ارائه دهد. کلر رینادو، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار زیپلاین در این باره می‌گوید: ما می‌دانیم که چطور با نهادهای هوایی کشورها ارتباط برقرار کنیم و بعد از هماهنگی با ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، مراکز پخش دارو و خون خود را تاسیس می‌کنیم و پهپادهای خود را برای امدادرسانی به پرواز درمی‌آوریم.

زیپلاین همچنین در زمینه تولید پهپادها و انواع قطعات سخت‌افزاری نیز فعالیت دارد و الگوریتم‌های پروازی مختص به خود را نیز طراحی می‌کند. این شرکت سعی دارد تا فناوری اختصاصی خود را توسعه دهد و به شرکت‌های دیگر وابسته نباشد. در اواخر سال 2019 بود که زیپلاین اولین پهپاد ساخت مهندسان داخلی خود را معرفی کرد.

زیپلاین همچنین در تلاش است تا بتواند به کشور هند نیز ورود کند و خدمات امدادرسانی خود را در این کشور ارائه دهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نحوه عملکرد زیپلاین در کشور غنا:

1- مرکز توزیع

زیپلاین در غنا سه مرکز پخش را مدیریت می‌کند و در هر مرکز، حدود 24 نفر مشغول به فعالیت هستند. برخی از این افراد، به عنوان اپراتورهای پهپادها که تعدادشان به 30 فروند می‌رسد، عمل می‌کنند. این پهپادها تجهیزات درمانی، دارویی و خون را به بیش از 150 مرکز درمانی و بهداشتی منتقل می‌کنند. این شرکت هم اکنون در حال ساخت چهارمین مرکز توزیع خود در غناست.

بعد از آنکه یک بیمارستان، درخواست خود را از طریق ارسال SMS و یا پیام‌رسان واتس‌اپ ثبت می‌کند، افراد مربوطه سفارش مدنظر را آماده می‌کنند. هر پهپاد می‌تواند تا 1.8 کیلوگرم بار را حمل کند. سپس بارها در اختیار اپراتورهای پرواز قرار می‌گیرند تا به پهپادها متصل شوند.

دهمین شرکت نوآور جهان؛ زیپلاین

2- پرواز

هر کدام از بسته‌ها، دارای یک کد QR هستند که نشان‌دهنده مقصد آنهاست. مسیر حرکت پهپادها نیز پیشتر توسط نهاد هوانوردی کشور مورد تایید قرار گرفته است. سپس اپراتورهای پروازی، به پهپادهای مسیر حرکت را دیکته کرده و آن را به پرواز درمی‌آورند.

جدیدترین پهپاد زیپلاین می‌تواند با یک بار شارژ باتری، حدود 160 کیلومتر را بپیماید و با حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. بعد از به پرواز درآمدن پهپاد، پیام‌هایی در قالب نوتیفیکیشن به بیمارستان درخواست‌کننده محموله ارسال می‌شود و آن را از نزدیک شدن پهپاد باخبر می‌کند.

دهمین شرکت نوآور جهان؛ زیپلاین

3- تحویل

در غنا، مدت زمان ارسال درخواست تا تحویل محموله چیزی بین 30 تا 40 دقیقه طول خواهد کشید. بعد از آنکه پهپاد به بیمارستان درخواست‌کننده دارو برسد، محموله از طریق چتری کوچکی که به آن متصل است، به پایین رها می‌شود.

دهمین شرکت نوآور جهان؛ زیپلاین

4- بازگشت

بعد از رها کردن محموله، پهپاد از طریق مسیر تعیین شده به مرکز توزیع برمی‌گردد. در آنجا نیز از طریق سیمی‌که در فاصله 30 سانتیمتری زمین قرار دارد، پهپاد به زمین منتقل و برای پرواز بعدی منتقل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا